eten en bordercollie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

eten en bordercollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 18:47

Hey iedereen,

sinds kort zijn mijn vriend en ik in het bezit van een één jarige bordercollie. Aangezien in met borders ben op gegroeid weet ik wat zo'n hond in houd. Bij zijn vorige eigenaren is de hond als schoothondje behandeld en werd maar twee x per dag 10 min uitgelaten. En tja borders hebben nou eenmaal veel aandacht én beweging nodig. Dus werd hij te druk bij de kleine kinderen en daarom moest hij weg.
Binnen een week tijd hebben wij hem al van hyper actief hondje naar een hele rustige hond zien veranderen. maarja bij ons loopt hij min 1 x per dag een lange wandeling los in het bos. en gaat meerdere keren per dag uit, gaat mee naar de paarden enz..

Ons probleem is alleen door al die extra beweging is hij dus al behoorlijk wat afgevallen, en hij was al niet echt vet zeg maar. Alleen hij gaat niet beter eten.
Die mensen waar hij van was hadden hem aan geleerd dat er een hele dag een bak met voer stond waar hij dan de hele dag door van kon eten. Alleen bij ons gaat dit niet omdat hij heel de dag mee gaat zo'n beetje. Hij heeft dan veel te veel te zien om te eten ookal neem ik eten mee.

Ook als hij wel de hele dag rond om huis is eet hij heel slecht. zo af en toe een paar brokjes...
Nu weet ik dat borders lastige eters zijn, maar hoe leer ik hem dat hij twee keer per dag een bak krijgt ipv heel de dag door?

Eowyn3003

Re: eten en bordercollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 18:50

Misschien een bak klaarzetten, en als hij niet heeft gegeten hem terug weghalen en dat twee keer per dag? Zo zal hij wel doorkrijgen dat hij dan moet eten.

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 18:51

Welk voer is het trouwens? Misschien ander voer dan daarvoor? Mijn Border Collie lust alleen Eukanuba, en anders eet hij niet.

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 18:53

Je kan van die zakjes voer halen, daar zit genoeg in voor 1 bak eten en dat zou ik er dan doorheen mengen. Zo maak je het eten wat lekkerder. Vork Je kan dan, als hij goed eet, steeds een beetje minder vlees erdoor doen!
Verder zou ik je hond Bijv Eukanuba Activity of sportdog gaan voeren. Dat is voor honden die veel bewegen en zit zo vol energie/voedingsstoffen dat hij er niet veel van hoeft te eten.

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 18:54

onze border eet alleen 's nachts. Overdag kijkt ze niet om naar haar brokjes. Als ze 's avonds naar haar mand gaat, eet ze haar brokjes op.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:06

Die van mij moet zijn voer voor een deel "verdienen", m.a.w hij werkt ervoor, ik vraag iets, en dan krijgen ze wat als beloning,
ik heb een oudere BC, bijna 11 jaar, die eet heel moeilijk, komt uit de noodopvang, en het vreemde is, als zijn brokken in de voerbak liggen kijkt hij er niet naar om, pak ik die eruit, en hij moet er wat voor doen, worden ze heel enthousiast opgegeten.
Hoezo gevoelige honden? Daarbij had deze een heel stukje heropvoeding nodig, kwam het wel goed van pas, dat ik hem zo en aan het eten kreeg, en hem op die manier nog dingen kon leren.

Nu sinds korte tijd er een nieuw hondje bij is (Aussie), wordt er wel sneller gegeten, die eet als ze de kans krijgt zijn eten wel mee op, voordat ie dan de hond in de pot vindt, eet hij het liever zelf maar op Clown

Voer een tijdje laten staan, en dan weer wegzetten heb ik ook al vaker gehoord, schijnt te werken, heb ik zelf geen ervaring mee,
en tja, er iets lekkers onder doen, heb ik wel geprobeerd, is mijnheer te slim voor, zoekt ie dat eruit wat lekker is, de rest blijft liggen, hoe doet ie dat......geen idee, had nog nooit een hond dat zo slim zien aanpaken, lebbert echt de brokjes af bij wijze van spreken, en mooi dat de rest liggen blijft Duivel

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:13

Bekend probleem
mijn border is ook (vaak) superactief, maar eet lang niet altijd zijn brokken op.
Ik zou hem dan ook graag iets dikker zien.
Toen hij nog jong was, kreeg hij altijd een half uur om zijn brokken op te eten, dan haalde ik ze weg en 's avonds zette ik ze weer een half uur neer.
Hij kon zo een aantal keren overslaan, maar als je overstag gaat door hem iets anders te voeren, dan zullen ze dat blijven proberen en de periode van niet eten telkens langer uitstellen tot je tòch overstag gaat...
Bij mij heeft dat altijd goed gewerkt
Inmiddels is mijn hond 10 en slaat nog steeds met enige regelmaat een maaltijd over, ik laat het alleen nu wel een hele dag staan, zo heeft hij nèt precies zijn brokken opgegeten die ik er vanmorgen om 6.30 u neer had gezet.
Nu kan hij echter wel wachten tot morgenochtend tot ik uit bed kom voor hij weer wat krijgt.
Niet altijd leuk om je hond zo dun te zien, maar bedenk je dan maar dat dun altijd nog beter is dan te dik Knipoog

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:25

luxje schreef:
Bekend probleem
maar als je overstag gaat door hem iets anders te voeren, dan zullen ze dat blijven proberen en de periode van niet eten telkens langer uitstellen tot je tòch overstag gaat...

het zijn tenslotte Borders, te slim om ze daar mee in te pakken Haha!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:08

Probleem hebben we hier ook gehad. Slechte eter en graatmager. Wat het niet gemakkelijker maakte is dat er bij die van ons een scheut greyhound inzit waardoor hij nog bottiger is.

We zijn overgestapt naar high energie voer waar hij minder van hoeft te eten om op gwicht te blijven. Vul het desnoods aan met lamshart of pens zodat de eetlust meer wordt geprikkelt.

Hier is de bak inmiddels 2 keer per dag binnen een paar minuten schoon leeg. Hij is nog steeds niet de dikste maar in ieder geval niet meer graatmager ondanks zijn beweging.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:34

Ik lees even mee. Wij hebben hier hetzelfde probleem.. Een border die eigelijk te mager/smal is, maar niet deftig wilt eten. Zelfs verse stukjes vlees laat hij een hele dag liggen voordat hij er ook maar één keer aan zou likken.

Ik moet wel zeggen dat hij 'oergedrag' kan doen vertonen in verband met het eten. Hij kan gerust een hele dag langst zijn eten liggen, als er dan een kat of de andere hond langstloopt worden ze begroet met een serieus gegrom. Als hij zijn eten net gekregen heeft probeert hij het ook altijd te begraven (wat natuurlijk niet gaat bij een stenen vloer).. Proberen te graven, proberen om met zijn neus het eten te verstoppen,... Erg vreemd dat hij het blijft volhouden, zelfs als het begraven na al die jaren nog niet lukt.
Het heeft natuurlijk te maken met het roedelgedrag, en met meneer zijn onderdanigheid (met sporadische grootheidswaanzin..). Maar wat doe je er aan??

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:02

Hey, een Border hoort niet mager te zijn, maar mag wel smal zijn; teveel honden in Nl zijn veels te dik. Heb je een foto van hem? Misschien moet hij ook nog acclimatiseren. Daarbij gaat hij in verhouding van beweging-voer naar een heel andere situatie. Ik zou toch kijken of je misschien een ander soort voer zou kunnen gebruiken. ALs er stress aan ten grondslag ligt is, is "Animal Freedom" van Flower Essence misschien een uitkomst; misschien kent je moeder dat wel.

Sterkte!

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 17:09

Hey,

de border is nog niet te mager, maar hij is wel gewicht aan het verliezen. Het is verder een hele slanke hond vanzichzelf.
Ik ben gewend dat honden gewoon hun bakje leeg eten Lachen de meeste honden die ik ken zijn gek op eten, een van onze borders van vroeger thuis was zelfs zo gek op eten dat ze op dieet moest.

Dit is onze border
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
niet echt duidelijke foto's hoe dik ie nou is, maar heb nog niet meer foto's van hem.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:43

Is idd lastig in te schatten, wel een scheetje hoor!

Ik weet nog dat we onze eerste hond duur voer gaven,Royal Canin, maar meneer taalde er niet naar. Toen zijn we overgestapt op een voer van de Aldi, daar is hij 15 op geworden, nooit ziek, en hij vond het heerlijk!
Onze Jack is ook zo'n miepje, ze heeft inmiddels 5 soorten voer gehad en nu krijgt ze van de Lidl en ze vindt het heerlijk en de arts vond haar in superconditie.

Sterkte, en als ze nog meer vermagerd en je hebt geen oplossing, misschien eens de arts bellen.. Is ze wel ontwormd en ge-ent?