Vraagje over rattenkooi

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LiNdA1986

Vraagje over rattenkooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 22:08

Hallo Bokkers,
ik heb even een vraagje over een rattenkooi:

Afbeelding

Is deze kooi niet gevaarlijk voor de ratten, aangezien de verdiepingen en trapjes uit tralies bestaan?
Ik weet dat ik vroeger een hamster had in zo'n soort kooi en die heeft toen wel zijn pootje gebroken. Vandaar dat ik nu een beetje huiverig ben.

sandro

Re: Vraagje over rattenkooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:14

voor 2vrouwtjes is deze geschikt(mits genoeg per dag uit de kooi vrij rondwandelen) zonder die speeltjes dan. je kan er rattenspeeltjes indoen.voor mannetjes is deze ongeschikt wegens toch de klein.als je meer info wilt pb maar gerust.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 23:38

Ik vind de tralieverdiepingen ook wat naar. Deze zou ik vervangen door de plastic hoekverdiepingen van ferplast, die kosten iets van 5 euro per stuk, niet veel dus en je vergroot er het bodemoppervlak van de kooi flink mee.

Trouwens, ik zou sowieso voor een maatje groter gaan. Als ik me niet vergis is dit de Gabber Jolly (toch?). Mijn ratten zitten in een Gabber Jolly Super. Hij is wat groter en er zitten houten (of plastic) bodemplankjes in waardoor ze hun pootjes niet kunnen bezeren. De maat van de GJS vind ik gewoon ideaal, ze kunnen er lekker in rauzen en er is ruimte genoeg om bijvoorbeeld 4 hangmatten, een touwladder, een 'Fängst" en meer onzin erin te hangen terwijl ze nog steeds plek zat hebben om rond te racen.

Wat een onzin trouwens, verschillende maten kooien voor mannen en vrouwen. Zoveel verschilt het echt niet in maat doorgaans, ik ken hele grote vrouwen en hele kleine mannen. Ze bewegen evenveel, vrouwen zelfs vaak nog meer dan mannen, dan hebben ze juist meer ruimte nodig Knipoog .

[edit]De naam van Gabber is onlangs veranderd, ik ben even vergeten waarin het is veranderd, iets met een M Scheve mond [/edit]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:06

Opzich niet heel gevaarlijk (mits je de trappetjes en verdiepingen dichtmaakt), maar ik vind hem wel veel te klein voor ratten.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:09

Mocht je deze kooi nemen, dan zou ik de traliegedeeltes dicht maken. Of je besteld inderdaad 1 of 2 van die ferplast hoekverdiepingen, vind ik zelf echt ideale dingen Ja
Voor hamsters is zo'n kooi inderdaad gevaarlijk. Misschien dat ratten handiger zijn, maar ik zou het toch dichtmaken voor de zekerheid.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 13:42

Okee bedankt voor de info.
Ik vind die Gabber Jolly Super eigenlijk ook wel beter ja. Ik zal nog wel eens rondneuzen hier en daar.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 17:27

ik zou deze kooi niet nemen
door de sterke urine die ratten hebben gaat deze kooi als snel roesten, en ratten kunnen zweren krijgen van de trailie verdiepingen.
gewoon naar n andere kooi gaan kijken is mn tip hahaha

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 19:00

Of de Ferplast Jenny... dat is pas een topkooi voor 2 ratten.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 19:11

ja ferplast chincilla of jenny zijn goede kooien
als je ze tweedehands aanschaft wel op roest letten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:07

Wij hebben precies dezelfde!
Onze 2 rattenventjes leven er naar volle tevredenheid in.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:09

ik heb mijn ratten in een kamervoliere zitten...
eigenlijk bedoeld voor volens, maar wel met horizontale tralies, ze kunnen dus naar hartelust klimmen...
wat verdiepingen en hangdingen erin gemaakt, met bakje op hoogte waar ze in kunnen liggen, beesten zijn helemaal blij!!

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:11

ik zou als ik jou was voor de zekerheid ook die verdiepingen van plastic erin doen, dan maar iets meer betalen!
als ze erachter blijven haken heb je er toch een naar gevoel over!

qua ruimte zou het wel passen met twee ratten, je kan bijvoorbeeld gewoon twee waterflesjes ophangen zodat ze allebei tegelijk kunnen drinken, heb ik ook gedaan toen we ze nog thuis hadden zaten ook twee mannetjes in een kooitje denk van ongeveer wel dezelfde maat, misschien ietsje groter.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:12

p.s.
Maar ik zou ze, als het kan, toch af en toe los op de bank, je bed of als je alleen bent op de vloer laten lopen. Dan kunnen ze tenminste even echt rennen. Die van ons vinden het geweldig!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 10:17

Overigens staan in de wet op Proefdieren dat ratten niet gehouden mogen worden op draadkooibodems. Zoiets als dit dus.
Geldt alleen voor proefdieren, niet voor huisdieren, maar zegt denk ik wel genoeg dat ze ze daar ook niet op draadbodems willen hebben. Knipoog

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 10:20

ik heb de grootste ferplast kooi voor mijn twee rattenmannen en dat gaat in mijn ogen precies....alsnog veel eruit laten, het zijn toch actieve beestjes Lachen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 10:20

Inderdaad, ook ik vind zulke bodems niks.
Loop jij maar eens op blote voetjes over een rooster heen....ook dat doe je liever geen 2e keer.
Als je voor zo`n kooi gaat, moet je inderdaad andere verdiepingen gaan aanschaffen.
En als goede kooi, kan ik echt de Ferplast Jenny aanraden.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:16

assie schreef:
Overigens staan in de wet op Proefdieren dat ratten niet gehouden mogen worden op draadkooibodems. Zoiets als dit dus.
Geldt alleen voor proefdieren, niet voor huisdieren, maar zegt denk ik wel genoeg dat ze ze daar ook niet op draadbodems willen hebben. Knipoog

Dit is geen draad, maar tralies. Dat is iets heel anders.
Ga jij eerst maar eens over kippengaat lopen, en dan over tralies.
Draadkooibodems zijn van kippengaas, en daar krijgen ratten bumblefeets van. Niet leuk dus.
Maar op tralies kunnen ze prima lopen hoor.
Alleen je moet ze wel iedere dag even de gelegenheid geven om op een goede ondergrond echt even rond te rennen, die kooi is daar te klein voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:51

Ik heb wel tralieverdiepingen (heb 3 ratten), maar die voorzie ik van 'vloerbedekking'. Ik leg er altijd handdoeken op, die maak ik vast met knijpertjes (aan de buitenkant, kunnen ze zich dus niet aan verwonden) en die verschoon ik dan 2 keer per week. Lijkt me fijner lopen voor ze.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 13:55

Ja, als ik zo'n kooi zal aanschaffen zal ik er ook van die ferplast verdiepingen inzetten.
Eruit halen zou ik ze ook zeker doen, lekker even los rennen. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:54

Ja, ze moeten er ook elke dag even uit (maar waarom zou je ook dieren houden als je ze alleen maar in een kooi laat zitten?), hoe groot een kooi ook is. Even lekker loslopen. Die van mij zitten altijd op de bank, soms in bed en de oudste loopt ook altijd in de kamer rond. (mogen de anderen ook, maar die durven niet van de bank af i.v.m de kat Knipoog)

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:07

Ik heb geloof ik een cavia hok. Begon met een rattenkooi, maar deze had mijn vriend ergens gratis mee genomen en was een stuk groter. Heb twee dames en heb het hok voorzien van kartonnen dozen en stof doeken. Laatst een oude handschoen erin gegooid. Vinden ze prachtig! Het echte rattenspeelgoed doen ze helemaal niets mee en de kartonnen dozen maken ze lekkere holletjes van.
Binnenkort krijgen ze het hok van de chincillas. Is hok van plexiglas, bedenk me nu alleen dat ik wel de verdiepingen moet veranderen, want die zijn nu van iets gaasachtig iets. Maar in ieder geval wel lekker groot!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:47

ik heb n furret xl voor mn opvang meiden ze moegen elke dag dr uit
en je moet ze zowie zo dr uit halen vind ik hoe groot je kooi ook is!!
ik heb buizen etc allemaal zelf gemaakt ze hebben de lol van hun leven.
mag ook wel want al deze ratten zijn verwaarloost gedumpt etc

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:56

Miss_Malfoy schreef:
assie schreef:

Dit is geen draad, maar tralies. Dat is iets heel anders.
Ga jij eerst maar eens over kippengaat lopen, en dan over tralies.
Draadkooibodems zijn van kippengaas, en daar krijgen ratten bumblefeets van. Niet leuk dus.
Maar op tralies kunnen ze prima lopen hoor.
Alleen je moet ze wel iedere dag even de gelegenheid geven om op een goede ondergrond echt even rond te rennen, die kooi is daar te klein voor.

UH... van tralies kunnen ze ook bumblefeet krijgen. Loop jij maar eens de hele dag op balken..Ik zou het wel weten..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:03

Hoe kan het dan dat onze ratten nergenst last van hebben? Verward

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:07

Miss_Malfoy schreef:
Hoe kan het dan dat onze ratten nergenst last van hebben? Verward

Geluk?

He4t is toch frapant dat je in "rattenland" niets meer over bumblefeets hoort?
5 jaar geleden nog wel.
Er is die tijd een hoop veranderd, en in "rattenland", mensen die er dus van af weten, heeft niemand tralieplateaus meer, of hebben ze dikke placemats erover vastgemaakt.