Verhuizen met een buitenkat - plan van aanpak gezocht!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

black_kelpie

Verhuizen met een buitenkat - plan van aanpak gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 11:11

Eind deze maand ga ik samenwonen met mijn vriend in een huis op ongeveer 300 meter hemelsbreed van waar ik nu woon. Mijn kat wil ik uiteraard meenemen, maar ik ben bang dat het heel lastig gaat worden. Vandaar dit topic, misschien dat jullie wat tips voor me hebben.

Splinter is geboren op de boerderij en heeft dus altijd buiten gelopen. Bij ons mocht ze dat ook altijd. We hebben geen kattenluiken in de deuren maar als ze er om vraagt gaat de deur open, dat is de afgelopen jaren altijd zo geweest. Als die deur niet open gaat word ze ontzettend vervelend, gaat ze keihard mauwen en in de meubels hangen.
Als echte stoere kat is Splinter de baas in haar buurt.

HOE zorg ik ervoor dat ze straks bij mij blijft, en niet meteen weer terug loopt naar de plek die ze nu 4 jaar als haar huis kent? De tip die ik nu eigenlijk alleen nog heb gekregen is "hou haar een week of 3 binnen", maar ik ben bang dat dat niet gaat zonder dat de hele boel finaal afgebroken word Nagelbijten / Gniffelen
Ik wil het graag proberen, maar ik voorzie een grote bende en een ongelukkige kat.

Mocht het niet gaan dan kan ze thuis bij mn ouders blijven, maar het is mijn kat en ik wil haar toch wel ontzettend graag meenemen!

De draak in kwestie:
Afbeelding

Bojangles

Re: Verhuizen met een buitenkat - plan van aanpak gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 11:14

Ik weet niet of je toevallig ook een hond hebt, anders zou ik elke avond gewoon even gaan wandelen langs je oude huis (dit kan natuurlijk ook zonder hond, maar vaak herkennen ze wel een maatje) en dan je kat aanhalen en met wat vlees e.d. meelokken naar je nieuwe huis. En hem dan bij je voor of achterdeur eten geven.
Dan weet je kat iig dat je daar woont en dat hij daar eten kan krijgen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 11:24

Ben bang dat binnen houden toch een veel gehoorde oplossing zal gaan worden. Katten hechten zich nu eenmaal aan een plek en minder aan hun baasje. 3 weken is wel kort, het kan werken voor je kat maar vaak is 6 weken een betere optie.

welshje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 11:29

wij zijn destijds ook verhuisd met een buitenkat en een zwerfkat die in onze tuin woonde. Beijde katten zijn meeverhuisd zonde al te veel problemen. De zwerfkat had een jute zak met hooi in een hok waar hij sliep die verhuisd en jawel meneer liep achterons aan was ook maar een paar 100 meter. Onze huiskat ging nog wel eens op bezoek maar kwam toch thuis eten enzo en na verloop van tijd ging hij niet meer naar zn oude huis. echt biinnengehouden hebbenw e de katten niet ging ook niet met de zwerver. Eerst even laten wennen aan de nieuwe plek en dan als hij nog steeds naar het oude huis gaat de mensen vragen hem weg te jagen met een plantenspuit?? Iniedergeval met hen afspreken dat ze hem/haar niet gaan voeren.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 11:38

toen wij een keer gingen verhuizen met 2 buitenkatten hebben we de katten 1 dag binnengehouden en sindsdien hebben ze altijd los gelopen
(was wel iets van 15 km verderop)

Noesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 11:47

heb je niet een schuurtje oid waarin je hem tijdelijk binnen kunt houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 11:53

Als de kat heel erg aan jou hangt zal die denk ik wel bij jou blijven en niet veel problemen met de verhuizing hebben. Of wie weet gaat die wel switchen dan bij jou en dan bij je ouders want wat is nou 300mtr voor een buitenkat? Knipoog

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 20:34

Splinter hangt aan niets of niemand, ook niet aan mij. Hooguit met dr klauwen Haha! Dat maakt het inderdaad nog wel een stukje lastiger.

De eerste reactie spreekt me het meest aan eigenlijk, dat ga ik proberen. Ik heb dan wel geen hond maar die suggestie valt wel een mouw aan te passen. Opsluiten in huis is helemaal niks voor haar, en dus eigenlijk ook niks voor mij. Opsluiten in een schuurtje overweeg ik niet eens Bloos

Cathelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 23:24

Het klinkt een beetje als mijn kat, al heb ik geen ervaring met verhuizingen van 300 m. (300 km is hem meer bekend, maar da's een lang verhaal)
Toen mijn kat de mijne werd heb ik 't niet langer dan 5 dagen binnen gehouden (kunnen houden!). Toen was het voor hem binnen allemaal bekend terrein en begon hij te draken. Ik werd zo gek van 'm dat ik 'm na 5 dagen door 't kattenluikje gefröt heb (2 keer, 1 keer naar binnen en 1 keer naar buiten) en sindsdien weet hij hoe het werkt. Ook bij logeeradressen (half uur met de auto vanaf hier) was ie binnen 5 dagen gewend.

Verder is het aan te raden om de nieuwe bewoners op de hoogte te stellen van de kat zodat ze hem geen eten geven en jou bv laten weten als hij weer bij zijn oude thuis rondhangt zodat je weer op kan halen.

De aanhouder wint!

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 18:09

Inmiddels ben ik een beetje gesetteld in het nieuwe huis en afgelopen vrijdag is Splinter dan ook deze kant op gekomen.

Ik houd haar binnen en dat gaat tot nu toe eigenlijk best goed. Ik probeer haar zoveel mogelijk bezig te houden met speelgoed, kammen, kroelen, gespreid voeren en ze heeft ook mooi wat te kijken bij de terrariums die in de kamer staan. Ook heb ik een tuigje met lijn gekocht en daaraan mag ze af en toe lekker even mee de tuin in.

Ik hou mn hart vast voor de komende weken, maar so far so good Haha!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 18:18

Ik heb mijn kat destijds slechts een halve dag kunnen binnenhouden. Haha! Nadat hij 3 x op de dag van de verhuizing van het balkon af was gesprongen en ik geen vel meer op mijn armen had (deze ex-asielkat hield echt niet van opgetild of vastgehouden worden Stoom uit je oren Hamer ) liet ik hem zien hoe hij weer binnen kon komen via de voordeur.

Hij is nooit weggelopen of terug naar het oude huis gegaan. We waren hemelsbreed ook nog geen halve kilometer verderop gaan wonen.

Dat van dat voeren (lokken) vind ik ook een goede tip. En afspreken dat hij in zijn oude huis niets meer krijgt. Licht ook even de buren in.

Een halsbandje met leesbaar zijn nieuwe adres erop is ook een idee.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 18:23

Toen ik verhuiste is het mij gelukt om mijn kat wel 3 dagen binnen te houden. Hij vloog mij gewoon aan. Nu verhuiste ik 150 km verderop dus ik dacht die zie ik nooit meer terug. maar na 2 dagen zat hij toch weer bij de deur van zijn nieuwe huis.
Ik zou hem meenemen, kijken of je hem binnen kunt houden en als dat niet lukt en hij loopt terug hem steeds ophalen.
Wel af spreken met het oude adres dat ze hem niet voeren en geen aandacht geven.

succes ermee.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 18:25

Wij hebben ook een buitenkat en een aantal jaar geleden zijn we 2x verhuisd, eerst in een tijdelijke woning (caravan Nagelbijten / Gniffelen bij onze stalhouder op het terrein) en ze bleef gewoon bij ons, af en toe struinde ze wat rond en verder lag ze in of voor de caravan te luieren. In de laatste twee weken ging de stalhouder op vakantie en pasten wij op het huis en de dieren, en onze kat verkaste uit zichzelf mee, ze ging nu in huis liggen terwijl ze al die tijd wel gewoon in huis kon maar dat deed ze niet, ze "woonde" echt bij ons in de caravan. Toen we in ons nieuwe huis kwamen ging dat ook zonder problemen, even de omgeving verkennen en klaar. We hadden heel veel problemen met die kat verwacht omdat het een ontzettend stressbeest is, maar ze bleef echt super bij ons. Ik denk dat je het gewoon moet proberen en aan je ouders vragen of ze de kat bij je oude huis niet meer willen voeren en binnenlaten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 18:31

mijn katten zijn ook echte buitenkatten........ kathie is ook grootgebracht op de boerderij waar ze zelfstandig in en uit kon gaan....... muis is een krijgertje maar woonde ook al 2 jaar op de boerderij toen ik ging verhuizen.....

Die twee wil je ook echt, echt niet binnenhouden, want ze breken de tent af Lachen

Ik heb eerst het hele huis leeggehaald, en toen de dag erna de katten gehaald......

Nou heb ik het geluk dat de katten heel erg op het "gezin" zijn en niet op de plek zelf........ dus die heb ik een dag binnen gehouden, en toen maar gewoon de deur opengezet Lachen

en nu lopen ze hier heerlijk te banjeren Lachen

raylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 18:58

toen wij gingen verhuisen leerden we haar aan dat als we met twee bordjes tegen elkaar aan kletterden ze natvoer/vlees etc. kreeg wat lekkers dus. als ze savonds niet thuis komt rammelen we met bordjes en komt ze terug

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:33

Wij deden altijd wat boter op het neusje, en dan een dag binnen houden.

Doordat ze de boter van hun neusje likken, krijgen ze daarna de geur van het neiuwe huis 'aan' zich. daarna als je hem de eerste keer naar buiten doet, een bakje eten bij de deur zetten, zodat als ze verder weg gaat, ze weet dat er thuis eten staat.

Bij ons heeft het altijd gewerkt, garantie voor Splinter durf ik niet te geven Knipoog

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:46

Wij zijn 5 jaar geleden 150 km verderop gaan wonen en hebben onze boerderijkat toen meegenomen. We hebben hem 2 weken binnen gehouden (hij lag meestal in de kelder en daar stond de kattebak ook). Hij was toen helemaal gewend aan ons nieuwe huis. Na die weken hebben wij de deuren naar buiten open gezet en kon hij daar verkennen. Na 2 dagen was hij verdwenen...3 weken lang hebben we hem niet gezien of gehoord...daarna kwam hij op een avond zomaar weer aanlopen. Hij was in goede conditie en we zagen ook geen buurtkatten meer.... Haha! Vanaf die tijd was hij echt "thuis"...
Doordat je dicht bij het ouderlijk huis woont, denk ik ook dat de beste oplossing is: voeren bij jou thuis en eerst even een paar dagen binnen houden. Ze snappen snel waar hun plekje is..

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:54

Mag ik je een tip geven, hou de kat zo lang mogelijk binnen, in het begin is het erg moelijk maar ze wennen er vanzelf aan. 1 van mijn 2 katten (een echte buitenkat) is na mijn verhuizing 3 x teruggelopen naar mijn oude huis. Uiteindelijk heb ik hem 8 maanden binnen gehouden en hij is sinds 4 weken weer buiten, en wat vond ik het in het begin eng! Het gaat nu prima en is zijn oude huis eindelijk vergeten (hoop ik)

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 16:01

Het hangt er vanaf of je kat zich thuis voelt op zijn nieuwe plek. Als het de enige kat is zal dat wel goedkomen. Onze katten zijn na verhuizingen vaak dezelfde dag nog naar buiten gegaan(onder wandelbegeleiding van mijn vader, want binnenhouden is zielig vindt hij) en zijn ook nooit weggelopen.
De kat van mijn oma die we in huis namen liep iedere keer terug, maar ik vermoed dat dat dus kwam omdat onze katten haar terroriseerden. Als je nieuwe woonadres maar 300m van je ouders af is kan je haar nu wel gewoon loslaten denk ik. Ze kent de omgeving sowieso, jij weet waar je haar terug kunt vinden (als ze wegloopt) en ik denk dat ze jou ook wel terugvindt Haha!

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 22:28

Ze is 4 week binnen geweest en ik heb haar gister voor het eerst naar buiten gedaan. Ze is een paar uur de hort op geweest maar kwam na een flinke plensbui lekker thuis opdrogen (natte kat op de bank, heerlijk Clown). Bij mn moeder is ze nog niet gesignaleerd. Nu gaat ze weer gewoon naar buiten als ze erom vraagt, gaat helemaal goed Ja

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 07:46

Super Haha! Haha! Haha!

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 09:30

Super dat je kat het zo goed doet OK dan! Go jij! Go jij!

haan schreef:
Mag ik je een tip geven, hou de kat zo lang mogelijk binnen, in het begin is het erg moelijk maar ze wennen er vanzelf aan. 1 van mijn 2 katten (een echte buitenkat) is na mijn verhuizing 3 x teruggelopen naar mijn oude huis. Uiteindelijk heb ik hem 8 maanden binnen gehouden en hij is sinds 4 weken weer buiten, en wat vond ik het in het begin eng! Het gaat nu prima en is zijn oude huis eindelijk vergeten (hoop ik)

Mijne is nu definitief binnenkat geworden, ik was zo blij dat het goed ging................. tot vorige week zaterdag Huilen toch weer terug gegaan naar zijn oude huis, ik snap het niet, het ging steeds zo goed.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 09:34

Ik heb weleens gehoord, dat als je met katten gaat verhuizen, dat je dan even 20 rondjes om de rotonde heen moet rijden.
Dan zijn ze hun orientatie kwijt...
Of het werkt weet ik echt niet hoor...