Bedankt voor de reacties!
@tantjeuh: de hond wordt gemiddeld 3 a 4 keer per dag uitgelaten, dit ligt aan hoe de diensten van mij en mijn vriend samen vallen.
Als wij beide aan het werk zijn, dan zit ie samen met zijn vriendinnetje (ODH 2,5 jaar) in de 'kennel'. Hier heeft hij een ruim buitenhok in de tuin met ruim binnenverblijf.
Dit is hij gewend van jongs af aan.
@plotie: naar mijn weten is de herder niet echt een jachthond, hij heeft tot nu toe ook niet echt aangegeven de behoefte daar aan te hebben. Het klopt wel wat je zegt, ik heb het ook gelezen. Misschien is het het proberen waard.
@AstraGirlie: Mijn hond is het het ineens gaan doen. Aandacht trekken en/ of verveling heb ik ook aan gedacht, maar als ik hem extra aandacht geef (als ik al zijn aandacht kan krijgen) helpt niet. Hij is te veel met "zijn" schaduwen bezig. Ik heb inderdaad ook gelezen dat het aangeleerd gedrag kan zijn wat inderdaad heel moeilijk weer af te leren is. Ik hoop dat ik er nog op tijd bij ben want hij doet de hele tijd als ie binnen is niets anders.
Gisteren probeerde hij ze al te "pakken" door er boven op te springen en met zijn neus tegen de vloer te "drukken".