HELP!! Hond gaat achter schaduwen aan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MariekedB

HELP!! Hond gaat achter schaduwen aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 10:18

Ik heb een duitse herder van ander half jaar, en hij gaat sinds ongeveer een week continue achter schaduwen aan.
De hele dag door.
Achter zijn eigen maar ook achter andere schaduwen.

Wie weet hoe je dit af kan leren of heeft dit een medische oorzaak?
Ik heb namelijk ook gelezen dat honden met epilepsie dit doen, maar dan alleen als ze een toeval krijgen....?

Tatiane

Re: HELP!! Hond gaat achter schaduwen aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:10

Of honden die hun energie niet kwijt kunnen, en dan bijgevolg maar een bezigheid zoeken... ?

Hoe ziet een gemiddelde dag van je hond eruit? Hoe vaak zit hij binnen? Hoe vaak wordt er mee gewandeld? Heeft je hond zijn dagelijkse portie 'mentale uitdagingen'?

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:14

Heb ook iets op televisie hier rond gezien.
Het ging om een ras dat gebruikt werd om te jagen, en als die thuis zat, joeg die op schaduwen, begon te blaffen en werd nerveus bij een druppeltje dat uit de kraan viel, die vrouw kon niet eens iets afprinten van haar pc omdat die hond gek werd.
Dan kwam de hondertherapeut en gaf hen als raad dat ze de hond moesten kunnen laten doen waarvoor hij bedoeld was, dus jagen. Die mensen had een stuk in hun tuin omgebouwd waar de hond in kon graven en zich volledig uitleven, ze stimuleerden hem ook door in de berg aarde snoepjes te verstoppen e.d.
Ze hebben erna geen last mee gehad...
Misschien moet je ook zoiets voor je hond doen, dat die zich kan uitleven buiten en graven en dingen zoeken... wat dat jagen op de schaduwen kan vervangen en het is een leuke bezigheid voor je hond...
Succes ermee

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:17

oorzaak kan divers zijn = verveling, een aandachtstrekker, een medisch probleem in de hersenen, ...
Ik kende een golden retriever (raar maar waar die shadow noemde) die dit ook deed, de hond had voldoende beweging en afleiding en deed het ook als de baas niet erbij was. Dierenarts kon niets vinden in de herenscan. We begonnen met het vragen van aandacht, de check in. Dus naam hond vragen en bv. speeltje wegsmijten, oefening vragen, ...
Als de hond dit goed kon zonder afleiding, ging het baasje het vragen bij de intentie van het schaduwjagen. (namelijk het fixeren, staren); Moeilijk, en veel vragend maar toch enige vooruitgang. Echt helemaal verleerd is de hond het echter nooit. Het gedrag zat echt 'vast' in hem. Ik heb hier ook wat filmpjes van als je wil. Hopelijk kan je bij jouw hond achterhalen wat d eoorzaak is, want dan kan je daaraan werken i.p.v. de schaduw jaag symptomen weg te werken.

MariekedB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 09:12

Bedankt voor de reacties!

@tantjeuh: de hond wordt gemiddeld 3 a 4 keer per dag uitgelaten, dit ligt aan hoe de diensten van mij en mijn vriend samen vallen.
Als wij beide aan het werk zijn, dan zit ie samen met zijn vriendinnetje (ODH 2,5 jaar) in de 'kennel'. Hier heeft hij een ruim buitenhok in de tuin met ruim binnenverblijf.
Dit is hij gewend van jongs af aan.

@plotie: naar mijn weten is de herder niet echt een jachthond, hij heeft tot nu toe ook niet echt aangegeven de behoefte daar aan te hebben. Het klopt wel wat je zegt, ik heb het ook gelezen. Misschien is het het proberen waard.

@AstraGirlie: Mijn hond is het het ineens gaan doen. Aandacht trekken en/ of verveling heb ik ook aan gedacht, maar als ik hem extra aandacht geef (als ik al zijn aandacht kan krijgen) helpt niet. Hij is te veel met "zijn" schaduwen bezig. Ik heb inderdaad ook gelezen dat het aangeleerd gedrag kan zijn wat inderdaad heel moeilijk weer af te leren is. Ik hoop dat ik er nog op tijd bij ben want hij doet de hele tijd als ie binnen is niets anders.
Gisteren probeerde hij ze al te "pakken" door er boven op te springen en met zijn neus tegen de vloer te "drukken".