[DISCUSSIE] Regeling Agressieve Dieren (RAD)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sylvia

[DISCUSSIE] Regeling Agressieve Dieren (RAD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 03:08

Moderatoropmerking:
Aangezien het vorige topic de 100 pagina's inmiddels ruimschoots voorbij is, werd het tijd voor een nieuw topic Lachen

Ik wil jullie verzoeken om met wat meer respect naar elkaar toe te gaan discussiëren. Er is in het vorige topic weinig bemoeienis geweest vanuit het modteam, maar aangezien op heel BB strenger gemodereerd wordt om de sfeer te verbeteren gaat dit topic ook wat meer gevolgd worden. Ik wil dan ook graag nog een keer op de Boktregels wijzen.

Blijf vooral rustig als je je aangevallen voelt. Via de pc komen opmerkingen vaak harder over dan ze bedoeld zijn. Tel tot tien, haal iets te drinken, laat de hond uit, ga je met je cavia spelen, doe in ieder geval even iets anders en bekijk het bericht dan opnieuw. Als je nu nog steeds heel boos bent, dan is het duidelijk dat die andere persoon een gevoelige snaar heeft geraakt. Reageer in ieder geval niet op dezelfde manier en ga niet schelden. Doe je dat wel, dan bereik je hiermee alleen maar dat die andere persoon ook niet meer luistert en net zo hard tegen jou in gaat. Je kunt het beste of rustig vertellen waarom je het niet eens bent met zijn/haar mening, of het bericht negeren. Als een gebruiker in een reactie naar jou toe de regels overtreedt, is dat geen vrijbrief om datzelfde te doen. Waarschuw de moderators, in plaats van jezelf tot dat niveau te verlagen.

Discussiëren is lastig, zeker online als je een hoop informatie in de vorm van gezichtsuitdrukking, gebaren en toon van de stem mist. Houd hier rekening mee op het moment dat je een discussie aangaat. De belangrijkste regel voor een goede discussie blijft: val de argumenten van de 'tegenpartij' aan, en niet de 'tegenpartij' zelf. Als iemand wat roept waar je het totaal niet mee eens bent, laat dan met argumenten (eventueel met bewijs) zien waarom die argumenten niet kloppen en nergens op slaan. Val niet de persoon zelf aan.

We hopen dat dit topic uitloopt op een mooie discussie waarin geluisterd wordt naar elkaars argumenten. Alvast bedankt voor de medewerking! Lachen

Regeling Agressieve Dieren (RAD) of Pitbullwet

Tegen vijf rassen (en honden die daarop lijken) zijn eind 1998, begin 1999 maatregelen aangekondigd in het kader van de Regeling Agressieve Dieren (RAD wetgeving, in de volksmond ook wel Pitbullwet genoemd).

De minister maakte in december 2000 zijn besluit bekend: een fok- en houdverbod voor de American Staffordshire Terriër, Dogo Argentino, Fila Brasileiro en Mastino Napoletano, zoals geldt voor de Pitt Bull Terriër. Liefhebbers van het vijfde ras dat in de bedreigde zone zat, de Rottweiler, kregen enige jaren de kans zelf maatregelen te treffen om het agressieniveau terug te dringen.

Inmiddels is het fok- en houdverbod alleen nog van kracht voor de Pittbull-Terrier-achtigen.

Klik hier voor een PDF-bestand van de Regeling van het Ministerie.

Op 11 augustus 2005 publiceerde het ministerie een wijziging op de RAD regeling. Klik hier voor de wijziging (PDF).

Als uiteindelijk resultaat van de RAD-regeling geldt er voor de 4 voormalige RAD-rassen, de American Staffordshire Terrier, Dogo Argentino, Fila Brasileiro en Mastino Napoletano, én de Rottweiler bij het fokken een verplichting voor beide ouderdieren om met goed gevolg een gedragstest, de MAG-test, af te leggen.

Pas indien beide ouders met goed gevolg een MAG-test afgelegd hebben worden er vanuit de Raad van Beheer stambomen afgegeven voor een nest puppen. Indien er geen stambomen afgegeven worden bestaat er een gerede kans dat de stamboomloze honden, conform de regeling, door de AID in beslag genomen worden en mogelijkerwijs afgemaakt worden.

ThePast03

Re: [DISCUSSIE] Regeling Agressieve Dieren (RAD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 05:46

Ter aanvulling van bovenstaande denk ik dat onderstaande heel erg belangrijk is voor iedereen om te weten alvorens ze een hond aanschaffen, (de Pitbullwet bestaat overigens al sinds 1992 de RAD is een aanvulling).

Koop dus nooit een American Staffordshire Terrier of Engelse Staffordshire Terrier zonder stamboom welke is afgegeven door de Raad van Beheer op Kynologisch Gebied te Amsterdam en is voorzien van een FCI stempel. Laat je goed informeren door de rasvereniging!
Rasvereniging American Staffordshire Terrier: http://www.astch.nl/
Rasvereniging Engelse Staffordshire Terrie : http://www.sbtcn.nl/

Voor België geldt dat er een St. Hubertus stamboom met FCI stamboom bij hoort te zitten.
Let op: Alle andere stambomen zijn nep en niet erkend, dus ook de zogenaamde Arfe stamboom hebben geen enkele waarde.

Koop ook nooit zomaar een kruising vanaf de bekende advertentiesites zonder jezelf goed te hebben voorbereid en zeker te weten dat de pups geen kruising zijn van rassen waarvan de pups het risico lopen voor wat betreft uiterlijk onder de pitbullwet te vallen.
Een goede voorbereiding voorkomt het zinloos inslapen van honden!

De aanvulling, bron: http://www.kennelclub.nl (Raad van Beheer op Kynologisch Gebied):

In de bijbehorende uitleg wordt gesteld:

"Met onderhavige wijziging van de Regeling agressieve dieren, wordt bepaald dat alleen honden met een stamboom, welke is erkend door een bij de Fédération Cynologique Internationale aangesloten organisatie of honden die voldoen aan één van de overige ontheffingen van artikel 3 van de regeling, zijn uitgezonderd van het verbod van artikel 73, eerste en tweede lid, GWWD.

Door het invoegen van deze beperking worden alleen honden met een erkende stamboom als rashonden beschouwd. Een stamboom welke is erkend door een buitenlandse organisatie die is aangesloten bij de Fédération Cynologique Internationale moet hierbij ook beschouwd worden als bewijs van raszuiverheid."

De Raad van Beheer is de enige officiële organisatie in Nederland die is aangesloten bij de FCI, de Fédération Cynologique Internationale.

Schouwen van honden

Wij willen er nadrukkelijk op wijzen dat de Raad van Beheer géén schouwingen uitvoert in het kader van de RAD.

Wel bestaat de mogelijkheid dat de door de overheid ingeschakelde schouwer, tevens een door de Raad van Beheer benoemde keurmeester is. Dit betekent echter niet dat deze in opdracht van de Raad van Beheer handelt. De schouwer in het kader van de RAD werkt altijd in opdracht van de overheid.

Aanbieden van stamboomloze honden/kruisingen

Het te koop aanbieden van stamboomloze Staffordshire Terriërs of kruisingen hiervan welke in overwegende mate gelijkende zijn aan de Pitbull Terriër, is bij de Nederlandse wet verboden. Dit is beschreven in de GWW (Gezondheids- en welzijnswet voor dieren).

Wet van 24 september 1992, houdende vaststelling van de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren (Gezondheids- en welzijnswet voor dieren [Versie geldig vanaf: 01-01-2002]

Artikel 73

Het is verboden dieren, behorende tot door Onze Minister aangewezen soorten of categorieën van dieren te fokken, in Nederland te brengen, te koop aan te bieden of te verkopen.

Het is verboden dieren behorende tot ingevolge het eerste lid aangewezen soorten of categorieën van dieren voorhanden te hebben.

Ingevolge het eerste lid worden slechts aangewezen soorten of categorieën, waarvan de dieren een gevaar kunnen opleveren voor de veiligheid van mens of dier.

Niet alleen de adverteerder is in overtreding, ook de verantwoordelijke krant, advertentiemedium, internetsite is strafbaar en kan derhalve bestraft worden voor medeplichtigheid.

Wetboek van Strafrecht

Art. 48 . Als medeplichtigen van een misdrijf worden gestraft:

1° zij die opzettelijk behulpzaam zijn bij het plegen van het misdrijf;

2° zij die opzettelijk gelegenheid, middelen of inlichtingen verschaffen tot het plegen van het misdrijf.

cojolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 06:20

Ik heb geen hond, maar ik mag toch aannemen dat als je een hond neemt je, je toch laten infomeren. Je zoekt toch naar een hond of ras die bij je past

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 06:39

Ik blijf erbij dat ze niet moeten kijken naar het uiterlijk maar naar het karakter van evt bepaalde hondenrassen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 11:02

natuurlijk,maar om alle ellende te voorkomen moet je gewoon een hond met FCI stamboom kopen,simpel.
dan worden ook al die vreselijke praktijken gestopt!

goed stukje ThePast03

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 11:28

dan zijn we eigenlijk over het bovenstaande eens.
misschien een nieuw topic openen dat de pitbullwet ter discussie stelt?
of is dat de bedoeling van dit topic? dat kan ik er namenlijk niet helemaal uit halen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 13:47

Dat is ook de bedoeling van dit topic Moniek. Alles wat met de pitbullwet, RAD te maken heeft en/of de RAD honden. Zowel vóór als tegenstanders.

Goed stuk ThePast03, mijn complimenten OK dan!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 13:50

griebels schreef:
Ik blijf erbij dat ze niet moeten kijken naar het uiterlijk maar naar het karakter van evt bepaalde hondenrassen.

Ik blijf erbij dat dat te kostbaar is. Als die mensen nu al te beroerd zijn om een hond mét FCI stamboom te kopen, zijn ze zeker te beroerd die test te bekostigen. Bovendien zou zo'n test minstens twee keer per jaar dan afgenomen moeten worden.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 13:53

Ook ik ga mee dat mensen zich goed voor moeten laten lichten alvorens zij een hond aanschaffen, uiteraard geld dat voor alle rassen, maar dat ze idd bij het aanschaffen v/e staff oid een FCI stamboom hebben.
De mensen die bewust kiezen voor een staffachtige hond zonder juist papier, kiezen er bewust voor om hun hele leven over de schouder te moeten kijken en het risico te lopen van een inbeslagname van hun hond, ik zou daar niet mee kunnen leven.
Ook zijn er helaas een klein aantal mensen die onbewust aan zón hond beginnen, zich misschien in hebben laten palmen door de praatjes v/e zogenaamde fokker, als er een moment komt dat de hond inbeslag genomen word is dat een verschrikking, je moet dan afstand doen van je maatje/lid v/d familie, vaak is het een hond die ws nog nooit geen vlieg kwaad heeft gedaan, en deze moet dan ingeslapen worden als hij/zij aan de uiterlijke kenmerken voldoet, daar is als baasje bijna niet mee te leven.
Het zou dus goed zijn als er meer bekendheid gegeven word aan de Pittbullwet/Rad, mensen die in de hondenwereld zitten zijn vaak wel op de hoogte hiervan maar mensen die hier niet bekend zijn zijn vaak niet op de hoogte van deze wet/regelgeving.
Uiteraard is het dom om je niet goed voor te laten lichten voordat je aan een hond begint, maar helaas staat de mens erom bekend om nog wel eens impulsief te zijn.

Mijn persoonlijke mening over de Rad, tja, van mij zou er ook wel meer naar gedrag gekeken mogen worden, maar dan komt de MAG test om de hoek kijken, mijn beide honden hebben deze gedeeltelijk gedaan en bij ons op de vereniging zijn bij een paar honden de volledige MAG testen afgenomen, ik zet ook nog wel wat vraagtekens bij deze test.
Dus Rad en Mag vind ik niet vlekkeloos maar deze wet/regelgeving is er nu eenmaal en vind wel dat we ons er aan dienen te houden, er moet toch ergens paal en perk gesteld worden en daarom, schaf gewoon een hond aan met de juiste geldige stamboom dan kun je gewoon onvoorwaardelijk genieten van je maatje zonder over je schouder te moeten kijken.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 15:52

slimmerik schreef:
griebels schreef:

Ik blijf erbij dat dat te kostbaar is. Als die mensen nu al te beroerd zijn om een hond mét FCI stamboom te kopen, zijn ze zeker te beroerd die test te bekostigen. Bovendien zou zo'n test minstens twee keer per jaar dan afgenomen moeten worden.

als het dan te kostbaar is.. waarom dan niet de kosten laten dekken door de eigenaren?? probleem opgelost lijkt me

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 16:03

dat lijkt mijn een slim plan

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:33

wat vinden jullie dan van de achergrond van deze wet?
waarom juist deze honden? wat zijn de cijfers van bijt incidenten tegen over andere rassen?
Ik weet bijvoorbeeld dat de goldenretriever ook veel slachtoffers op zijn naam heeft.
maar komt dat omdat dit ras het meest voorkomd als gezinshond?
en als dat zo is ,,,is dat dan een goed excuus?
Dit zijn gewoon dingen die ik wel in een discussie wil bespreken.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:39

Moniek schreef:
waarom juist deze honden? wat zijn de cijfers van bijt incidenten tegen over andere rassen?
Ik weet bijvoorbeeld dat de goldenretriever ook veel slachtoffers op zijn naam heeft.

der loopt hier een golden rond die de staff van me vriend heeft aangevallen.. gevolg.. golden helemaal niks en staff onder de wonden..
elke hond kan bijten dus niet alleen een pitbullachtige
en idd de labrador staat op nummer 1 van bijtincidenten
en of ze meer voorkomen weet ik nog zo net niet.. hier in de buurt loopt 1 golden en voor de rest eigenlijk allemaal staffords of ambullen..

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 21:37

LimaGentle schreef:
als het dan te kostbaar is.. waarom dan niet de kosten laten dekken door de eigenaren?? probleem opgelost lijkt me

Zoals gezegd: men is al niet bereid de kosten van een FCI stamboom te dragen Haha!

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 09:58

Moniek schreef:

Ik denk dat ze juist deze honden gekozen hebben omdat ze regelmatig in een bepaald milieu voorkomen, misschien moeten voor een beslagname verder onderzoeken of de hond ook daadwerkelijk voor gevechten ingezet word of gewoon een huismaatje is, lijkt me toch wel redelijk na te trekken.
Ik durf wel met redelijke zekerheid te zeggen dat er meer goldens en labradors zijn, de meeste bijtincidenten vinden plaats in huiselijke kring bij kinderen, en jawel, de ideale gezinshond is een lab of een golden, helaas zijn bij het vele fokken van deze honden ook nog wel eens vergeten naar het karakter te blijven kijken waardoor er toch wel wat geflipte exemplaren rondlopen.

Ik heb bij mij in de groep ook een amstaf, geweldig leuke hond die het heerlijk vind om te spelen met de anderen, ze heeft wel een FCI stamboom waarvan ik een kopie in mijn wagen heb voor het geval ik erover aangesproken word dat ik een verboden hond bij me heb, dan kan ik het kopie laten zien en eventueel doorverwijzen naar de bazen die het orgineel hebben.

Je mag namelijk als uitlaatservice, pension, asiel oid geen staffachtigen zonder papier meenemen, doen we dat wel zijn we strafbaar.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 11:21

Tinkermuts, het is maar dat je het weet, maar als niet-eigenaar van de hond mag je weigeren de hond mee te geven mocht het ooit zover komen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 11:22

mijn nichtje wilde haar engelse stafford naar een opvang brengen voor enkele dagen(gewoon netjes met FCI papier,en een ontzettend vriendelijk en sociaal dier)maar hij was er niet welkom.
nichtje vroeg daarop weer of ze dan nare ervaringen met zulke dieren hadden.
dat hadden ze niet,maar om te voorkomen dat er ellende van kwam.
heeeeeel vreemd.

jij pakt dat goed aan tinkermuts,met een kopie in je wagen.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 11:58

er zijn idd pensions die bij voorbaat honden als staff, ambul bull enz weigeren bij voorbaat, vind ik een slechte zaak, bij ons zijn alle honden welkom mits ze sociaal zijn, en de juiste papieren hebben.

tuurlijk ben ik wel zo eerlijk dat ik eens op mn hoofd krab bij een aanmelding van staff of rottweiler, maar wij gaan altijd eerst thuis kijken, papieren checken als het om een staffachtige gaat en dan een paar keer op proef, iedere hond verdient een eerlijke kans.

griebles, denk echt niet dat ik een hond meegeef, moeten ze toch eerst langs mij Haha! , weet wel heel goed hoe het voelt als je hond in beslag genomen word, is een jaar geleden gebeurt met mijn husky, mn man en ik hebben echt zo enorm geknokt om hem terug te krijgen, en ik kan je vertellen, je gaat echt een beetje dood van binnen als je het overkomt dat ze je je allerbeste maatje afpakken, daarom heb ik met mn honden ook een MAG test gedaan, zegt niet alles, maar wel wat.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 12:49

ik hoor hier leuke argumenten.
maar ik hoor ook dat juist deze honden vaak in een bepaald mileu tercht komt,een bepaald slag mensen.
maar dat is bij de herder ook de dobberman en de rotweiler.
Wij hebben thuis altijd duitse herders gehad en ook een mechelse herder.
Ik zal zelf geen andere hond willen dan een duitseherder.
Maar ook ik ondervond met wandelen angst van andere mensen,zodra ik aan kwam lopen werden honden terug geroepen en aangelijnd.
Reactie van mijn hond was dat hij juist vervelend ging doen tegen andere honden.
Dus honden afkeuren op een uiterlijk vind ik geen manier van beleid voeren.
Een golden retriever heeft een super lief uiterlijk ook omdat hij blond is,en eerlijk is eerlijk blond kijkt vriendelijker.
Het gaat mij nu enkel alleen of deze wet op realistische feiten is gebouwd.
Want alleen uiterlijk??? ik dacht dat de apartheid was afgeschaft.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 12:51

Tinkermuts schreef:
er zijn idd pensions die bij voorbaat honden als staff, ambul bull enz weigeren bij voorbaat, vind ik een slechte zaak, bij ons zijn alle honden welkom mits ze sociaal zijn, en de juiste papieren hebben.

tuurlijk ben ik wel zo eerlijk dat ik eens op mn hoofd krab bij een aanmelding van staff of rottweiler, maar wij gaan altijd eerst thuis kijken, papieren checken als het om een staffachtige gaat en dan een paar keer op proef, iedere hond verdient een eerlijke kans.

griebles, denk echt niet dat ik een hond meegeef, moeten ze toch eerst langs mij Haha! , weet wel heel goed hoe het voelt als je hond in beslag genomen word, is een jaar geleden gebeurt met mijn husky, mn man en ik hebben echt zo enorm geknokt om hem terug te krijgen, en ik kan je vertellen, je gaat echt een beetje dood van binnen als je het overkomt dat ze je je allerbeste maatje afpakken, daarom heb ik met mn honden ook een MAG test gedaan, zegt niet alles, maar wel wat.

mag ik vragen waarom dit bij jullie is gebeurt?
wat waren de redenen voor een inbeslagnamen?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 12:57

ben ik ook benieuwd naar tinkermuts?
en ik vind dat jij een eerlijk beleid voert,top.
het is logisch dat je wel iets voorzichtig bent,maar dat je ieder dier een kans geeft vind ik echt goed.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:55

Snoevie schreef:
en ik vind dat jij een eerlijk beleid voert,top.
het is logisch dat je wel iets voorzichtig bent,maar dat je ieder dier een kans geeft vind ik echt goed.

Als je "vaste" klanten kwijtraakt (die ook in minder drukke tijden geld bij je in het laatje brengen) doordat je van alles in huis neemt dan wordt het opnamebeleid vanzelf anders.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:55

phoee, is een lang verhaal hoor, is vandaag precies een jaar geleden trouwens.
vertel het ff in het kort, eerst wil ik even zeggen dat ik al 19 jaar husky's heb dus wel een beetje weet hoe je er mee omgaat.
Wij hebben een afgezet terrein thuis en hij was op 1 of andere manier eruit gekomen, het is niet een echte wegloper maar hij wandelt wel graag daarheen waar hij zin in heeft Haha! , hij zit buiten het terrein ook altijd aan de lijn.
ik heb een hele dag, nacht en weer een ochtend met een groep vrienden gezocht en overal wat je maar kunt bedenken 2x aangifte van vermissing gedaan, ook bij de politie.
Ook is hij gechipt en draagt halsband met penning.
Ik werd na 25 uur zoeken gebeld door de politie dat ze mn hond neergeschoten hadden nabij een weiland schapen, hij zou allemaal schapen gedood hebben en agressief zijn.
Ze hebben 4 uur lang met 25 man op hem gejaagd, compleet met helicopter en hondenbrigade in pakwerkpakken.
Na dat telefoontje dacht ik dat ik gek werd, ze wilden niet vertellen of hij nog leefde, ik mocht hem niet zijn, hij was inbeslag genomen en zat bij een veearts.
Wij zijn naar het politiebureau gegaan voor het proces verbaal, onze beste vrienden zijn toch bij mijn hond gaan kijken, waar ze na wat duw en trekwerk er toch bij mochten, waarop zij ons belden om te vertellen dat hij nog wel leefde.
Op het bureau werd verteld dat hij neergeschoten was omdat hij bij de A2 in de buurt liep.
Wij zijn daarna ondanks het verbod naar onze hond toegegaan, daar zat hij in een veels te kleine kooi en het bloed droop uit zn lichaam vandaan, hij gleed uit over zn eigen bloed.
De veearts vond dat ze een rontgenfoto gemaakt hadden en dat dat genoeg was, er waren geen vitale delen geraakt.
Na veel aandringen kreeg hij toch een verbandje om en ik heb zelf een handoek neer mogen leggen zodat hij niet zo uitgleed.
Wij mochten hem niet meenemen, ons hart brak toen we hem hoorden gillen toen we weggingen.
We zijn eerst terug naar het bureau gegaan om te smeken of hij naar onze dierenarts mocht zo dat hij de juiste zorg zou krijgen, er werd glashard gezegd, na het weekend gaan we kijken wat we met hem gaan doen, mijn dienst zit erop, ik heb geen tijd voor jullie, er zijn ergere dingen.
Wij hebben toen onze dierenarts ingeschakeld en een bevriende politieagent die voor ons in gestaan hebben, onze dierenarts heeft ook aangeboden om onze hond op te halen.
Na een paar uur kregen we toch het verlossende woord dat we hem op mochten halen, geen idee waarom nu wel, misschien door de druk voor de mensen die voor ons in stonden.
Bij de da bleek dat hij dwarsdoor zn borst gechoten was, 1 kant erin, andere kant eruit, daarna zn poot in en ook andere kant weer eruit, wonder boven wonder geen vitale delen geraakt, hij is toen volledig behandeld en kreeg pijnstillers.

Achteraf is dus gebleken door ooggetuigen en beelden op sbs 6 dat hij geen schapen gebeten heeft, er zijn er twee in het water gesprongen en verdronken, wat natuurlijk verschrikkelijk is, ook was hij ruim een kilometer van de a2 verwijderd en allang niet meer bij schapen toen ze op hem gingen schieten, overigens met een 9mm stopkogel.
Veearts heeft het even met een verdovingsgeweer geprobeert, dat lukte niet.
Op de tv beelden is te zien dat hij enorm angstig is en hiju ligt in een struikje, de agent schiet hem op 4 stappen verwijderd van hem neer, waarna hij toch nog wegrent, uiteindelijk was daar een meneer aan het wandelen met zijn hond, deze heeft hem geroepen en daar is hij naartoe gegaan en heeft zich aan laten lijnen.
Er is overigens ook duidelijk op de beelden te zien dat onze hond totaal geen agressie vertoont en alleen erg angstig is.

Van die 25 man die op hem gejaagd hebben is er geen 1 die gedacht heeft, zullen we hem gewoon eens rustig roepen of zullen we eens navragen of er een melding v/e vermiste hond is zodat we de eigenaar hierheen kan komen.

N a een week afwachten of we onze hond mochten houden kregen we een verlossend telefoontje dat wij en onze hond niet vervolgd werden, zowel de hond als wij hadden geen strafblad, en eigenlijk vonden ze hun eigen gedrag ook niet zón hele goede reclame voor het bureau, hebben ze letterlijk tegen ons gezegd.

Uiteraard heb ik meteen contact gezocht met de schapen eigenaar en hem volledig schadeloos gesteld.

Uiteraard is onze hond fout geweest, maar neem van mij aan dat bij een inbeslagname van een hond totaal aan voorbij gegaan word dat je zielsveel van zón dier kan houden, het is voor hun gewoon een rotbeest wat tot last is.

nou, tis toch een heel verhaal, dit is ook gewoon niet in het kort te vertellen, met Chital onze hond gaat het weer super, geen lichamelijke problemen er aan over gehouden, geestelijk wel, maar ik dank god nog elke dag op mn knietjes dat ik mn beste maatje nog heb.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:59

@slimmerik, als iik klanten daardoor kwijtraak dan hebben zij geen vertrouwen in mij dat ik honden meeneem die verantwoord zijn om mee te nemen, die ben ik liever kwijt dan rijk.

ik ben het er absoluut mee eens dat er bij de hond de goede papieren moeten zitten, maar is dat het geval heeft hij net zoveel recht om mee te gaan, mits hij sociaal is.

ik heb in het verleden al vaker een labrador moeten weigeren door geflipt gedrag dan een staffachtige.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 14:06

Wat een verhaal Tinkermuts. Toch kan ik me de andere kant ook voorstellen van het hele verhaal. Je moet er niet aan denken wat een loslopende hond op een snelweg voor een schade aan kan richten.

De schietende politieagent heeft simpel zat orde daarvoor gekregen. Er was al meer dan genoeg geprobeerd de hond te stoppen en toch ging de hond zijn weg. Het algemeen belang weegt vanzelf sprekend meer dan het belang van één hond.

Was trouwens op de SBS beelden te horen en te zien dat niemand van die 25 man de hond riepen?

Het verhaal is erg eenzijdig.

Toch feliciteer ik je met het terugkrijgen van de hond. Het bijten hoeft nl geen reden te zijn voor afschieten. Opjagen in een kudde is ook zeker zo erg. Wij hebben het ook al eens meegemaakt in de buurt hier. In de kudde van 90 schapen hebben ongeveer 30 schapen hun lammeren "afgezet" (dus te vroeg dood geboren)