Met pup naar hondenshow, Help!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Met pup naar hondenshow, Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 19:15

Ik ga 3 februari waarschijnlijk met mijn hondje (8 maanden oud, zie profiel voor foto's) naar een clubmatch in Emmen. Het is dus een hondenshow voor alle rassen, alleen niet 'officieel' zegmaar.
Nu heb ik de fokker gemaild en zij heeft me wat tips gegeven en ze gaat me ook helpen als we gaan.

Hebben jullie nog tips voor die dag? Moet ik vanalles met haar oefenen, wat is een showlijntje precies, en wat moeten we ongeveer doen op zo'n show? Lachen
Alvast bedankt! Knipoog

AstraGirlie

Re: Met pup naar hondenshow, Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:28

allerlei mensen en honden in 1 afgeslotn ruimte laten wennen, wennen dta vreemden hem/haar betasten, ....
een showlijn is een heel dun en kort sliplijntje met de bedoeling dat de hond er mooi door uitkomt. Het bestaat in allerlei kleuren en maten.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 19:54

Ze is al wel naar puppycursus geweest, en daar gingen vreemden ook haar tandjes e.d. bekijken. Ook is ze andere honden en veel mensen en drukte gewend Lachen
Maar ik zal erop oefenen!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 20:42

Iemand nog meer tips?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 00:09

Ik keek in jouw profiel naar foto's van je hondje (erg schattig by the way), maar ik zag ook dat je aan freestyle en VHD deed. Even off topic, maar doe jij ook shows? Ik heb dit jaar in Buurse een show gezien met een hafje en nou was ik heel benieuwd of jij dat bent geweest?????

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 11:28

sheela schreef:
Ik keek in jouw profiel naar foto's van je hondje (erg schattig by the way), maar ik zag ook dat je aan freestyle en VHD deed. Even off topic, maar doe jij ook shows? Ik heb dit jaar in Buurse een show gezien met een hafje en nou was ik heel benieuwd of jij dat bent geweest?????

Haha nee dat was ik (jammer genoeg) niet Knipoog

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 17:29

Train je met een hond bij een vereniging?
Veel verenigingen houden ook ringtrainingen. Die zijn ideaal om allerlei ervaringen op te doen die van pas komen bij het showen van je hond.

Niet alleen je hond moet weten wat hij moet doen, maar ook voor jou is het van belang om te weten wat de keurmeester van je verwacht, waar je hond wat hulp nodig heeft en hoe je je hond het beste voor kunt brengen.

Mocht niet lukken bij je eigen verenigingen, zijn er misschien wel andere verenigingen in de buurt waar je voor een kleine betaling mee kunt trainen.

Kortom; ik kan hier een heel betoog houden over hoe je je hond moet showen en wat het inhoud, maar het is veel handiger (en misschien ook verstandiger, als je het direct goed wilt aanpakken) omdat onder begeleiding te trainen. Succes Lachen

Een showlijntje hoeft niet, maar het ziet er vaak mooier en netter uit dan een dikke normale halsband. Showlijntjes kun je op internet wel bestellen, of in speciaalzaken kopen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:24

Op de show zelf verkopen ze ook vaak wel showlijntjes, of informeer eens bij je dierenspeciaalzaak!

Ringtraining is zéker aan te raden, voor hond en voorbrenger.. Informeer gewoon eens bij je KC..

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:32

Hallo, idd ringtraining ,helaas heb ik het meegemaakt dat het me niet optijd lukte mee te kunnen doen aan zon training,ik heb zelf geoefend.
Het belangrijkste is dat de hond je goed volgt,vaak moet je in een driehoek lopen zodat ze alle kanten goed kunnen bekijken.
Ook zeer belangrijk is dat ze een tijd stil kan staan zonder te gaan zitten,en dat ze dan aan haar kunnen zitten(tandjes etc).
Het mooiste is als ze een beetje vierkant staat,mocht het niet lukken ringtraining te kunnen volgen,ga eens kijken bij een hondenshow of google eens!!
Succes!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:36

Het lastige is dat elk ras een eigen manier van voorbrengen vraagt. Heel lastig via internet uit te leggen dus!

Wat je wel nog kunt vragen, als je niet meer kunt trainen, is of de (show ervaren?) fokker jouw hond wilt voorbrengen..

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:39

Ik heb lang geleden eens een hondenshow op zo'n clubmatch gelopen, ongeveer weet ik wel wat er toen dus niet lukte (die hond was totaal onvoorbereid - we gingen niet echt voor de 'winst' ofzo Vork )

Ik merkte dat veel honden daar er erg moeite mee hadden om voor de keurmeester netjes te staan; ze gingen zitten, wilden het liefst met haar knuffelen of sprongen tegen haar op. Het is handig als je dat een beetje met je hondje oefent, netjes stilstaan terwijl iemand haar tandjes kijkt, exterieur beoordeelt enz.
Verder moet je een driehoek lopen met het hondje zodat de keurmeester van alle kanten de 'gangen' kan beoordelen. Daarin is het belangrijk dat je hond blijft 'draven' en niet gaat 'galopperen' (gelukkig zitten we hier op een paardenforum Clown ) en netjes met je meeloopt. Zo'n showlijntje hadden de meesten daar trouwens niet, maar meestal worden die terplekke ook nog wel verkocht zodat je die ook op het moment zelf nog kunt kopen als het nodig blijkt.
Voor de rest is het handig als ze een beetje gewend is aan in een ruimte met heel veel andere honden te zijn en veel onbekende mensen; het kan behoorlijk druk zijn op zo'n show. Bedenk ook dat je vaak veel moet wachten, dus ik zou zeker zorgen voor water en eventueel wat te eten en een kleedje om op te liggen.
Dat was het wel zo'n beetje, wat ik er van kan zeggen. Have fun!

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:41

Chubby schreef:
Het lastige is dat elk ras een eigen manier van voorbrengen vraagt. Heel lastig via internet uit te leggen dus!

Wat je wel nog kunt vragen, als je niet meer kunt trainen, is of de (show ervaren?) fokker jouw hond wilt voorbrengen..

Idd daar ben ik me niet bewust van geweest,ik ken maar 1 manier van voorbrengen en heb weinig andere mmanieren gezien moet ik eerlijk wezen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:52

Er is nogal een verschil tussen een Flatcoated die "uit zichzelf" zou moeten staan, een Bobtail die werkelijk "geplaatst" moet worden en een Yorkshire die op een tafel geshowd wordt.. Om maar 3 rassen te noemen Knipoog

Het driehoekje en het betasten en het niet tegen de keurmeester opspringen e.d. dat is bij elk ras inderdaad gelijk..

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 10:38

Er is ook een heel goed boek over: Lissenberg/ Hondenhsows.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 11:54

Biepmiep schreef:
Er is ook een heel goed boek over: Lissenberg/ Hondenhsows.

Ja die heb ik toevallig eergisteren binnen gekregen Haha!
Ik had m al besteld bij bol.com Lachen

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 17:20

ik ben ook als groentje gewoon met mn pup heen gegaan
en ook nog eens beste pup waren maar 2 maar ok

t belangrijkste bij de puppen vind ik dat hij goed mee loopt eigen tempo, dus oefenen welk tempo jou hond het beste loopt.
leren staat ligt dan weer aan je ras ga kijken hoe anderen het doen of vraag de fokker naar foto's en tips van/voor goed geshowde honden.
Bij de dc was het zo dat het goed zicht baar moet zijn dat ze n hoger kruis hebben dus die moeten niet te ver met de achterbenen achteruit terwijl bijv de dober vaak wat meer gestrekt geshowd worden.

gewoon lekker oefenen thuis met t staan (op n tavel voor de kleine rassen) met n beloning heel kort en speels zorg dat de pup het vooral erg leuk vind.
en ook de bochten oefenen die je moet doen voor de driehoek en de rechte lijn, ik kwam doordat ik hetd e eerste show nog niet had geoefend heel slecht uit met mn hond waardoor ik niet helemaal recht liep.

veel succes