je kunt ze ook het woord 'no' aanleren dat hebben wij op de cursus ook gedaan. Je leert het als volgt aan:
Je gaat voor de hond zitten en neem in beide handen allemaal kleine brokjes of iets anders dat ze lekker vinden.
Je ene hand wordt je 'strooihand' en de andere de 'no-hand'.
Je geeft eerst een paar keer een brokje met je strooihand terwijl je zegt: pak maar! daarna doe je het een keer met je nohand terwijl je zegt no! Als de hond het wilt pakken sluit je de hand. daarna meteen weer een aantal pak maars en weer een no. Probeer er naar toe te werken dat je het brokje in de nohand zichtbaar kunt laten liggen op je hand en de hond snapt dat hij eraf moet blijven. Als dat goed gaat ga je staan en strooi je de brokjes op de grond op dezelfde manier. zorg dat je ze vlakbij je voeten strooit zodat je op het no-brokje kunt staan als dat nodig is
Daarna steeds verder weg strooien. Onze hond kan dit supergoed. Daarna leer je het aan met langs brokjes lopen waarbij hij de ene keer dus wel en de andere keer niet mag pakken, dan dus met comando no erbij. Op het examen moesten we langs een worst lopen eerst aangelijnd en daarna los en de hond mocht het niet pakken. Dit is handig voor als je op straat dingen ziet liggen en dat je op tijd zegt no en hem vervolgens iets lekkers geeft uit je strooihand. Je kunt het ook met andere dingen doen, bv speeltjes als pakmaar en peuken enz. als no
Ben benieuwd hoe het met onze andere hond gaat als hij zover is in de cursus, dit was basis2 en ik doe met hem nu basis1...
Uiteraard moest overigens mijn hond op het examen als enige toen ik de riem losmaakte meteen naar de worst toerennen en hem gappen