Wat te doen met zwakbegaafde poes?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat te doen met zwakbegaafde poes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 00:53

Hoihoi,

we hebben nu een halfjare oude kater, zwaar gestoord, maar hij kan maar niet begrijpen dat het kattenluikje open kan.
Als je het kattenluikje voor hem opent dan gaat ie er rustig door heen, maar anders niet.

We hebben het geprobeerd met duwen en eten maar hij snapt het niet.
Vervelende is dat ie niet buiten plast hierdoor, maar binnen.

Iemand tips om het deze vreselijke domoor te leren?

gr [***]

FlairS

Re: Wat te doen met zwakbegaafde poes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 00:56

Er bestaan volgens mij kattenluikjes met een zender.De kat heeft dan een bandje om en als ze in de buurt komt van het luik gaat het open

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 00:57

sterk ruikend stukje vis aan de andere kant van het luikje leggen en een beetje geduldig zijn.....wedden dat het lukt Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 00:59

Ook geprobeert. Maar het denkt dat het luikje een muur is.
Dan gaat ie heel zielig voor het luikje miauwen Clown

Hij heeft het onze andere poes trouwens ook vaak zien doen, maar het is toch erg moeilijk voor hem?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 01:01

duw hem er gewoon doorheen, kop voorop, zodat hij voelt dat hij het kan laten bewegen..
(keer op keer herhalen tot het kwartje valt)

Annetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 01:03

Marigold schreef:
duw hem er gewoon doorheen, kop voorop, zodat hij voelt dat hij het kan laten bewegen..
(keer op keer herhalen tot het kwartje valt)

Haha, bij het 'duw hem er gewoon doorheen' krijg ik echt stipfiguur waanbeelden Clown

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 01:06

aan de andere kant van de deur zetten. heel erg lekker geurend eten aan de andere kant en luikje een stukje open zetten(bv. stokje ertussen o.i.d.) en weg lopen. als hij het eten echt graag wil dan heeft hij het ooit wel door.

en anders is het hopenloos.

ik heb hetzelfde gedaan met mijn hondje. 1e kerstdag hadden wij etentje bij mijn zus. na het eten hebben we mijn hond opgehaald omdat we het zielig vonden dat hij thuis zat(en hij is bang voor vuurwerk). mijn zus heeft kattenluikje en daar past mijn hondje makkelijk door. hondje loopt graag buiten, maar als hij er zat van is gaat hij heel hard blaffen. dus hond voor kattenluik gezet en er doorgedrukt. hond weer buiten gezet, luikje open en hond springt erdoor. vervolgens hond weer buitengezet en niks gedaan. alleen de sukkel snapte niet dat hij er met zijn neus tegen aan moest drukken, dus ging met zijn poot er tegen aan slaan en tja dat werkt niet. dus maar weer voorgedaan hoe het moest. maar helaas...... hond is te dom. maar hij had wel door dat hij door het luikje naar binnen wat ook erg leuk is natuurlijk.....

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 01:14

Heb ook zo'n kat,die snapt het inmiddels wel.
Wij hebben haar er ook telkens tegen het klepje aangedrukt, net zo lang tot ze het snapte.
En geloof me,we hebben de dertig keer wel gehaald hoor Haha!
Tweede mogelijkheid als ie het gewoon niet wil doen is em lekker buiten laten zitten.
Je moest eens weten hoe snel ze leren als ze honger krijgen Knipoog
Onthoud ook,een hond heeft een baas,een kat personeel.
Ze zien liever dat jij het klepje open doet dan dat ze zelf moeite moeten doen Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 01:20

Onze kat is al minimaal 6 jaar oud, en die snapt het nog steeds niet, of eerder wil het niet snappen.... en dan niet het luikje in een deur maar het luikje van de kattenbak... dus heeft meneer een katteplee, extra large zonder deksel...
En die van ons maakt deuren gewoon open, (heb zelfs rekening gehouden met aanschaf van de keuken, nl lades in de onderkastjes en geen deurtjes...) Maar een luikje, no way dat meneer daar door gaat....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 23:30

nielsd schreef:
Hoihoi,

we hebben nu een halfjare oude kater, zwaar gestoord, maar hij kan maar niet begrijpen dat het kattenluikje open kan.
Als je het kattenluikje voor hem opent dan gaat ie er rustig door heen, maar anders niet.

We hebben het geprobeerd met duwen en eten maar hij snapt het niet.
Vervelende is dat ie niet buiten plast hierdoor, maar binnen.

Iemand tips om het deze vreselijke domoor te leren?

gr niels

Wat jammer dat je het nodig vindt om zo verschrikkelijjk negatief te doen over je kat. Wat bij die van mij denk ik goed zou werken: er iets heeeel lekkers achter leggen, luikje een klein stukje openzetten met bijvoorbeeld een stokje en dan weglopen. Als je er bij blijft staan zullen ze natuurlijk wachten tot je het luikje opendoet. Laat 't hem maar lekker zelf uitzoeken en geef 'm een paar dagen de tijd.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 23:33

als er in je luikje een magneetstrip zit ( voor het tocht en kleppervrij houden), dan die er eens uithalen, die van ons wilden er nooit doorheen omdat het te zwaar ging, die strip eruit en toen gingen ze wel Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 23:49

Bedankt voor de tips.

Het probleem is, poes die begrijpt dat ie door het luikje heen kan. Als ie een heel klein beetje openstaat gaat ie er doorheen, maar als ie dicht is snapt iet het niet.
Dana: Helaas zit er geen strip in, toch bedankt.

Denk dat ik hem er gewoon nog een paar keer doorheen moet duwen Tong uitsteken

Hestejente: Hij is ook een ongelofelijke domoor! Echt, zelden zie je zo'n dumbo Clown Maar hij is wel erg lief, dus dat maakt het goed.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 13:46

nielsd schreef:
Hestejente: Hij is ook een ongelofelijke domoor! Echt, zelden zie je zo'n dumbo Clown Maar hij is wel erg lief, dus dat maakt het goed.

Haha, die van mij is ook niet al te intelligent... als hij wat moet. Zodra het op voer bemachtigen aankomt is hij onwijs doortrapt en hij weet ook dat hij veel gedaan krijgt door kopjes te geven en vol verwachting luid spinnend naar je te kijken Haha!

Als die van jou binnen plast is het misschien een idee om hem te trainen voor de kattenbak? Voor het geval hij dat luikje echt niet doorkrijgt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 14:02

ja, we hebben ook een kattenbak. Maar meneer vind het leuker om in de mand van hond te plassen. Maar als je hem naar buiten duwt dan gaat ie wel buiten plassen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 14:14

nielsd schreef:
ja, we hebben ook een kattenbak. Maar meneer vind het leuker om in de mand van hond te plassen. Maar als je hem naar buiten duwt dan gaat ie wel buiten plassen.

Oeh, dat zou die van mij niet hoeven te proberen. Krijgt 'ie echt wel klapjes.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 14:15

De tip die ik wel eens heb gehoord: bindt het klepje met een touwtje omhoog, zodat het openstaat. Dag na dag laat je het touwtje wat meer vieren zodat het deurtje elke dag een beetje meer toe is. Zo went hij langzaam; eerst aan het gevoel van het klepje op zijn rug en vervolgens aan het idee dat hij er met zijn kopje tegen moet duwen. Doordat er een opening is is hij gemotiveerder om er door te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 14:22

hestejente schreef:
nielsd schreef:

Oeh, dat zou die van mij niet hoeven te proberen. Krijgt 'ie echt wel klapjes.

Ja, bij ons ook Bloos maar ik noem hem niet voor niets zwakbegaafd Tong uitsteken

Soesita: Die tip is goed, dat ga ik proberen!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 14:23

Ik heb een kat van bijna 14 die wel weet hoe er door moet, maar het gewoon niet doet en een kat van 1 jaar die het helemaal niet kent. Dus hebben we nu de deur naar de plek waar de kattenbak staat op een kiertje staan.
Overigens lukt het de oudste kat wel om van de ren uit, door het luikje naar binnen te komen maar naar de bak is blijkbaar te veel moeite Cool .
En ach, met 5 katten ben ik er al aan gewend, ik ben hun personeel Knipoog .
Het erdoor heen duwen werkt overigens meestal wel, dat gaan we binnenkort ook doen met de jongste. Met de oudste heb ik de hoop mar opgegeven Huilen Open zetten wil ook wel helpen, het geeft de kat het besef dat er blijkbaar iets is aan de andere kant, zo heb ik het een van mijn jonge kat ook geleerd. De andere gaan er uit zichzelf doorheen.

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 14:32

@ElCid: die foto! Geweldig!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 00:42

Prachtige foto *LOL*

Bij onze katten heeft het ook een half jaar geduurd voordat ze het door hadden. Uiteindelijk begreep onze moederpoes het als eerste, maar die schrok zo hard van het klepje dat over haar rug gleed dat het nog een maand geduurd heeft voordat ze er weer doorheen wilde *LOL*
Als eenmaal 1 kat het snapt, dan volgt de rest vanzelf Lachen

Wij hebben ze het geleerd door elk aan 1 kant van het luikje te gaan zitten en ze er dan heel langzaam doorheen te duwen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 00:49

Ik duw ze er ook altijd doorheen. Lijkt beter te werken dan openhouden voor ze.