aquarium?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

aquarium?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 18:00

Ik zit een beetje te spelen met het idee in de toekomst een aquarium te nemen. gewoon puur omdat ik het ontzettend mooi vind. Altijd als ik bij iemand kom die het heeft kan ik er uren naar kijken. Ik zou ongeveer 80x50xmaakt niet uit kwijt kunnen. Ben er echter compleet leek in. De bak zou ik graag 2e hands aan willen schaffen ivm de kosten. Of is dit niet wijs? Hoe zit het met verdere kosten? Hoeveel tijd gaat erin zitten qua schoonmaak en verversen enzo..
Iemand die me wat wijzer kan maken?

Anoniem

Re: aquarium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:01

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:08

Het onderhouden van een aquarium hoeft niet erg duur te zijn..
Hoeveel de stroom kost weet ik niet, voer is niet duur en de inrichting ook niet echt... net hoe je het in wilt richten.
Je kunt in principe al een leuke inrichting hebben voor 20 euro.. Ja

Tijd die erin gaat zitten...met een bak van 80 cm moet je denk 1 keer in de 2 weken 1/3e verversen, ligt er een beetje aan wat voor vis je erin hebt.

Ohja... geloof niet altijd direct wat de mensen in de dierenwinkel je aanpraten, het is helaas vaak het geval dat ze alleen denken aan verkopen en wat minder aan de vissen denken.
Ik raad je aan om eerst in het aquariumtopic na te vragen of de vis die je op het oog hebt in je aquarium past.

Er word bijvoorbeeld vaak gezegd dat een maanvis best in een aquarium van 80cm past, of dat een goudvis in een kom past.
Beide kan dit niet. De vissen maken teveel afvalstoffen voor die hoeveelheid water.
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 03-01-08 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:10

dat is niet bij alle dierenwinkels zo Lachen bij ons wou laatst een jongen een vis kopen, die met meerdere hoort, hij heeft ze niet meegekregen, ook maanvissen gaan niet naar iemand die te weinig ruimte heeft Lachen

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:13

ik heb 2 aquariums,ben begonnen met een 60x30x30 bak(de beginnersbak)en heb nu 1 van 80x 40x40?,volgends mij,maar kan ook een meter zijn...
die heb ik ook tweedehands gekocht,nieuw was me iets te duur!

als je de bak overneem,moet je hem nog wel even goed schoonmaken(zonder sop ed,want daar kunnen je vissen niet tegen).
maar met warm water en een schuursponsje
dan zul je ook hebben moeten besloten wat je wilt gaan houden koudwater of tropisch.....
bij koudwater ben je snel klaar,steentjes ,water,een pompj/filter en iets van plantjes en decoratie en goudvissen,klaar!!

maar bij een tropisch aquarium komt wel wat meer kijken;eerst zul je een voedingsbodem in je bak moeten doen,dan steentjes erover(als je terassened erin wilt is het wijs om dat net voor de steentjes aan te leggen,anders kom je er niet mer zo goed tussen)
dan ga je plantjes plaatsen en evt decoratie erin zetten(kienhout eerst koken!!!!anders is je bak zo bruin)
pomp/filter/verwarming aanzetten en zo eerst 3 weken laten staan,om van het water aquarium water te maken.
je hebt ook flesjes waar je zoveel per keer ervan in moet doen,helpt ook.
dan kan je na 3 weken visje gaan uitzoeken,ik heb geleerd dat je dan als je een bak van 80 cm hebt voor 80 cm aan vis mag hebben(dus als je al je visjes achter elkaar zou leggen mogen ze niet langer dan 80 cm zijn)dan zit je aan je tax!
en word het veel te druk in de bak.

verder 1x in de week.2 weken wat water verversen(1 derde)en rotzooi van de bodem zuigen met slangetje(denk aan de visjes)
maar als je aquarium een tijd staat hoef je re bijna niks meer aan te doen,die van mij doe ik eens in de 3 maanden.....

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:13

dees_daan schreef:
dat is niet bij alle dierenwinkels zo Lachen bij ons wou laatst een jongen een vis kopen, die met meerdere hoort, hij heeft ze niet meegekregen, ook maanvissen gaan niet naar iemand die te weinig ruimte heeft Lachen

Ik zei het inderdaad iets te vooroordelend.. ik ga even wijzigen.
Maargoed, dat neemt nog steeds niet weg dat veel winkels het doen dus dat je er beter wel voor kunt oppassen...
Teveel vis in een aquarium kan echt grote gevolgen hebben, ook al lijken de vissen op het oog in het aquarium te passen

bobbymp schreef:
maar bij een tropisch aquarium komt wel wat meer kijken;eerst zul je een voedingsbodem in je bak moeten doen

In alle 4 m'n aquariums heb ik geen voedingsbodem... als je het wel van plan bent te doen, let dan wel op dat je er niet teveel in doet.

Bij iemand die ik ken veroorzaakte de voedingsbodem gigantische nitraatpieken

(Nitraat is een stof dat door de planten word opgenomen waardoor ze groten.
Uit de vissen komt ammoniakzeer giftig!, dat word in het filter door bacterien omgezet in nitriet ook giftig!, en vervolgens in het filter door andere bacterien omgezet in nitraat. Nitraat is weer niet giftig en dat word opgenomen door de planten.
Zo zie je dat het allemaal erg mooi zit in een aquarium Lachen Om deze reden is het erg belangrijk dat je je filter 3 weken laat indraaien, om de juiste bacterien te kweken!
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 03-01-08 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:17

Ik heb een 30l aquarium met wat sluierstaarten erin, ik ben er niet heel veel geld aan kwijt. Zoals pikeur zegt haal ik 1 keer in de 2 weken 1/3 van het water eruit en gooi schoon erin. Als inrichting heb ik een stuk hout wat stenen en een beeldje en natuurlijk plantjes. Verder zijn de kosten misschien de filters als ze op zijn voer en plantjes. (mijne is overigens te koop omdat ik een grotere wil want de vissen zijn heel hard gegroeid Clown )

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 18:22

tja, wat voor vis... In de vijver heb ik de standaard goudvissen, windes en steuren gehad. Ik denk wel dat ik voor tropisch wil gaan (dus moet het water verwarmd worden uiteraard). Ik zit best in de beesten om het zo te zeggen (heb ook een voliere) maar vis is nieuw. Het is ook gewoon even een brainwave hoor, best kans dat er nooit een aquarium komt, ook kans dat er volgende week (bij wijze van) 1 staat.

Ik wil gewoon simpele, makkelijke vissen, Heb ooit een Beta Splendes (vechtvis) gehad, en die vond ik geweldig mooi. Wil dus wel wat kleur en beweging.
Van die "zeeslangetjes" (ze heten ongetwijfeld anders Knipoog ) vind ik ook super leuk.
Ik verzorg nu een paar dagen de katten en vissen van een stalgenoot, en die heeft er een of andere oranje vis met aan 1 staartpunt een lange sliert (hoe bedoel je leek Knipoog ) in zitten, die vond ik ook mooi.
Guppen vind ik ook grappig, maar daarvan heb ik al begrepen dat je er binnen de korste keren 100den hebt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:30

als je guppen wilt, dan zou ik of alleen mannen. of alleen vrouwen nemen, anders planten ze zich idd heel snel voort

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:32

Ik had eerst ook guppen, zijn leuke en mooie visjes Ja Toen heb ik 3 tropische vissen gehad en nu heb ik 2 sluierstaarten en 2 andere waarvan ik niet weet wat ze zijn Bloos

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:36

stef schreef:
Ik wil gewoon simpele, makkelijke vissen, Heb ooit een Beta Splendes (vechtvis) gehad, en die vond ik geweldig mooi. Wil dus wel wat kleur en beweging.
Van die "zeeslangetjes" (ze heten ongetwijfeld anders Knipoog ) vind ik ook super leuk.
Ik verzorg nu een paar dagen de katten en vissen van een stalgenoot, en die heeft er een of andere oranje vis met aan 1 staartpunt een lange sliert (hoe bedoel je leek Knipoog ) in zitten, die vond ik ook mooi.
Guppen vind ik ook grappig, maar daarvan heb ik al begrepen dat je er binnen de korste keren 100den hebt...

Betta Splendens zijn inderdaad erg leuk, daarvan heb ik ook 1 man en 2 vrouwen zitten Lovers
Zeeslangetjes... geen idee wat dat is, maar Kuhlii's zijn soort slangetjes en erg leuk Ja
NeonTetra's zijn makkelijk te houden, maar wel erg standaard
De oranje vis met sliert is waarschijnlijk een mannelijke zwaarddrager, kun je er ook wel indoen.. zijn niet moeilijk te houden

Op www.punkyfish.nl is een database met heel veel soorten vis, dan kun je zien wat voor eisen de vissen stellen aan het aquarium.
Voor veel simpele vissen hoef je alleen maar naar de grootte van het aquarium te kijken en kun je de PH e.d. wel even voor later bewaren. Dat is dan niet zo erg van belang.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 18:38

mijn oom had vroeger altijd maanvissen, die vind ik erg mooie, van die neondingen (met rood en blauw) ook leuk.