Zou castreren van cavia echt helpen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zam_Cas

Zou castreren van cavia echt helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 10:42

Goedemorgen,

Een vraag voor de deskundigen onder ons Knipoog

Ik heb een cavia beertje van 8 maanden oud, hij is samen met zijn broertje uit de opvang gekomen en was vreselijk bang. Als zijn broertje uit de kooi was raakte hij compleet in paniek.

Een aantal weken later begon hij te brommen tegen zijn broertje en zijn broertje zat constant in de hoek. Het moment waarop ik besloot ze uit elkaar te halen was toen er haren uitgetrokken werden en zijn broertje het echt uitschreeuwde. Nu zijn de hokken gescheiden maar hij zit wel naast zijn broertje. Zijn broertje is gelukkig, hij is rustig en erg lief!

Nu is het zo dat hij maar blijft piepen, echt continue. Al valt er niks te piepen, hij piept ook 's nachts. Hij krabbelt en knabbelt aan het plexiglas en ik word er een beetje moe van. Mijn andere cavia's piepen uiteraard ook en ik voel me heel welkom als ik thuis kom, maar dit wordt een beetje vervelend. Ook probeert hij me soms echt in mijn vingers te bijten als ik wil voeren en het te lang duurt als er bijvoorbeeld hooi in zijn voerbak ligt wat ik er eerst uit wil halen.

Laatst heb ik nieuwe pantoffels gehaald en die vindt hij vreselijk interessant, hij duikt er echt bovenop.

Hij krijgt onbeperkt hooi en voldoende groente, ook komt hij regelmatig uit zijn hok en is hij omgeven door andere cavia's. Hij zorgt alleen voor onrust, als hij begint te piepen ziet de rest ook aanleiding en volgt er een fluitconcert.

Zouden het de hormonen kunnen zijn van de puberteit? Is castratie een oplossing?

Ik vind castratie een behoorlijke ingreep voor zo'n diertje dus ik hoop dat er ervaringsdeskundigen zijn onder de bokkers Lachen

Alvast bedankt!

Yank

Re: Zou castreren van cavia echt helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 23:50

Misschien juist omdat hij andere cavia's hoort en ruikt (maar er niet bij kan), is hij zo onrustig.
Een jonge, gezonde beer zou castratie in principe gewoon goed kunnen doorstaan. Knipoog Ik zou zelf contact opnemen met je dierenarts en hem/haar informeren. Zelf denk ik dat castratie wel zou kunnen helpen zodat je hem weer kan koppelen aan zijn broertje. Alleen is ook maar alleen toch.... Lachen
Ik heb zelf een gecastreerd beertje (in 2003 hebben wij hem laten castreren) en hij kan daardoor lekker met een zeugje samen zitten. Mijn eerste cavia was een ongecastreerd beertje en leefde (helaas) alleen, dus ik heb zelf geen ervaren met het koppelen van twee beertjes.

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 10:28

Hij zat met zijn andere broertje samen maar dat ging echt niet, bij andere beertjes gaat ook niet aangezien hij zeer dominant is. Heb een jong beertje en daar heeft hij ook een dag mee samen gezeten, maar hij plette het diertje helemaal.Ze zitten bewust naast elkaar (ze kunnen elkaar zien en aanraken) zodat ik ze later weer kan koppelen Lachen Misschien zit hij wel liever bij de knappe dames!

Bedankt voor je antwoord! Ik zal de dierenarts eens raadplegen Lachen

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:20

Dan zou castratie misschien wel een uitkomst zijn. Zou veel leuker zijn als ie met een andere cavia kan zitten in het hok. Succes!

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 01:03

ik heb dat nog niet gehoord, misschien een kleine cavia erbij maar ja omdat het bij de vorige opeens ook niet goed meer ging.? als een castertie zou helpen zou ik er eerst wel goed over nadenken Lachen maar als je er echt raar van word dan is het toch een optie lijkt me Lachen

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 12:16

Ik word er een beetje vervelend van ja. Hij kan met geen enkele beer, hij toont overal hetzelfde gedrag. Hij kan zijn broertje zien, ruiken en aanraken maar hij begint meteen enorm te brommen en een berengeur af te stoten. Als ik hem alleen in de ren laat lopen (met een andere beer gaat niet, hij duikt er echt bovenop) piep hij nu ineens ook enorm.

Hij is gezond en glimt enorm dus hij piept niet uit pijn.

Of het nu overdag is of 's nachts of er nu iemand thuis is of niet hij piept, krabbelt en bijt aan het hout. Als hij begint te piepen volgt de rest ook automatisch. Het is een heel schelle piep en hij houdt me soms echt wakker. Eruit halen als hij piept lijkt me geen optie. Op schoot is hij ook bijna niet te houden,als je niet oppast is hij weg.

In het begin was hij vreselijk bang maar nu zo brutaal als iets. Hij hangt over de rand van de kooi en wil nog weleens aan mijn jas of broek trekken als ik langs loop.
Wil hem graag bij een andere beer plaatsen, maar dat gaat dus echt niet. Heb 6 ander beren maar zijn gedrag is iet echt prettig voor de anderen.

Ik zal eens goed nadenken over castratie..

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:57

jemig dat is wel een heel extreem rare caaf zeg.. Tong uitsteken heb het verder nog nooit gehoord.. misschien dat idd castreren helpt..

als dat nog het enige optie is kun je er beter idd over na denken Lachen

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 10:37

Hij lijkt wel gefrustreerd maar waarvan weet ik niet? Omdat hij alleen zit? Tja een andere optie heb ik niet.
Gisteren liep hij los in de ren (hoop nog steeds dat hij dan zijn energie kwijt raakt) de ren is niet zo hoog en ik ben er altijd bij. Meneer was zo tegen de ren aan het springen dat er 1 schotje los liet. Toen liep hij dus los in de kamer en heeft echt geschreeuwd alsof er weet ik wat gebeurde.

Heb Ace op schoot genomen want ik werd er helemaal Gestoord van. Maar meneer zag dat niet zitten en ik zit nu dus helemaal onder de krassen. Zucht, ik word zo moe van hem. Weg doen wil ik hem ook weer niet, want hoe irritant hij ook is; ik heb hem niet voor niks uit de opvang gehaald en zal de consequenties moeten inzien.

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:06

Heb je je dierenarts al gebeld dan? Als het dier zo gefrustreerd raakt, dan zou ik het wel heel sneu vinden als je hem alleen laat zitten.