dwergkonijn samen met cavia

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

dwergkonijn samen met cavia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 13:31

Mijn dochter heeft een dwerg konijn,en we willen daar graag een cavia bij zetten.Mijn moeder heeft namelijk 2 jonge cavia,s,en nou las ik in een boekje dat een cavia minimaal 5 maanden moet zijn om bij het konijn te kunnen in het hok.Ik heb altijd zelf cavia,s gehad en konijnen maar ik heb ze nooit bij elkaar gehad.Wie weet hier het antwoord op?

lonnie

Re: dwergkonijn samen met cavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:42

ik had van de zomer geprobeerd om mijn cavia's in en (toch wel erg grote) buitenren te zetten met een konijntje van een week of 8 dat bij ij gedumpt was. De eerste weken ging het goed, cavia;s en konijn gingen hun eigen weg, maar zodra het konijn ouder wwerd, viel hij echt de cavia's aan, en die kunnen zichniet verdedigen tegenover een konijn. mijn advies: niet doen, als je wilt dat er geen gewonden vallen

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:19

Ik zou adviseren er nog een konijntje bij te zetten, indien het een rammetje is castreren en een vrouwtje erbij en indien het een vrouwtje is een gecastreerd mannetje erbij.
Cavia's en konijnen spreken elkaars taal niet. En het kan harstikke leuk en goed gaan, maar het risico dat het fout gaat is ook groot. Ik werk in een dierenspeciaalzaak en wij komen nu zelfs geregegeld cavia's tegen die het hele konijn kaal eten.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 22:38

idd konijn en cavia hebben niet heel veel aan elkaar, een konijn praat anders dan cavia dus die snappen elkaar niet.. ook een dwergkonijntje kan een cavia zonder wil dood trappen (nou gebeurt het niet altijd) maar de risico is er wel.. dan zou ik als ik je was of 2 konijnen nemen of 2 cavia's Lachen of allebei natuurlijk ahaha 2 caafs en 2 nijns haha

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:06

Ook hier niet zo'n klikkende combi geweest. Jong konijn was nogal lomp tegenover de cavia. Veel stress, en weinig nut. Dus maar weer uit elkaar gehaald. Konijn bij konijn, en cavia bij cavia, zo moest ik constateren, zijn de beste combi.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:02

Konijnen zijn dieren die graag alleen zijn, die hebben niet zoals een paard behoefte aan gezelschap.
Dus als je er cavia bij in zet, wordt dat zeker ruzie.
Als een konijn en cavia vanaf hun geboorte gewend zijn bij elkaar te zijn kan het natuurlijk wel.

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:04

Ik heb een konijn van 3, en een cavia van 1, en die zitten gezellig samen in een hok van 50 x 100. Ze zitten bijelkaar sinds de cavia ongeveer 6 maanden is, en het gaat prima.

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:05

Odetje92 schreef:
Konijnen zijn dieren die graag alleen zijn,

Dat is echt absoluut niet waar!! Konijnen zij hele sociale dieren die echt behoefte hebben aan een soortgenootje. Hoewel het in de praktijk misschien wel eens goed gaat, raad ik toch aan soort bij soort te zetten. Met een cavia zit je konijntje niet alleen, maar veel heeft hij/zij er niet aan.. Zoals gezegd; ze spreken elkaars taal niet EN hebben andere behoeftes. Neem het risico gewoon niet, en zet er een konijn van het andere geslacht bij (geholpen, uiteraard Knipoog).

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:45

Odetje92 schreef:
Konijnen zijn dieren die graag alleen zijn, die hebben niet zoals een paard behoefte aan gezelschap.
Dus als je er cavia bij in zet, wordt dat zeker ruzie.
Als een konijn en cavia vanaf hun geboorte gewend zijn bij elkaar te zijn kan het natuurlijk wel.

waar haal je deze wijsheid vandaan? konijnen zijn groepsdieren, geen solitaire dieren.
lees dit stukje maar eens:

Konijnen worden traditioneel altijd solitair in een hok in de tuin gehouden. Maar in de afgelopen jaren heeft men ontdekt dat konijnen hele leuke huisdieren zijn, waarmee je net zo’n goede band mee kan opbouwen als met een hond of kat. Een konijn dat los in huis loopt wordt al steeds gewoner.

Van oudsher wordt ook gezegd dat konijnen solitaire dieren zijn, maar ook dát idee is de afgelopen jaren veranderd. Konijnen die in koppels of groepen leven blijken een diep en intense relatie met elkaar te hebben. Die band kan zelfs zo sterk zijn, dat als een van de konijnen sterft, de andere wegkwijnt van verdriet.

Konijnen die alleen leven hebben vaak allerlei gedragsproblemen. Ze slopen bijvoorbeeld hun hok omdat ze zich vervelen, gaan ijsberen, worden agressief of worden juist verliefd op hun verzorger.

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 00:04

Ik raad het ook af. Ik zou cavia's en konijnen scheiden houden. Wil je een maatje voor het dwergkonijntje, dan zou ik gewoon voor een tweede konijntje kiezen.

oxborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 13:28

Konijnen zij inderdaad groepsdieren.
Je moet er alleen om denken welke combi je bij elkaar zet.
RamXram gaat meestal niet samen, mits ze beide gecastreerd zijn, zolang ze jong zijn gaat het goed, maar als de hormonen opspelen dan kunnen ze flink vechten.
Dit is ook het geval met voedsters, alleen is mijne rvaring zodra je ze in een grote ruimte houd dan lukt dit vaak wel, je moet ze niet in een klein hokje zetten dan is de kans aanwezig dat ze gaan vechten.

DE beste combi is een gecastreerde ramx voedster dit heeft de grootste kans van slagen.

Een cavis bij je konijnkan wel, maar zelf ben ik er geen grote voorstander van, al moet ik zeggen dat ik nu wel een cavia en konijn samen heb zitten, omdat de 2 jonge voedster uitelkaar gehaald werden en de ene wat wegkwijnde, maar de voedsters moesten uitlekaar omdat de ene te kort eten kreeg en te mager werd.
Heb nu tijdelijke en cavia te leen en die 2 zijn niet bij elkaar weg te slaan.
Bijm ijn andere voedster had ik ook tijdelijk een cavia gezet, maar snel wer uit elkaar gehaald, omdat mijn konijn van de strees verstopt raakte en nu ze uit elkaar zijn is het over.
het kan dus wel maar is geen perfecte combinatie

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:50

ik heb zelf zo'n combi en dat gaat prima, laatst wilde ik een jong konijn introduceren, maar dat was geen goede combi, die sloopten elkaar zowat.