Mogen cavia's en konijnen aubergine eten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Mogen cavia's en konijnen aubergine eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 11:07

Goedemorgen!

Even een vraagje; mijn vriendin is op vakantie en ik pas op haar konijntjes en cavia's. Nou geef ik ze normaliter eigenlijk alles (behalve aardappel en ui-achtigen) van groenten wat over is in de keuken. Maar nu heb ik een aubergine over. Mogen ze die ook?
(Ik twijfel omdat aubergine door mensen alleen bereid gegeten wordt)

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Groetjes, Sonja

benangelique

Re: Mogen cavia's en konijnen aubergine eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 11:12

Fruit bevat over het algemeen veel suiker, en mag dus maar met mate gegeven worden. Als je groenvoer wilt geven denk dan aan het volgende:
Peentjes
Paksoi
andijvie
boerenkool
Witlof
peer (zeer kleine hoeveelheden ivm suiker)
banaan (zeer kleine hoeveelheden ivm suiker)
Aardbei
appel
paardebloemen
herderstasje
weegbree
dovenetel
kruiden zoals peterselie en tijm
radijzenblad
takjes (met blaadjes) van fruitbomen en wilgen

ik heb nog nooit aubergine gegeven aan mijn konijnen en ben ook van mening dat het geen gft-containers zijn die alles maar kunnen eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 11:26

Misschien VRAAG ik het daarom ook eerst voordat ik ze misschien iets verkeerds voer Benangelique Knipoog

Normaliter krijgen ze bv de bladeren van de bloemkool, de stronk van de broccoli, wortels, paprika (zit veel vitamine C in) en andijvie. O en spruitjes vinden ze ook erg lekker; eigenlijk alle koolsoorten wel.
Van fruit krijgen ze eigenlijk alleen regelmatig wat sinaasappel en soms eens een stukje appel, maar verder niets.

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 11:29

ben ik ook wel eens benieuwd naar, want heb al jaren een nijntje een caaf's maar we vragen het wel vaker idd af wat ze wel en niet mogen,,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 11:30

Er kwam een Bokker met een handige site en daar staat de volgende info op:

Toegelaten
Wortelen
Broccoli
Witloof
Andijvie
Radijsjes
Tomaten
Paprika
Bloemkool
Selder
Veldsla
Waterkers
Paardebloem
Gras
Weegbree (brede en smalle)
Herderstasje
Kleinhoefblad
Zevenblad (alleen voor de bloei)
Akkerkool
Melkdistel
Wikke
Duizendblad

Met mate
Fruit (te veel fruit kan diarree veroorzaken)
Ijsbergsla
Komkommer
Alle koolsoorten (rode, witte, savooi, boeren)
Groene bonen
Peterselie
Courgettes
Venkel
Aubergine
Alfalfa
Klaver
Veldzuring en varkensgras

Verboden
Rabarber
Uien
Prei
Champignons
Aardappelen met groene vlekjes en aardappelschillen
Mais
Gras, kruiden en groenten die langs de autowegen staan. Deze zijn giftig geworden door de uitlaatgassen
Gemaaid gras. Gewoon gras is echter goed voor ze
Ongewassen groenvoer uit de tuin. Op zich is dit groenvoer niet slecht voor je cavia, maar het kan besmet zijn geraakt door ontlasting van vogels, honden, en katten. Vergeet het dus niet eerst grondig te wassen alvorens het aan je cavia te geven.
Noten en zaden. Deze zijn op zich niet gevaarlijk, behalve dat je cavia hierin gemakkelijk kan stikken. Let ook op voor kant en klare sticks met noten en zaden die je in de winkel kan kopen. Zaden en noten bevatten bovendien te veel vet en zijn dus ongezond voor cavia’s.

Aangezien de augergine in het veld "met mate" staat, geef ik het voor de zekerheid maar gewoon niet. Maar even geen risico mee nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 11:32

Chantal86, misschien heb jij ook wat aan die site:
DubbelDun schreef:

Overigens krijgen ze van mijn vriendin gewoon mais te eten, en zie ik het op de site onder het hoofdstuk verboden staan Verward

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 11:38

Ik zie hier paardenbloem tussen staan wat ze wél mogen?
Niet de hele hoor, het steeltje en de bloem niet , daar krijgen ze diarree van.
De blaadjes aan de buitenkant wel Lachen

En maiis? Die van mij krijgen gedroogde maiis, dat zit ook zo in het droogvoer, mag dat weer wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 11:41

Ik denk dat het om verse mais gaat, daar zitten behoorlijk wat suikers in dus ik kan me voorstellen dat dat bij een gevoelig beestje als cavia diarree kan veroorzaken. Maar ik weet dat die van mijn vriendin wel eens een verse maiskolf krijgen (met plant en al) en dat ze daar erg druk mee zijn om 'm op te peuzelen. Hebben er nog nooit last van gehad.
Ik zal 'r er voor de zekerheid toch maar even voor waarschuwen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:47

Sonja schreef:
Misschien VRAAG ik het daarom ook eerst voordat ik ze misschien iets verkeerds voer Benangelique Knipoog

Normaliter krijgen ze bv de bladeren van de bloemkool, de stronk van de broccoli, wortels, paprika (zit veel vitamine C in) en andijvie. O en spruitjes vinden ze ook erg lekker; eigenlijk alle koolsoorten wel.
Van fruit krijgen ze eigenlijk alleen regelmatig wat sinaasappel en soms eens een stukje appel, maar verder niets.

ik zei het laatste niet om jou in een hoek te drijven, maar meer om mijn mening te geven. ik ben zeer voorzichtig met mijn nijnen en geef ze veel dingen niet die de nijnen bij andere mensen wel krijgen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:56

Verboden
Prei
Aardappelschillen
Mais

Oeps, dit heb ik weleens aan mijn cavia's geven, die prei en aardappels niet veel, maar waarom is dit slecht dan? De mijne hebben nergens last van gehad.

En een klein stukje gekookte aardappel mogen ze dat wel?
Ik heb weleens ergens gelezen dat aardappelschillen wel gezond zijn...