kan ik in deze kooi het best 2 ratten of 2 (of meer)muizen d

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

kan ik in deze kooi het best 2 ratten of 2 (of meer)muizen d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 01:40

ik heb op dit moment een kooi die opzich groot genoeg is voor zijn huidige bewoner, oftewel mijn goudhamster. Maar ik zou hiernaar het liefst (dus als hij er niet meer is) 2 ratjes willen, maar ik weet niet of deze kooi wel groot genoeg is voor 2 ratjes (wil ik wel als het even kan een klein soort) en één ratje wil ik niet. En anders (als die dus niet groot genoeg is voor 2 ratjes) zou ik graag 2 of meerdere muizen willen, maar ik weet niet of de kooi daar geschikt voor is? dat ze misschien tussen de tralies door kunnen kruipen oid?

mijn kooi is trouwens 45 cm lang en 30 cm breed. De maximale hoogte is 60 cm (bij buitenste dakjes gemeten) en er zitten zoals je kunt zien op de foto verschillende verdiepingen links en rechts.

en rechts bovenin de huidige bewoner Haha!
Afbeelding

Alvast bedankt voor de reacties Knipoog

Ashkerlon

Re: kan ik in deze kooi het best 2 ratten of 2 (of meer)muizen d

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 01:45

Voor ratten is de kooi te klein vrees ik. Meestal houdt men aan dat je voor ratten minstens een kooi van 80 x 40 x 40 nodig hebt. Maar hoe groter hoe beter natuurlijk.

Hoe groot is de tralieafstand van de kooi? Volgens mij is de kooi voorzien voor dwerghamsters (als ik kijk naar het loopwiel), dus dan zou een muis ook moeten lukken denk ik.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 01:47

1 cm

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 02:18

Dat zou moeten lukken denk ik. Ik weet het alleen niet 100% zeker. Er zijn zeker andere bokkers die je met zekerheid een antwoord kunnen geven hierop.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 02:23

voor ratten is hij idd te klein (heb dr 5 gehad...nja 9 eigenlijk maar de mannetjes heb ik verkocht) tja krijg je als je een 2de ratje erbij koopt die al gedekt blijkt te zijn in de winkel :S

verder met alle soorten knaagdieren gewerkt en ze dus ook verzorgt. ik vrees iid dat je het dan op 2 muisjes ofzo moet houden (alleen is namelijk zo alleen en beetje zielig!)

voor een rat of eigenlijk ook 2 omdat ze als ze alleen zijn behoorlijk gestoord kunnen worden (zichzelf verwonden enzo) en ziels ongelukkig zijn als ze niet te veel aandacht krijgen zul je toch een grotere kooi moeten kopen!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 02:27

ja.. ik zou er ook mínstens 2 willen precies om die redenen Knipoog hamster heb ik er maar 1 omdat die vaak niet samen kunnen en uit eigen ervaring eens heb meegemaakt dat die hamsters elkaar hadden doodgebeten ook al zaten ze al hun hele leven samen (waren 2 zusjes)

Maar (aangezien jij dus met alle knaagdieren ervaring hebt) weet jij dan of die muizen niet door de tralies doorgaan?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:17

1cm tussen de tralies is te groot voor muizen, daar kunnen ze als ze willen zo doorheen.
denk dat je er het beste weer een hamster in kunt doen, of een andere kooi kopen Knipoog

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:57

Vajente schreef:
1cm tussen de tralies is te groot voor muizen, daar kunnen ze als ze willen zo doorheen.
denk dat je er het beste weer een hamster in kunt doen, of een andere kooi kopen Knipoog

Inderdaad. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:08

Voor ratten is de kooi inderdaad veel te klein. Ik zou gewoon kijken of je er weer een hamster in kan doen, of anders een andere kooi. Voor ratten een flink grote, of voor muizen (maar die kunnen gigántisch stinken Knipoog ) eentje met smallere tralies.

Één tip. Koop je ratten NIET in een dierenwinkel, maar ga op zoek naar een goede rattery (bijvoorbeeld via www.tammeratten.nl). Soms zijn ze daar net iets duurder, maar ze zijn veelal gezonder, hebben een stamboom, je krijgt goede voorlichting, en je kan de ouders en broertjes en zusjes in de gaten houden!

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:12

De kooi is te klein voor ratten, en de muizen hebben binnen de kortste keren door het hele huis lopen Clown
Waarom niet gewoon weer een hamster?

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:16

De kooi is inderdaad te klein voor ratten. Misschien dat hij voor gerbils wel groot genoeg is, maar tamme ratjes hebben minimaal een kooi van 80x50x80 nodig. Ook het rad en de buizen in de kooi zijn te klein, daar zouden ratten zich aan kunnen verwonden.
Ik raad inderdaad ook aan om als je ratjes wil, ze te halen bij een rattery. Ik heb mijn eerste ook uit de dierenwinkel gehaald en de eerste ging na 2 weken dood en de tweede na 6 weken en ondertussen had ik al veel dierenarts kosten. Het was dus ook nog eens goedkoper geweest als ik ze meteen bij een rattery had gehaald.
Mijn ratjes komen van een rattery uit Antwerpen http://www.ratterypintor.be. Ik ben echt heel blij met ze en ze zijn kern gezond.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:17

Vind hem voor een hamster al een beetje aan de kleine kant, grond oppervlak voor een syr moest volgens mij minimaal 60 x 40 cm zijn. En dat loopwieltje is ook formaat dwerg zo te zien Lachen

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:19

Die kooi is echt te klein voor ratten, voor 2 ratten kun je denken aan een Freddy Savic of een Ferplast Jenny (en groter kan altijd). Er zitten nog heel veel lieve ratten in de opvang die een goed huisje zoeken. Vaak ook rittens door zwanger binnen gebrachte dieren.

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:23

Muizen gaan door deze tralies heen.. dat probleem had ik ook!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 13:52

_June schreef:
Vind hem voor een hamster al een beetje aan de kleine kant, grond oppervlak voor een syr moest volgens mij minimaal 60 x 40 cm zijn. En dat loopwieltje is ook formaat dwerg zo te zien Lachen

*mond valt open* te klein voor een hamster? dit is de grootste kooi die ik vinden kon! en veel mensen hebben 'm echt veel kleiner, en aangezien dit ding ook meerdere verdiepingen heeft en dus ook een groter oppervlak Knipoog

Ik wil al héel lang ratten eigenlijk en vroeger is het me nooit gelukt om m'n vader over te halen maar ik hoop dat het me tezijnertijd nog wel lukt Clown en aangezien ik deze hamster nog heb, wie weet hoe lang het nog duurt tot ik deze niet meer heb (niet dat ik van hem af wil hoor!) En ik wou ze zelf ook al in een rattery gaan halen, ik heb ook vaker gehoord dat je ze beter niet in een dierenwinkel halen kunt.

In ieder geval bedankt voor de reacties en deze kooi is dus helaas niet geschikt voor zowel muizen als ratten

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:53

Voor ratten is hij zeker te klein, voor hamsters is hij goed, lijkt me. Er is zo'n site waarbij
je de grootte van de kooi per dier kan uitrekenen, maar ik weet die naam niet meer...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:55

Ik denk inderdaad ook, dat als je deze kooi wilt houden, er niet veel anders op zit dan weer een hamster.
Voor ratjes is hij inderdaad veel te klein.
Ik had voor twee ratjes een Ferplast Jenny kooi, misschien kun je daar eens op zoeken als je echt ratjes wilt.
En als je ze echt een paradijs wilt bieden, kun je denken aan een binnenvoliere.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:56

ik vind de kooi er te klein uit zien..

Skotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:00

Ik zou anders kiezen voor Gerbils die zijn zoo gaaf Lachen.
Ik heb deze kooi ook voor mijn dwerghamster en die ontsnapte ook door de tralies. Heb hem nu iets vetter gemest nu past het niet meer Tong uitsteken de kat is er al twee keer achteraan gegaan mijn arme hamster.
Ik heb ook best wat ervaring emt knaagdieren en gerbils zijn heel vriendelijk ook erg sociaal en zijn heel graag met zijn 2e ( of met meer natuurlijk)
succes met kiezen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 14:03

gerbils is ook geen optie, die bijten namelijk alles kapot, dan hebben ze zich binnen no time een gat door mijn plastic bak geknaagt Tong uitsteken en ik wil gewoon graag ratjes, maar dan ga ik tegen die tijd wel opzoek naar een grotere (ratten)kooi Knipoog

Skotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:10

oke Lachen het is net wat je zelf wil Lachen
Veel succes, misschien kun je op marktplaats kijken of er iets is nieuw of tweede hands en dan heel goed schrobben Lachen

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:50

hmm het eerste dat in me opkwam was dat ik de kooi al klein vind voor een goudhamster! mijn goudhamsters hadden echt een 3x grotere kooi, belangrijk is niet de hoogte, maar vooral de bodemoppervlakte, een grote kooi in de hoogte heb je niet zoveel aan....ik liet mijn hamster daarnaast nog elke nacht los lopen op mijn kamer. en ik wet zeker dat ze daardoor allemal zo oud worden, niet een van alle goudhamsters die ik heb gehad is jonger dan 4 jaar gestorven!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 16:20

de oppervlakte is groot hoor. Als je even nog al die oppervlaktes van al die verdiepingen meetelt Knipoog dat los lopen heb ik ook wel vaker gedaan het resultaat was dat ik perongeluk een keer de deur open had laten staan waardoor die foetsie was (uiteindelijk wel weer gevonden) maar ik laat 'm soms nog wel eens los lopen als ik de was doe strijken en dat is echt een gigantische ruimte waar ik dat doe en daar gaat die zich dan ergens liggen en gaat die slapen.. Koe

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:23

De kooi is ook klein voor een syr. Ik zal een groter loopwiel erin plaatsen want met dit voormaat krijgt hij pijn aan zijn rug of erger.
Meestal zie je op het hamsterforum toch wel minimaal de Ferplast mary met wat ferplasthoekverdiepingen erin en hangmatjes bijv en een groot loopwiel.
Goudhamsters kunnen inderdaad niet samen en zijn gelukkig alleen.

Voor muizen kan je het beste een terrarium hebben of de grootste Duna ( moet je er wel 1 hebben met heel fijn traliegedeelte )
De afmetingen bedragen minimaal:
1 muis minimaal 30 cm lang, 25 cm breed en 20 cm hoog.
2 muizen minimaal 50cm lang, 30 cm breed en 25 cm hoog.
3 muizen minimaal 60 cm lang, 40 cm breed en 25 cm hoog.
Tralies moeten maximaal 5 mm breed zijn, en bijv gaas geen grotere vierkantjes dan 5mm bij 5mm.

Voor minimaal en maximaal 2 ratten ( dus geen 3 of 4 ratten ) moet je minimaal de kooi Furet Plus of een Gabber Jolly ( liever een Ferplast Jenny of de furet plus )
Bekijk een aantal rattenfora eens, bijvoorbeeld: http://www.vsro.nl , http://www.vsro.nl/huisvesting.html

Ik adviseer je internet gewoon eens af te snuffelen op bij hamsterfora, muizenfora, rattenfora
http://www.jo-for-animals.nl/muis.html
http://www.muizenforum.nl/
http://www.ratten.nl/
http://www.tammeratten.nl/
http://www.vsro.nl
http://forum.dehamster.nl/