Ervaringen met beukensnippers als bodembedekking

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LiNdA1986

Ervaringen met beukensnippers als bodembedekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 21:18

Ik zit er over te denken om binnenkort beukensnippers aan te schaffen als bodembedekking voor mijn cavia's. Ik heb nu een aantal dingen gelezen over zaagsel en daar begin ik nu aan te twijfelen.
Het schijnt dat er giftige stoffen in zitten en dat je dieren infecties aan de luchtwegen kunnen krijgen.
Nu ben ik benieuwd naar de ervaringen hier van mensen die beukensnippers gebruiken.

salsaentango

Re: Ervaringen met beukensnippers als bodembedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:30

naja ik heb altijd mijn caafs al op zaagsel en daar nog nooit geen last mee gehad.. er kunnen natuurlijk wel stoffen in zitten maar denk dat het ook wel wat mee zal vallen,

ik zou zelf nooit geen beukensnippers erin doen maar ieder zijn eigen mening natuurlijk Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:33

Beukensnippers ken ik niet, beukenzaagsel wel.
Niet voor een cavia, maar voor mijn paarden.
Die staan er al jaren op en dat bevalt goed.
Helaas is het adres waar ik het haalde er mee gestopt, dus moet nu over op vlas.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 21:35

ja ik twijfel ook nog zo erg, want ik heb vroeger zo veel dieren op zaagsel gehad en als het echt zo slecht is zullen ze het ook niet verkopen in de winkels.
Beukensnippers lijken me ook niet top, dat lijkt me weer scherp voor de pootjes...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:45

Ik heb beukensnippers in de voliere en dat bevalt goed maar of het geschikt is voor een cavia. Mijn konijn zit sinds kort op geperste strobrokken. Ideaal. Neemt veel op en ruikt niet. Daarover heen doe ik dan stro zodat ze wat te doen hebben.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:49

Wij hebben lange tijd beukensnippers gebruikt voor de caafs. Tot grote tevredenheid. Maar sinds een paar maanden hebben we stropellets (soort "biks" uit geperst stro) ontdekt en dat bevalt nog veel beter. Maar beukensnippers zijn zeker niet slecht, vooral de hele fijne snippers dan.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 01:28

Wij hebben hier de reptielen op beukensnippers zitten en de rat trouwens ook, bevalt goed!

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 01:32

Wij hebben de cavia's & konijnen buiten ook op beukensnippers, en daarover heen een laag stro.
Bevalt prima en absobeert goed Lachen

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 01:34

Ik heb mijn gerbils op beukensnippers, gaat prima. Een stuk minder stoffig dan zaagsel, zeker voor die kleine diertjes die de hele dag met hun neus in hun tapijt zitten.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 01:34

LiNdA1986 schreef:
ja ik twijfel ook nog zo erg, want ik heb vroeger zo veel dieren op zaagsel gehad en als het echt zo slecht is zullen ze het ook niet verkopen in de winkels.

In dierenwinkel verkopen ze ook hamsterwatten, ook die schijnen gevaarlijk te zijn. Lachen Dus ze verkopen wel degelijk minder veilige spullen.
Zaagsel is in ieder geval heeel erg stoffig en daar kunnen de dieren uiteindelijk dus ook last van krijgen. ALs ik jou was zou ik absoluut iets stof-vrijer kiezen Knipoog

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 11:16

beukensnippers zijn fijn, maar nemen niet onwijs veel vocht op. ik gebruik het bij mijn konijnen in het nachthok, want daar plassen ze toch niet. voor de rest van het hok en in het toilet heb ik de geperste strokorrels waar al meer mensen over schrijven. hier zit echter wel kwaliteitsverschil in. zo had ik eigen merk van de intratuin, maar dat valt bij 3 druppels vocht al uit elkaar en nu haal ik de korrels bij mijn veevoederhandel van de paarden. officieel zijn het kattenbakkorrels.

Afbeelding

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:18

Ik heb mijn caafjes jaren op beukensnippers gehad...Alleen vond ik het niet zo goed absorberen...
Ik deed dus eerst die geperste kattenbakkorrels in het hok...Daar de beukensnippers overheen...
Het beviel me super...Op alleen die korrels vond ik ze zo moeilijk lopen...Ook de konijnen hebben
jaren op de snippers gezeten...plashoekje/toiletje met die geperste korrels...

Edit...Ik had niet de fijnste maar ook niet de grove...De medium dus zeg maar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:59

Ik heb een tijdje beukensnippers voor mijn hamsters gehad maar het beviel niet. Ik vond het te hard voor hun pootjes (hoewel ik geen hele grove soort had) en ze konden er niet lekker in graven (nu hoeft een cavia natuurlijk niet te graven...).

Ik merkte aan mijn hamsters dat ze het niet prettig vonden lopen.

Voor cavia's zou ik het in iede rgeval niet doen aangezien het niet goed absorbeert. En aangezien cavia's niet zindelijk zijn (mijn hamsters wel en die hebben dus van die hoektoiletjes met houtkorrels kattenbakvulling) zou ik het voor cavia's ook niet doen.

Ik bedoel trouwens die korrels die hierboven ergens zijn afgebeeld. Maar dat heb ik dus alleen in de wc'tjes, vind het veel te hard om een knaagdier er een heel hok mee vol te gooien, lijkt me alles behalve prettig voor ze..

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:11

Mijn knijn zit er ook op, ik vind het prima werken

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:13

Ik heb beukensnippers in de slangen terrarium.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:46

toen ik 5 jaar geleden mijn eerste cavia (dump via marktplaats) kreeg, had die heel zijn poten openliggen, zat ook al heel zijn leven op die kattenbak korrels. gelijk eraf gehaald en gewoon op zaagsel, lijkt me het fijnst voor de pootjes. beukensnippers stoffen idd bijna niet, maar nemen ook voor geen meter vocht op. ik blijf gewoon bij houtkrullen, de soort die je ook in de paardenstal gooit (plospan). als het eenmaal in de kooi ligt valt t wel mee met dat stoffen hoor, bovendien gaat er bij mijn cavias nog een flinke laag hooi overheen

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 15:58

Nou als ik het zo lees kan ik ook beter zaagsel houden.
Ik las hier laatst ook wat over hennepvezel, zal daar weleens info over zoeken, misschien is dat wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 01:29

Zaagsel kan inderdaad slecht zijn voor de luchtwegen. Ik weet niet in welke mate dat voor cavia's telt maar omdat ik ratten heb die absoluut niet op zaagsel mogen gebruik ik beukensnippers. Dat bevalt prima, maar ik denk dat het heel afhankelijk is van de dierdoort die je hebt en hoe vaak je de kooi schoonmaakt (ik doe dat vaak, dus dat het niet veel opneemt is niet erg).

Oh ja, ik had mijn konijn altijd op Russell Bedding zitten, misschien is dat wat?

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 01:40

Voor cavia's en konijnen vind ik russel bedding ideaal; neemt goed vocht op, zacht voor de pootjes en ziet er mooi uit Lachen

voor de hamsters heb ik wel beukensnippers, dit bevalt mij uitstekend, veel beter dan zaagsel. Zaagsel stoft teveel, gaat snel stinken als erin geplast wordt en bevat giftige stoffen.

dus voor een caaf zou ik russel bedding doen, of corbo, daar zweert een vriendin van mij bij. Is ook erg schoon, en neemt goed cvocht op. Daarbij moet je ook wel veel hooi hebben voor de zachtheid.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 01:55

Is Aubiose geen oplossing? Ik gebruik het voor de ratten. Het neemt goed vocht op, is zacht om op te lopen, leuk om in te graven, stofvrij en van geurtjes heb ik ook geen last.

Beukensnippers nemen inderdaad niet goed vocht op, en die kattenbakkorrels/houtpellets zijn nogal hard aan de pootjes. Net zoals Corbo... mijn ratten liepen er echt niet makkelijk op.
Zaagmeel zou ik nooit gebruiken omdat het zo stoffig is. Ik krijg zelf last van de hoeveelheid stof die er in zit.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:07

Ik zou zeggen, yesterday's news of Happy ferret bio litter.

Corbo kan ook, maar vliegt sneller uit de kooi.

Of milieuvriendelijke plantaardige kattenkorrels.( donkerbruin )

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:15

Ik heb al mijn beesten op de beukenhoutsnippers zitten.
Bij de caafs ligt er een dikke laag karton onder.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 19:48

Ik heb voor mijn hammies nu Russel Bedding en dat bevalt prima, ze kunnen er mooi in graven en alles en het neemt ook nog beter de geur op..