Een van mijn 2 Cavia's overleden en nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Globetje

Een van mijn 2 Cavia's overleden en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 20:59

Ik heb net een van mijn 2 Cavia's dood in het hok gevonden (wrs ouderdom) erg sneu allemaal maar zeker voor men andere Caafje.
Daarom wil ik zsm een nieuwe maatje maar wel op de goede manier.

Mijn idee was het volgende:
Bij mijn ouders staat nog een andere kooi. En dan die naast elkaar zetten. Dan na een dag zo'n bovenkant eraf halen en dan op de grond "neutraal" terrein even bij elkaar zetten. Dan de volgende dag weer wat langer en langer en langer. Als dit goed gaat na ongeveer een week het hok schoon maken en dan bij elkaar zetten.

Mijn vragen:
Kan ik het beste een jong caviatje nemen?
En wanneer kan ik dit het beste doen? Morgen of over 3a4 dagen? (ik moet er wel bijzetten dat die andere echt aan het zoeken en zoeken is....)
Kan ik beter wachten na het nieuwe jaar en de vuurwerk herrie?

Heel graag tips en of aanvullingen!

salsaentango

Re: Een van mijn 2 Cavia's overleden en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:28

als je tijd hebt morgen een nieuwe halen.. een jonge die word niet snel de baas en de kans is veel groter dat ze vriendjes worden Lachen

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:29

o ja als je ze bij elkaar doet voor die tijd het hok goed schoonmaken en dan pas er samen in zetten, anders zit de geur er weer aan van je oudere caaf en zo gaat het dan beter goed Lachen

kijk anders eens op www.caviaopvangcentrum.com en meld je gratis aan op het forum daar word ook precies uitgelegt hoe je ze het beste samen kunt doen Haha!

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:31

toen het bij mij gebeurde heb ik ze gewoon bij elkaar in een hok gezet en erbij gebleven. waneer het goed ging heb ik ze alleen gelaten Knipoog

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:36

Nadat bij mij caaf 1 overleed, nam ik caaf 2 mee naar de fokster in een klein hok. Daar zocht ik dan een jonge caaf uit (jonkies hebben nog niets te vertellen, dus hoeft caaf 2 zich niet ineens te gaan verdedigen) De jonge caaf werd ter plekke bij oude caaf gezet, en dan kijken of het klikt. Ik heb zo 2 x een nieuwe caaf gehaald, beide keren af gesproken dat als het niet gaat, ik de jonkie terug mag brengen en evt ruilen. Beide keren is het prima gegaan zo.

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:38

Je moet denk ook nagaan wat voor cavia je nu nog hebt.
Mijn cavia was heel dominant, en toen ik er een kleine bijzette ging het direct mis.
Nadat het kleintje wat groter was, heb ik ze samen in de tuin gezet en daarna bij elkaar.
Toen ging het wel goed, omdat het kleintje zich iets beter kon verdedigen.
Maar ik denk zelf dat het bij sommige klikt, en bij andere het nooit gaat klikken.

Gecondoleerd trouwens met je caafje Lachen

Globetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 23:40

Bedankt allemaal!

Deze was de minder dominante van de 2 dames. Ik zal ook vragen of, mocht het niet lukken dat ik dan het caafje terug mag brengen.