We worden gek, dat arme dier [Vuurwerk]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

blokje

We worden gek, dat arme dier [Vuurwerk]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 20:55

Hallo,
Ik heb een hondje (Ruby)
Hij is nu 5,5, hij is geboren in maart dus was 9 maand toen hij voor het eerst vuurwerk mee maakte.
Ik weet nog hoe blij we waren dat dier vond het perfect we hebben hem mee genomen om hem overal aan te laten wennen.
Niet verder dan de oprit want daar werd GEEN vuurwerk afgestoken.
Na oud en nieuw liep ik door een steeg waar wat jongens waren, Rubje was een geweldig dier niet bang niets.
Tot de jongens een rotje voor zijn hoofd gooide zo ontzettend dicht bij Ach gut
Sindsdien is hij onwijs bang!
We doen er alles aan, niet aanhalen niet straffen etc.
We trekken ons er zo weinig mogelijk van aan, met oud en nieuw krijgt hij een slaappil.
Zo merkt hij er weinig van, nu hebben we kalmerings pillen voor de dagen er voor wat voor geen meter helpt.
Het dier staat stijf van de angst, slaapt amper druft niet uit en loopt konstant te blaffen.
Het is niet leuk meer, niet voor ons niet voor hem.
Wat kan ik NU nog doen? Iemand trucjes etc?
Ik vind het gewoon zielig, hij ligt nu onder me benen en durft amper een oog dicht te doen.
Ik kan hem toch geen week van te voren vol stoppen met pillen?
En als hij 's nachts blaft word ik wel eens pist (stress moe enz dan gebeurt dat) en word ik wel eens boos.
Best zielig want hij is gewoon bang, als ik hem opsluit 's nachts in zijn benc.
Dan valt het mee, is het een optie om hem overdag ook in de benc te doen?
Wat moet ik doen?!?!?!

roylinde

Re: We worden gek, dat arme dier [Vuurwerk]

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:50

jemig rotlui,
tja vrezelijk vervelend dat is zeker.
ik denk dat je hem moet leren dat vuurwerk niet eng is.
maar dat is makkeljker gezecht als gedaan natuurlijk...
inderdaat mischien rustgevende pilletjes geven bij oud en nieuw.

ik heb geen iedee, mischien de dierenarts vragen?

Antgillya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:56

Hoi,

Wat soms wel wil helpen is zorgen voor veel geluid in de ruimte waar je hond is,
lamellen/gordijnen dicht en veel licht aan.

Zo krijgt hij/zij er het minste van mee.
Wij deden/doen (die paar dagen in het jaar) vaak de dieren in de badkamer of andere ruimte met weinig ramen.
(en dan wel licht en geluid en uiteraard aandacht!!).
Je moet daarna wel aan de schoonmaak, maar wij hebben dat er voor over.

Uitlaten doen wij deze dagen alleen kleine rondjes als de honden bang zijn.

Heel veel succes..wat een nare tijd he voor die beestjes?!

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:03

Ik heb nu precies hetzelfde als wat jij hebt. Mijn hond (nu ruim 2) was ook nooit bang, totdat de buurman van het trainingsveld het nogal grappig vond gaskanonnen af te schieten. Dit waren enorm harde knallen op nog geen 100 meter afstand. Mijn hond is daar zo van geschrokken dat nu ook alles eng is (zelfs knipperende vliegtuigen in de lucht)
Ik heb vorige week een cd gekocht met vuurwerk geluiden. Hiermee heb ik veel geoefend door tijdens de 'enge' geluiden leuke spelletjes met de hond te doen. Gewoon simpele trucjes laten doen voor een brokje was voor hem al een afleiding. Voor deze jaarwisseling krijg ik deze angst er nog niet uit natuurlijk, maar ik heb wel een beginnetje met hem kunnen maken.
Tijdens enge geluiden buiten leid ik hem nu dus ook af. oefeningetjes met hem doen, of nieuwe oefeningetjes aanleren waardoor je hem aan het denken zet, hij alle aandacht voor jouw heeft en dus geen tijd voor de omgeving heeft. Dit houd ik natuurlijk niet heel de avond vol, maar ik doe het af en toe tussendoor. Voor de rest als hij bang is, kruipt hij onder de eettafel en bij m'n benen. Ik ga hem niet zielig lopen troosten, maar hij zoekt steun bij mij en die mag hij krijgen Lachen
De gordijnen zitten hier dicht tegen de flitsen en de radio staat iets harder dan normaal.
Via PB heb ik ook contact met Nakisha @ bokt. Zei is ook bezig met vuurwerktraining met haar hond en zij heeft me ook veel tips kunnen geven.

veel succes met je hond Lachen

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 11:40

Nannes@ waar kan je die CD's kopen.
Het lijkt mij wel wat Lachen

Antgillya@ Hij doet gelukkig niet aan angs poepen Clown

Roylinde@ Dierenarts heeft ons medere dingen aangeraden en die hebben we of geprobeerd of we zagen er tegen op.

Ik denk dat ik hem inderdaad opsluit, Mijn slaapkamer is perfect.
Ik heb gordijnen die licht tegen houden en ik heb er een radio staan die ik aan kan zetten.
Hij zal hooguit op me bed gaan liggen... Maar hij zal en niet zijn ontlasting op laten gaan...
Zo'n hondje is hij niet.
Omweer vind hij trouwens geen probleem, vliegtuigen soms ligt er aan hoe hoog ze vliegen of beter gezecht hoelaag.

HIj heeft net een kalmerings pil gehad, één van homopatishe middelen...
Over 1,5 uur moet het werken.

Ik ga nu een klein ventje in bad doen.
Hoor graag meer tips!!!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 13:06

laten spelen met ballonetjes, die klappen ook plots hard, maar dan gewoon verder ermee spelen. Zo raken ze ook op spelenderwijs gewend aan harde knallen.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 13:11

Blokje,
Dit is een vervelend iets.Ik heb die cd ook.Ik wil hem je wel toesturen mag je hem van mij hebben.Er staat vuurwerk op en onweer.Ik doe er niks mee.
Ik ben vorig jaar consequent vaak met me hond uitgeweest en laten wennen eraan.Ik heb er nu echt veel profijt van.Hij wil nog niet super graag uit maar hij gaat wel met me mee en doet zijn behoefte.Dan mag die naar huis.Verder in huis gaat het goed.Ze geeft er steeds minder op.Ik zal even die cd zoeken mocht je interesse hebben pb me dan even.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 13:25

AstraGirlie schreef:
laten spelen met ballonetjes, die klappen ook plots hard, maar dan gewoon verder ermee spelen. Zo raken ze ook op spelenderwijs gewend aan harde knallen.

Drama is mijn hond speelt niet graag. En al helemaal niet met ballen, ballonnen etc.
En dingen zoals van die kippen die geluid maken daar is hij ook als de dood voor.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 13:28

Misty@ Je hebt PM...
Ik ga expres lang met hem uit. Maar hij trekt dan heel erg wat hij normaal echt niet doet.
Je ziet dan dat zijn hele lichaam vol spanning zit, zijn achterhand is lager en hij snuffeld nergens meer enz.

mardjai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 13:37

jeetje fijn van die knullen bah bah.

Hier hebben wij een ander probleem,
wij hebben 2 rottweilers 1tje van 2 en half en 1tje van een half jaar.
Die oudste is 'dol' op vuurwerk, gaat er achteraan, en de jongste gaat hem na doen.
Ze zijn gelukkig niet bang, maar ik vindt het helemaal niets,
moet ozo uitkijken dat ze geen rotjes enz te pakken kunnen krijgen.
Als ze hier iemand met vuurwerk zien zijn ze bijna niet te houden Boos!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 13:38

Wij hebben ook zo'n CD, je kunt ze ook kopen bij de vereniging van de "Drentse Patrijs" (we hebben niet eens zelf een drent, maar ik kreeg die tip Tong uitsteken ) dus voor de mensen die ook zo'n CD zoeken! Lachen

Wij hebben onze hond er ook grotendeels overheen gekregen door eerst de CD heeeel zacht te zetten, tot de hond daar niet meer op reageert (dus gewoon doorgaan met dagelijkse zaken alsof die zachte, hele zachte, knalletjes erbij horen) en dan steeds iets harder zetten wanneer hij geen reactie meer toont, wij hebben ook een hond die compleet door zn dak gaat als hij merkt dat hij mee mag, dus hebben we steeds wanneer we uit gingen de CD even heel hard gezet, tot de associatie was; Knallen = Leuk/Mee. Maar in het begin, toen we onze hond ook maar ietsje aandacht gaven bij de knallen werd hij banger; bevestiging "er is ook echt iets". dus zo kun je het zonder hem aandacht te geven toch een leuke pavlof bij krijgen Tong uitsteken
Onze hond komt af en toe nog tussen ons in lopen bij een harde knal, maar rent daarna ook weer vrolijk verder. (terwijl hij eerst trillend rond onze voeten kronkelde)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 13:51

Mardjai@Dat is echt vervelend en gevaarlijk!!!!
Casca@ Ik hoop dat ik binnenkort ook met die CD kan beginnen Lachen
Het is eenidee

JB55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 13:51

Tja, onze Tervuur van 13 1/2 jaar leren we het niet meer af Ach gut Toen ze jonger was had ze niet zo veel last er van, maar nu is het heel erg. Ze krijgt een kalmeringsmiddel van de DA en een middel dat DAP heet en dat leek allemaal redelijk te helpen. Tot iemand in de buurt met de eerste knallen begon, nu is ze van de rel als de buren een deur dicht laten vallen. Best zielig, hoor. En best irritant ook, ze hijgt als een stoomgemaal en blijft maar rondjes lopen.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 13:54

Ach gut
Vuurwerk.... Ik steek het zelf bijna nooit af en als ik het doe is het alleen om 12 uur op 31 dec.
Ik heb er zo'n hekel aan.

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 14:00

Er staat toevallig een heel stuk in de krant (dagblad de limburger) over angst bij honden voor vuurwerk.

Oorzaak 1:
Aangeboren angst vor onbekende en onverwachte prikkels.

Oorzaak 2:
Traumatische ervaring.

Oorzaak 3:
Angstgedrag is 'ingeaaid'. Angstgedrag is door de eigenaar versterkt.

In jouw geval geld oorzaak 2.
Er zijn hiervoor een aantal tips om angst bij honden te verminderen of te voorkomen:
* Laat de hond overdag op een plaats uit waar weinig jeugd rondhangt en dus weinig vuurwerk wordt afestoken. Desnoods rijdt u eerst een stukje met de auto. Houdt de hond aan de lijn en zorg dat de halsband goed strak zit.
* Plak een labeltje op de halsband met uw naam en adresgegevens, in het geval de hond zou weglopen.
* Doe, als het donker wordt de gordijnen dicht en doe extra lampen aan. Hierdoor ziet hij de lichtflitsen minder.
* Zet de radio of televisie aan en het volume iets hoger.
* Bij een knal: gedraag u normaal en laat de hond merken dat er niets bijzonders gebeurt.
* Voorkom dat hij in een hoekje kan vluchten of naar boven vlucht onder het bed.
* Troost de hond nooit als hij angstgedrag vertoont.

En de laatste, een goede vind ik zelf;
Er bestaat een CD meta llerlei vuurwerkgeluiden (in de handel en op internet). Enkele dagen voor de jaarwisseling speel je deze cd af op een zacht niveau. Deze CD laat je de hele dag aanstaan. Iedere dag zet je het volume een klein beetje hoger. Op deze manier went de hond langzamerhand aan de prikkels.

Succes. Groetjes, Aniek.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 14:01

wat je het beste kan doen is training en hopelijk neemt de angst dan wat af.
je doet er goed door hem niet aan te halen of te straffen.
Zoals JB55 al zegt, is de DAP een goede uitkomst.
Ze hebben tegenwoordig ook een DAP halsband,die in combinatie gebruikt met de DAP-verdamper.

Ook vind ik het zeer wijs dat je geen Tranqiral gebruikt, veel mensen halen dit bij de DA weg, maar zoals mijn DA dan zegt:
Ze zijn wel suf maar nemen nog wel alles waar,de angst blijft.

Ik hoor veel positieve reacties over DAP, misschien een tip voor volgend jaar?

Veel succes verder.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 14:03

Aniek@ Super, bedankt!

DAP@ is dat wat je in stopcontact stopt???

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 15:03

@ Blokje: De CD heb ik bij Discus Dierenspeciaalzaak gekocht. Bij veel rasverenigingen kan je hem ook via internet bestellen en op MP heb ik er ook 1 gezien. Maar ik zie dat je er al 1 van een bokker aangeboden heb gekregen Lachen

@ Niekoezz: Dat je moet voorkomen dat een hond in een hoekje oid vlucht vind ik eigenlijk onzin. Als hij zich daar prettiger voelt is er toch niks aan de hand. Hier kruipt hij graag onder de eettafel en daar vind hij zijn rust. Anders loopt hij alleen maar te blaffen en te drentelen door het huis Lachen

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 23:54

ja klopt de DAP-verdamper doe je in het stopcontact, in een kamer waar de hond het meeste aanwezig is, je moet namelijk al 2 weken van tevoren ermee beginnen.

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 13:34

@ Nannes; ik heb overgetypt wat er in de krant stond. Zelf vind ik ook wel dat je gelijk hebt.

Sannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:48

*Zelfde probleem alleen minder erg*
Onze hond is ook als de dood!! Vorig jaar:
We moesten ik denk 30 meter lopen naar onze achter buren(Door de tuin) Omdat we daar oud en nieuw gingen vieren.
Hond wou echt niet mee naa rbuiten, heeft 20 uur lang geen poep/plas gedaaan! Daarna tijdens vuurwerk:
Tv aan, gordijnen dicht.
Die cd is een goed idee, alleen dan moet je volgend jaar beginnen.
Op stla gaat ook de radio harder, op zn hartst!
En Kalmerings pil hebben we ook 1 jaar gedaan.
Dat over de ballon: Onze hond vind een ballon ook al doodseng!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 21:01

Nou ik krijg de CD van een bokker. Ga nu ff opzoek naar mensen die deze therapie al hebben gedaan zodat ik het goed doe.
Morgen fiets ik naar de dierenwinkel en haal nog 1 maal die slaappillen, want het is gewoon niet te doen.
Kleine Sem (4 maand oud) schrikt zich elke keer dood van die hond. Dat kleine manneke moet ook wat rust hebbe.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:25

denk er goed om dat als je ze pillen geeft, ze wel suf zijn maar nog wel alles waarnemen. De angst blijft!