Geleidehond & paard?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Madeira_

Geleidehond & paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 21:00

Hallo bokkers,

Zoals sommige misschien al weten hier op bokt, zie ik erg slecht. Ik zie met mijn linker oog 4 procent en met mijn rechter 2 procent..

Nu krijg ik binnenkort een geleidehond, (pas eind juni wanneer ik weer thuis kom te wonen).
Nou ben ik er erg blij mee natuurlijk!!!

Maar..:

Ik spaar ook voor een paard..

Stel dat ik alles voor elkaar heb, ritme ben gewend van thuis wonen, dan wil ik dus ook graag een paard kopen. (Ik ben ook erg blij dat mijn nicht daarmee kan helpen, die opleiding heeft gedaan wat met paarden te maken heeft en zelf een paard heeft. Ik kan natuurlijk makkelijk bedonderd worden -- nu wil ik niet zeggen dat alle mensen zo zijn; maar je zou maar de verkeerde treffen. Ook heeft ze vrienden die tinkers verkopen, daar gaan we ook een keertje kijken. Dat vind ik allemaal super leuk).

Maar nu mijn vraag: kunnen honden en paarden samen? Volgens mij zijn er op stallen wel vaak honden, maar die honden zijn er natuurlijk al super lang. Ik wil graag mijn geleidehond meenemen naar de manege/pesionstallen..

Wat denken jullie? Zou dit een probleem zijn?

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Liefs van Paulien

ikke20

Re: Geleidehond & paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:07

dat kan best als je ze maar goed aan elkaar laat wennen. toen ik mn hond nog had(is dood) nam ik haar ook vaak mee naar mn pony dan liep ze daar lekker door de wei en als ik ging rijden nam ik haar nog wel eens mee naast het paard

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:09

Je kunt aan de eigenaar van het paard vragen of het paard honden gewend is en hiermee om gaat, vaak gaat het wel goed hoor! Lachen

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:09

hee naamgenoot, Knipoog
tuurlijk kun je je hond aan paarden laten wennen. mijn hond gaat ook mee naar stal, en vindt dat juist hartstikke tof: lekker rennen en spelen met andere honden.
succes vast, enne... veel geduld gewenst met wachten!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:10

Ik denk niet dat het een heel groot probleem wordt hoor. Het is toch zo dat de hond ook voor een stuk getraind word naar de specifieke wensen of bezigheden van de baas. Mijn hondje gaat altijd mee naar stal. Hij heeft daar geleerd niet in de buurt van paardenbenen te komen. (op de hardhandige manier maar dat liep gelukkig goed af) En hij gaat ook gewoon los mee het bos in.
Op de meeste stallen mag je je hond menemen maar moet hij wel aan de lijn gehouden worden. Ik kan me voorstellen dat er voor jou een uitzondering gemaakt kan worden. Maar dat moet je dus fijn bespreken voor je ergens een stal huurt.

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:17

Er zijn ook daarvoor mensen die je kunnen helpen met het trainen van je hond in omgang met paarden.
informeer anders eens bij de mensen waarvan jij je hond krijgt. Wellicht kunnen ze jou hier verder mee helpen.
Ik zelf heb een Beagel, hij kan aan de lijn langs mijn paard lopen. In het bos doe ik hem los en dan loop hij er altijd achter. Mijn paard is dat gewend, ik heb ze veel samen los gelaten in de bak. Aan elkaar laten wennen, zonder dat ik erop zat. Daarna met rijden, de hond roepen, laten zitten, mee galoperen enz..
Van alles.
Er zijn wellicht mensen die je hiermee kunnen helpen en die vertsand hebben van blindegeleide honden enz...
Veel Succes ermee!

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 23:05

Ha allemaal,

Dank jullie wel voor de snelle reacties Lachen

Natuurlijk moet ik inderdaad eerst even vragen als ik een paard koop of hij/zij aan honden gewend zijn.

En natuurlijk of er op de stal wat ik huur honden mogen komen (al denk ik het wel omdat het een geleidehond is).

Maar hoe hebben jullie dan jullie hond met jullie paard laten wennen? Gewoon, zoals iemand vertelde, in de bak met zijn tweeën even laten?

Ik zou is vragen aan diegene waar ik mijn hond vandaan krijg, of we misschien is langs weien kunnen lopen waar paarden staan.

Liefs van Paulien

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:10

Mijn hond gaat ook super samen met mijn paard. Hij blijft altijd keurig op het erf en hij weet wat hij wel en niet mag doen.
Hij gaat ook vaak mee op buitenrit en als mijn paard dan vervelend doet gaat hij keurig aan de kante zitten en wachten tot alles weer goed is!!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:20

Wij hebben een KNGF geleiden puppy gehad en ik nam haar regelmatig mee naar stal Haha!
Ze vond het geweldig! De paardengeur en die grote beesten!
Als je de eerste keren met een vriend of vriendin gaat en de hond eerst gewoon aan de lijn dan kan je kijken hoe het klikt Lachen
Die beestjes zijn zo goed op te voeden dat je er idd misschien zelfs wel mee kan rijden of haar aan de rand van de bak kan laten zitten.
Ik zette Oeba (aangezien ze erg jong was natuurlijk) altijd even in Marny haar stal, vond ze heerlijk in die stro Lachen
Ik weet niet of je foto's kan zien maar ik zal 2 linkjes plaatsen van onze geleiden puppy op stal Lachen
De 1e kennismaking en dollen met Marny
http://i48.photobucket.com/albums/f244/ ... ege007.jpg
http://i48.photobucket.com/albums/f244/ ... ege102.jpg

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 23:38

Succubi, wat super schattige foto's! Ik kan ze wel zien (ik heb een vergrotingsprogamma op mijn pc).

Maar ik denk ook niet dat mijn toekomstige hond een paard eng vind. Ik ben meer bang dat een paard mijn hond eng vind zeg maar. Ik hoop gewoon dat ze elkaar niet eng vinden. Maar zo te horen komt het wel goed Lachen eerste keer vraag ik wel of iemand er bij wilt zien en wil vertellen wat er gebeurt tussen die twee. Hopelijk kan de hond dan ook lekker mee lopen in het bos als ik rij.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:44

Marny heeft het ook niet op honden maar Oeba was een uitzondering. Lachen
Zo ver ik weet doet het KNGF goed hun best om een goede match te vinden tussen hond en een nieuw baasje, dus als je klikt met je hond klikt het vast ook wel met jullie toekomstig paardje Knipoog
En hou ons op de hoogte!! Haha!

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 11:15

@Succubi: dat zou ik zeker doen Haha!

Phoe wat duurt wachten dan opeens lang, als je zo verlangt naar een hond en paard Knipoog

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:29

Mijn pony is helemaal weg van honden... hoe groter hoe mooier...

Hier een link met een foto van zijn eerste kennismaking met Bliksem de hond van een stalgenoot...
http://i49.photobucket.com/albums/f258/ ... xter13.jpg

Ze hebben super leuk gespeeld...

De hond komt eerst toch? als ik het goed begrepen heb... Dan kan je je hond meenemen in je zoektocht naar een geschikt paard.
Dan kan je gelijk zien hoe ze op elkaar reageren...

Suc6 met wachten en het zoeken naar een leuk paard...
Hou ons op de hoogt he? Lachen

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:05

Alles went denk ik altijd maar.
De hond kun je ook op latere leeftijd prima aan honden laten wennen, en een paard net zo.
Succes met het zoeken naar een paard en wat fijn dat je een hond krijgt! Lachen

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 14:30

Baxter: wat een lieve foto! Ik neem zeker mijn hond mee verder in mijn zoektocht naar een lief, bomproef paardje.

Mlies: nou, eigenlijk wouden mijn ouders absoluut geen hond.. Omdat ik doordeweeks altijd weg ben.. En dan komt de verzorging op hun neer. Dus ik mocht wel een hamster, verder niet... Maar doordat een geleidehond mij een stuk vrijheid zou kunnen geven, mag ik het wel Lachen en ik kom natuurlijk weer thuis wonen, dat scheelt natuurlijk ook veel.

Ik vind het zulke schattige foto's! Ik neem ook mijn digitale camera mee bij de eerste ontmoeting, en laat ik ze jullie ook uiteraard zien Lachen

Liefs van Paulien

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:41

Wij hebben ook een Geleidehond pup, ook zij gaat elke zaterdag mee naar de pony's. Ze vindt het geweldig, misschien zelfs iets te geweldig. Probeert steeds die grote neuzen te likken Bloos
Er zullen vast meer honden zijn die aan paarden gewend zijn, ze zoeken echt wel een hond die bij je past hoor Haha!
Veel plezier met je hond (en paard), komt vast goed!

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:33

Wat fijn dat je een hond krijgt! Gefeliciteerd Lachen.
Bij mij op de opleiding zit ook een meisje die héél weinig ziet (ik weet niet precies hoeveel enzo, maar heel weinig iniedergeval).
Zij heeft ook een blindegeleidehond.
Wij hebben ook uitleg gekregen over hoe alles werkt met zo'n hond en hoe deze dieren getriand worden.
De honden worden ook vaak getraind op dingen uit de omgeving van de nieuwe baas.
Moet de hond bijvoorbeeld vaak mee in het openbaar vervoer, word hier extra op getraind.
Zo zou je (denk ik) kunnen aangeven dat je graag een paard wilt, zodat ze hier met de hond al op kunnen tainen!
Ik weet niet of dit bij alle instanties zo werkt, maar het lijkt me haast wel!
Alvast heel erg veel succes en plezier met je hond!

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 17:02

Ja, ik denk ook wel dat ik inderdaad het kan aangeven. Lachen

Toch wel fijn om te horen dat de meeste honden en paarden wel met elkaar over weg kunnen. Lachen

Ik doe een aanvraag bij Martin Gaus, ik doe daar ook vrijwilligerswerk, en ken daar ook alle honden ongeveer van de geleidehonden dus ik kan alvast beetje oriëteren wat ik graag zou willen, of denkt dat bij mij past Lachen

Liefs van Paulien

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 00:09

Ik denk dat je je toekomstige hond gewoon al in het proces moet betrekken... dat zal het een eind makkelijker maken..

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 00:14

En een paard zoeken dat heel erg goed aan honden gewend is, dat scheelt al een stuk denk ik. Moet lukken. Succes!

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 02:23

Bij m'n verzorgpaarden hebben ze 7 honden, zijn allemaal niet érg bang (verschilt per hond natuurlijk) maar daar zijn ook 2 blinde geleidehonden/hulphonden in training zegmaar, voor een jaar. (van Martin Gaus).
Die zijn ookal wat gewent Lachen
En ze wennen vast snel aan elkaar! Succes ermee Lachen

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 11:51

Bedankt voor de reacties! Klinkt allemaal positief!

En inderdaad, als ik een schrikachtige paard zou nemen, dat zou niet echt werken. En inderdaad, als het paard al aan honden is gewend, moet het lukken! Lachen