Konijn en cavia bij elkaar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marle

Konijn en cavia bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 15:05

*Zucht, had ik net een heel verhaal getypt, valt internet uit.. Dus even in het kort;

Wij hebben 2 vrouwtjes konijnen, 1 mannetjes konijn, 1 vrouwtjes cavia en 1 mannetjes cavia.
We dachten dat de mannetjes (konijn&cavia) vrouwtjes waren, maar nee..
Dus nu hebben we 1 nestje cavia's, 1 nestje konijnen en het 2e nestje konijnen zal binnenkort ook komen.. We houden wss geen van deze jongen, dus ze moeten allemaal weg. Maarja, dat komt wel goed Lachen Maar we willen niet meer jongen, dus wouden we de mannetjes, de cavia en het konijn, bij elkaar zetten in 1 hok, en de 3 vrouwtjes, 2 konijnen en 1 cavia, bij elkaar.
Maar ik heb gehoord dat konijnen met z'n 2en moeten, en cavia's ook..

Kan iemand mij hier meer uitleg over geven? En misschien een andere oplossing.. Lachen

Alvast bedankt!

Temeraire

Re: Konijn en cavia bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:13

Ik zou de mannetjes castreren en dan weer de konijnen bij elkaar, en de cavia's bij elkaar.
Als je dat niet wil, zou ik proberen of je voor de 2 mannen een ander goed huisje kan vinden. Op een cavia forum en konijnenforum zitten vaak veel liefhebbers die je misschien willen helpen. Daar zou je ook nog kunnen vragen of er iemand is die je man voor een vrouw wil ruilen Lachen
Konijnen en cavia's kunnen meestal niet zo goed samen, omdat ze anders communiceren. Soms gaat het wel goed, maar ideaal is het niet. Maar een konijn en cavia samen is in mijn ogen beter dan wanneer er 1 helemaal alleen komt te zitten.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:15

Helemaal met ponylovertje eens. Maar ik heb mijn ene konijn samen met mijn cavia zitten. Gaat over het algemeen goed, als ze ook maar van elkaar vandaan kunnen, even rust dus..

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:18

Mijn ex vriend had een konijn en we dachten dat een cavia erbij wel zou kunnen....

Niet dus, het konijn bleef de cavia aanvallen. Tot bloedens toe. Ik zou dit dus niet zo snel doen.

Denk dat een nieuw huisje voor een aantal zoeken beter is.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:25

Het schijnt inderdaad zo te zijn dat cavia's en konijnen vaak niet goed met elkaar overweg kunnen, maar toch heb ik een aantal jaar mijn cavia's en konijnen bijelkaar gehad (cavia's zijn nu dood) nou ging echt géweldig. Ze likte elkaar ook vaker enzo. Maar ze zaten bij ons ook in een grote ren geen idee of dat iets uitmaakt.

Ik weet alleen niet of het iets uitmaakt dat er maar 1 cavia bij 2 konijnen zit. Dat hadden wij namelijk niet. Wij hadden in 1e instantie 2 konijnen bij 2 cavia's. Uiteindelijk moest 1 van de konijnen inslapen en 1 konijn bij 2 cavia's ging prima. Uiteindelijk zaten er nog maar 1 konijn en 1 cavia. Dat is allemaal prima gegaan. Weet alleen niet of meerdere konijnen bij 1 cavia kunnen. En als ik het goed begrijp zaten ze in eerste instantie allemaal bij elkaar? dan kennen de konijnen de cavia's al dus dan lijkt het me geen probleem en kun je het op z'n minst proberen KnipoogIk denk niet dat er zo gauw iets fout zal gaan.

De optie van ponylovertje zou ik niet doen. Het valt nog mee dat er eerder niks gebeurt is, maar het is niet slim om meerdere mannetjes bij 1 of meerdere vrouwtjes te zetten. Dat is mij tenminste verteld door Faniek hier op bokt. Knipoog

marle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 15:48

bedankt allemaal voor jullie reactie's Haha!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:16

Ik zou het zelf niet doen. Ik heb nu al een keer gehoord van kennissen dat hun cavia de dood moest vinden door een gebroken rug, gestampt door het konijn, niet omdat ze niet met elkaar overweg konden, maar omdat het konijn een andere manier van communiceren heeft. De cavia snapte het niet. Ook maken wij nu mee in de dierenspeciaalzaak waar ik werk dat er cavia's zijn die de haren van de konijnen heel erg lekker vinden. Zo hebben we een konijn dat giga lange manen had nu zonder manen en een kortgewiekte vacht. Ik zie ook positieve dingen onderling, maar ik zou voor de castraties gaan.