Pup luistert niet naar andere mensen..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ilzjuh

Pup luistert niet naar andere mensen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 20:08

Ja, en dan zou je denken dat dat niet zo'n groot probleem is, maar dat is het dus wel, lichtelijk, aangezien ik hier niet de enige persoon in huis ben.

We hebben nu al een geruime tijd een Sheltie pup, ze is nu zo'n acht maanden. Ik ben eigenlijk altijd degene geweest die haar opvoedde (dat moest van mijn moeder, want het was "mijn hond" en zij wilde dan ook niet verantwoordelijk zijn voor de opvoeding, maar ze wil dus wél dat m'n hond ook naar haar luistert), en zodoende luistert ze naar mij dus ook prima. Ik kan alles met haar, zit, af, kom, blijf, poot, high five, je kunt het zo gek niet verzinnen, ik kan haar de commando's leren en bij mij voert ze ze ook perfect uit.
Nu komt dus het probleem; naar mijn moeder luistert ze beslist niet. Ik kan je vertellen, als ze een middelvinger had gehad had ze hem geheid opgestoken. En dit is nogal lastig want mijn moeder wil natuurlijk ook dat als ze alleen thuis is dat ze de hond weer stil kan krijgen op het commando en kan laten blijven als het nodig is. Echter, op het moment dat mijn moeder wat tegen haar zegt en een commando geeft staat m'n hond haar aan te kijken van; "doe het lekker zelf." Clown
Als m'n moeder wil spelen met de hond heeft ze alle aandacht, maar anders negeert ze haar gewoon. We hebben eigenlijk zo'n beetje alles geprobeerd. Mijn moeder heeft haar ook een tijdje alleen getraind en ik heb me er helemaal niet mee bemoeid, maar ook dan gaat ze écht niet luisteren en uiteindelijk zegt m'n moeder dan dat ik de hond niet heb opgevoed en dat ik het maar moet doen enzo. En dan bij mij gaat het weer prima. Nagelbijten / Gniffelen

Iemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt en een wonderbaarlijke oplossing heeft? Clown

Groetjes en alvast bedankt dan. Lachen

_Liez

Re: Pup luistert niet naar andere mensen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 10:46

Als je moeder het vervelend vindt moet jouw moeder met dehond op puppycurses. En anders beloon hem als die goed luister naar je moeder en jemoeder moet eerst lekker met hem gaan spelen en dan rustig opbouwen zijn vetrouwen winnen is dan heel belanrijk.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 10:54

Ik vind het een beetje tegenstrijdig van je moeder.
Ze wil geen tijd en moeite in de opvoeding stoppen, omdat het jouw hond is, maar vervolgens wil ze wel een hond die naar haar luisterd.
Als iemand een baby geen aandacht geeft, reageerd een baby na een tijdje ook niet meer op die persoon.
Met jouw pup is dat precies zo.

Ik zou je mam op cursus laten gaan met het hondje, zodat ze alsnog een band op kunnen bouwen samen.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:41

Hier thuis gaat dat ook wel eens zo. Ik heb ze opgevoed en naar mij luisteren ze dan ook maar bij mijn ouders, zusje of broertje dan niet altijd. Als ze gaan klagen zeg ik altijd: wat levert het ze op om het wel te doen? En dan gaan ze vanzelf wel denken Knipoog

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 12:19

Dat is denk ik helaas een verkeerde instelling, de hond is van jou, dus jij voedt hem maar op. Want samenleven met de hond doe je allemaal, dus ook je moeder. Je hondje respecteert haar inderdaad voor geen meter, en dat kan je enkel oplossen daar haar ook in de opvoeding te gaan betrekken. Dus laten commando's uitvoeren, gaan wandelen, 'zit' voor je de voerpot op de grond zet, ... Je kan het best in het begin samen doen, zodat zij weet hoe je het moet doen en hoe de hond het gewoon is. Indien de hond in de eerste instantie dan niet reageert op de hond, kan jij helpen door het commando te geven. Stilletjes aan meer en meer je moeder laten doen. (bv. bij de voerpot, gaat de hond niet zitten op haar vraag, dan zet ze de voerpot gewoon terug weg) Pling

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 12:51

Ja ik zeg ook altijd tegen m'n moeder; "je zegt dat ík haar maar moet opvoeden, maar je wilt wél dat ze naar je luistert, dat gaat nou eenmaal niet op die manier natuurlijk."
Maar dan krijg ik vervolgens te horen dat ík er maar voor moet zorgen dat Sara ook naar m'n moeder luistert.
Ik wil m'n moeder dan echt wel in de opvoeding betrekken want dat probeer ik echt al heel lang, maar vervolgens lukt het dan niet en dan geeft ze het op. Zij zijn groot en ik is klein! En dan moet ík het maar weer verder doen, terwijl die hond naar míj al wel luistert. Clown Altijd als m'n moeder wat van haar vraagt zit ze naar mij te kijken en heeft ze ook heel demonstratief géén aandacht voor m'n moeder, dus dan loop ik altijd maar even weg, waarna ze vervolgens de hele kamer doorstuitert en al hélemaal geen aandacht meer heeft. Clown
Ik zal het eens voorleggen AstraGirlie, het probleem is gewoon dat áls het niet lukt, ik weer te horen krijg dat ík m'n hond niet goed opgevoed heb en dat ík daar eerst maar eens aan moet werken. Ze geeft gewoon veel te snel op, want mijn hond is prima opgevoed. Lachen

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:57

ik denk dat het probleem idd. dan op je moeder gefocust is. Honden werken eenmaal niet op die manier, ze leven in een sociale structuur waar iedereen in betrokken wordt. Jij kan echt je hond niet gaan leren dat hij MOET luisteren naar je anderen, dat moeten die anderen doen. Als je een hond in huis neemt moet dit eigenlijk vooraf duidelijk zijn, iedereen werkt consequent over de hele lijn mee, anders loopt het mis. Een hond is geen robot die je aan en uit kan zetten, het is een complex wezen dat in relatie staat met zijn buitenwereld.
Ik vrees dat als je moeder dit niet inziet, er niets gaat veranderen in de situatie zoals die nu is.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 14:04

ik zou je moeder de vorige berichten eens laten lezen Clown
ze heeft er zelf voor gezorgd dat de hond niet naar haar luistert..

Als ik het zo lees begrijp ik dat jij wel degelijk je best doet voor de hond, je moeder er ook bij probeert te betrekken enz. en je krijgt nogsteeds te horen dat het jouw schuld is, dan vid ik dat het dan jouw probleem niet meer is. Dat je er ook je best niet meer voor hoeft te doen om hem naar haar te laten luisteren, tenslotte zei ze toch "het is jouw hond.."

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:09

Ik heb ons hondje ook opgevoed en dus luisterd ze ook het beste naar mij. Ik hoef dingen maar 1x te zeggen en mijn vriend vaak een stuk of 4x voordat ze reageert. Ja ik vind het ergens logisch, de meeste honden kiezen 1 baas uit en de rest hoort er gewoon bij. Dit is in ieder geval mijn ervaring met honden.
De hond van mijn ouders was ook echt "mijn" hond, als mijn vader me klierde dan kwam zij tussen ons in staan om mij te beschermen. Niet helemaal de bedoeling maar ik was in haar ogen haar baasje en daar nam ze het voor op.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:50

Honden kunnen dan wel soms wat meer éénkennig naar iemand zijn, maar zoals zij hier beschrijft (regelrecht negeren) is dit echt een gebrek aan respect. Die moeder staat volgens mij onder die hond in de verstandhouding. En dat kan toch niet de bedoeling zijn denk ik.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 19:58

AstraGirlie schreef:
Honden kunnen dan wel soms wat meer éénkennig naar iemand zijn, maar zoals zij hier beschrijft (regelrecht negeren) is dit echt een gebrek aan respect. Die moeder staat volgens mij onder die hond in de verstandhouding. En dat kan toch niet de bedoeling zijn denk ik.

Nee, inderdaad. Ze heeft gewoon echt totaal geen respect naar mijn moeder toe.
Ik heb m'n moeder nog eens duidelijk gemaakt dat ik daar in principe niks aan kan doen maar dat ze dat toch écht zelf zal moeten doen als zij wil dat Sara naar haar gaat luisteren. Ze ging het proberen zei ze, dus nu maar hopen dat ze niet opgeeft. Clown En anders kan ik er natuurlijk ook niet zoveel meer aan doen, kan geen wonderen verrichten.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:06

Ja hier is dat vaak ook het geval. kan er soms eerlijk gezegd wel om lachen hoe ik m'n moeder zie tobben Huilen van het lachen maar voor haar is het niet leuk natuurlijk.
Ik ben ook degene geweest die op cursus is gegaan, veel mee heb gespeeld enz. Als mijn moeder met hem speelt, geeft hij echt nooit het speeltje af. Als ik los zeg, is het gewoon los Tong uitsteken
M'n moeder is ook nog steeds bezig dat zij met uitlaten als eerste door de deur gaat. dus moet hij zitten, alleen dat blijft hij niet Clown Als ik zit zeg, loopt hij pas weer weg als ik hem vrij geef of een ander commando geef Tong uitsteken Bij mijn moeder doet hij alleen nog maar dingen voor een snoepje. Snoepjes heb ik vaak al niet meer nodig.
Misschien kan jouw moeder ook beginnen door dingen met hem te oefenen voor een snoepje. en dat later af bouwen dat een stembeloning al voldoende is?