We hebben nu al een geruime tijd een Sheltie pup, ze is nu zo'n acht maanden. Ik ben eigenlijk altijd degene geweest die haar opvoedde (dat moest van mijn moeder, want het was "mijn hond" en zij wilde dan ook niet verantwoordelijk zijn voor de opvoeding, maar ze wil dus wél dat m'n hond ook naar haar luistert), en zodoende luistert ze naar mij dus ook prima. Ik kan alles met haar, zit, af, kom, blijf, poot, high five, je kunt het zo gek niet verzinnen, ik kan haar de commando's leren en bij mij voert ze ze ook perfect uit.
Nu komt dus het probleem; naar mijn moeder luistert ze beslist niet. Ik kan je vertellen, als ze een middelvinger had gehad had ze hem geheid opgestoken. En dit is nogal lastig want mijn moeder wil natuurlijk ook dat als ze alleen thuis is dat ze de hond weer stil kan krijgen op het commando en kan laten blijven als het nodig is. Echter, op het moment dat mijn moeder wat tegen haar zegt en een commando geeft staat m'n hond haar aan te kijken van; "doe het lekker zelf."

Als m'n moeder wil spelen met de hond heeft ze alle aandacht, maar anders negeert ze haar gewoon. We hebben eigenlijk zo'n beetje alles geprobeerd. Mijn moeder heeft haar ook een tijdje alleen getraind en ik heb me er helemaal niet mee bemoeid, maar ook dan gaat ze écht niet luisteren en uiteindelijk zegt m'n moeder dan dat ik de hond niet heb opgevoed en dat ik het maar moet doen enzo. En dan bij mij gaat het weer prima.

Iemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt en een wonderbaarlijke oplossing heeft?

Groetjes en alvast bedankt dan.