wat voor hondenras?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

wat voor hondenras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 16:25

Zelf ben ik helemaal gek op duitse herders. maar helaas pas dit ras niet bij mij karakter. De duitse herder is een te dominante hond voor mij. Nu wil ik graag opzoek naar een ander ras wat beter bij mij past.

het dier moet een lief karakter hebben, en groote ong middel hond.Maar wel intiligent en leergierig. En zeker van zichzelf zijn. Maar niet dat je constant een strijd moet voeren van wie de baas is (dat zie je vaak bij duitse herders) ik wil graag een hond waar je lekker wandelingen mee kan maken. Met een duitse herder moet je echt werken.

zelf dacht ik aan een golden retriever maar ken het ras niet zo goed. Dus ik dacht ik vraag het aan bokt. of jullie mischien een leuk ras weten.

Anonymous_

Re: wat voor hondenras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 16:26

Bij mijn vriend hebben ze een golden retriever kennel. Erg leuke en lieve honden!!

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 16:27

mijn tante heeft een golden retriever ! Lachen

een leuke speelse hond. Ideaal met kinderen en met andere rassen. Deze hond is verder heel braaf, blaft weinig. Hij is niet heel ondergeschikt maar zeker niet dominant.
Kijk dit kan per hond verschillen Lachen

Edit: ze heeft er de puppy cursus mee gedaan en is geslaagd Knipoog
Laatst bijgewerkt door Hilde_q op 25-12-07 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 16:28

een border-collie
inteligent en heel leergierig Knipoog

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 16:31

Als ik zo naar je luister dan past een Drentsche Patrijshond wel goed bij je. Wij hebben ze altijd thuis gehad.. Het zijn over het algemeen lieve, sociale honden met een zacht karakter. Het zijn jachthonden en houden dus wel van een stevige wandeling op zn tijd..

Als je vragen hebt mag je altijd pb'en!

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 16:32

Je kan het beste eens in een dierenasiel gaan kijken en zien met welke hond het klikt. Sommige rassen hebben dan wel bepaalde karaktereigenschappen, maar je hebt altijd uitzonderingen dus het wil niet zeggen dat je als je een bepaald ras neemt je automatisch dat karakter erbij krijgt, alle honden hebben nou eenmaal een ander karakter.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 16:40

Soprano: tuurlijk hebben alle honden een eigen karakter. en ik weet bij elke hond moet je de baas zijn enz.

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 10:51

labradors of toch wel golden retriever. Worden als blindengeleiden hond gebruikt, dus leergierig zijn ze wel. Of een friese staby.

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 10:52

een beagle is wel eigenweis maar die van ons niet waar een beagle bekende omstaat heeft onze niet. Dus zo zie je maaar

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 10:55

Ik heb net in een ander topic dezelfde tip gegeven: ga eens naar en hondenshow en kijk welk ras je leuk vindt. Je kunt daar met veel fokkers en eigenaars praten over verschillende rassen.
Verder zitten natuurlijk in het asiel ook veel honden die de moeite waard zijn.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:39

Marian_ schreef:
een border-collie
inteligent en heel leergierig Knipoog

Als ze van een duitse herder al vindt dat die te veel moeten werken lijkt een border me geen goed idee.

Een golden zou misschien kunnen. Heb je ook al eens aan een Toller gedacht?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 14:24

wat is een toller? (ga nu google)

Een ijslandse herdershond vind ik ook wel leuke hondjes. Naja van lezen enz. heb ze nog niet in het echt ontmoet. het schijnt ook een zeldzaam ras te zijn.

thummetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 14:28

een friese stabij is ook een hele leuke hond!
die hebben wij ook, ze is heel slim en zeker leergierig...
wel een buitenhond dus midden in de stad is het niet echt een geschikte hond...
maar heel lief, zeker voor kinderen!
ons buurmeisje van 3 is haar de baas dus geen strijd...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 14:35

Waar ik aan denk is wel een groot formaat, maar verder zou het ras je wel kunnen passen. Een duitse dog en dan een teefje om het formaat iets meer richting middenmaat te sturen. Ze zijn makkelijk, sociaal, zachtaardig leren snel en weten wie de baas is. Ze willen ook alles doen om hun baas te plezieren en bij een harde/kwade stem kruipen ze vaak in hun schulp. Daarbij luisteren ze goed en zijn binnen heel rustig. Meestal liggen ze dan te slapen en komen op zijn tijd eens bij je om wat aandacht te halen. Buiten bolderen ze dan lekker uit.

Het is wel zo dat de gele doggen vaak wat feller zijn dan de andere kleuren. Klinkt misschien gek dat het aan de kleur te merken is, maar bij de gele doggen zitten er gewoon andere bloedlijnen achter dan bij bijv. de blauwe.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 14:37

ga eens naar wat hondenshows toe,
daar zitten alle rassen bij elkaar
en goede fokkers willen je alles over het ras vertellen, en ook over het karakter en of het evt bij je zou passen Knipoog

en als je niet perse een rashond wil, ga dan eens langs de asiels, zij weten ook vaak precies wat voor n karakter de honden hebben.

aniekje

Labrador, vind ik vaak makkelijke honden, ook lekker vrolijk en kan je goed mee wandelen.

Sodeletuut

Wij hebben een Labrador! echt een superhond! megalief, leergierig, vind wandelen heerlijk en gaat ook graag achter de bal enzo aan Haha! hij is ook super met kinderen, helemaal niet dominant maar ook niet onderdanig Haha! gewoon perfect!

ilona1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 14:42

ik raadt je een rottweiler af ,wij hebben er eentje.
maar is een zeer dominant ras en testen je constant uit.
vooral de eerste 2 jaar.
wat ik een heel prettig ras vind is een bordeaux dog ,ontzettende lieve en rustige honden.
of een rodhesian ridgeback

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 14:45

een friese stabij. zelf heb ik een kruising friese stabijxborder collie. super lief en rustig binnen. ze wil graag voor je werken. ik doe ook behendigheid met haar,fietsen,naar het bos. ik op het paard en zij rent er naast.

erg lief en leergierig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 14:46

ik raad een schotse collie aan. ze hebben wel lange haren (je hebt ze ook in kort haar maar die ken ik niet kwa karakter) collies zijn erg leergierig en zijn ook fijn om leuk mee te wandelen (de onze) niet dominant. willen graag leren maar leer je ze vrij weinig vinden ze dat ook best. je hoeft er dus niet perse mee aan het werk. Lachen

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 14:54

ik ben wel eens bij hondenshow's geweest. naja tot nu toe nog maar bij 1 haha. en daar zie ik vele leuke rassen (niet alle rassen waren aanwezig)

helaas is er bij mij in de buurt geen hondenshow's naja ik kan nergens datums vinden. Zelf loop ik stage in een asiel, en vaak zijn het toch honden die wat problemen hebben. Tuurlijk zitten er ook leuke honden tussen maar niet echt waar ik een klik mee hebt.

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:02

Ik heb een Wetthoun en wil nooit meer een anders ras.

Afbeelding

Afbeelding

Ze is 14 maar nog net zo gek en speels als een jonge hond maar in huis lekker rustig.

We heben haar 14 jaar geleden als pup gekocht, mijn zussen en ik zeurde al jaren om een nieuwe hod/pup nadat onze vorige hond 3 jaar dood was.
Mijn vader wilde ook weer een hond en mijn moeder ging oerstag op voorwaarde dat zij het ras mocht uitzoeken.

Ze wilde eerst en Friese Stabij maar we zijn een paar keer bij een goede/erkende fokker langs gegaan omdat mijn vader toch een iets apparter ras wilde.

Het is dus de Wetterhound geworden en daar hebben we nooit spijt van gehad.
Ze zijn leergierig, werken graag voor je maar zijn niet zo hyper/ADHD als een border collie ( sorry voor de border fans onder ons) en trouw aan de baas. Ik heb met haar puppy en basis curcus gedaan en daarna GG1, GG2 en GG3. We hebben nog een seizoen behendigheid gedaa en dat vond ze ook super maar ik ben gestopt omdat ik geen tijd meer had.
Ze woont ij mijn ouders en alle kinderen wonen samen/zelfstandig maar als ze bij mij is gaat ze altijd mee naar stal/de paarden wat ze geweldig vind.

Nou ja, ik kan nog wel meer over het ras vertellen maar kijk anders even

http://www.wildpromotie.nl/Jagerslatijn/wetterhoun.htm

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:34

plutolover schreef:
ik ben wel eens bij hondenshow's geweest. naja tot nu toe nog maar bij 1 haha. en daar zie ik vele leuke rassen (niet alle rassen waren aanwezig)

helaas is er bij mij in de buurt geen hondenshow's naja ik kan nergens datums vinden. Zelf loop ik stage in een asiel, en vaak zijn het toch honden die wat problemen hebben. Tuurlijk zitten er ook leuke honden tussen maar niet echt waar ik een klik mee hebt.

http://www.kennelclub.nl/uploads/media/ ... -11-07.pdf

en dan zijn er nog diverse clubmatches vanuit bv kynologen clubs.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:12

plutolover schreef:
intiligent en leergierig. En zeker van zichzelf zijn. Maar niet dat je constant een strijd moet voeren van wie de baas is (dat zie je vaak bij duitse herders) ik wil graag een hond waar je lekker wandelingen mee kan maken. Met een duitse herder moet je echt werken.

Eventjes duidelijkheid scheppen: met elke hond die écht intelligent en leergierig is moet je werken. Voor dat soort honden is een dagelijkse wandeling NIET genoeg.

Als je dat niet ziet zitten, dan moet je ook niet gaan zoeken naar de honden die bekend staan om hun intelligentie en leergierigheid ([***], Australian Shepherd, duitse/mechelse herder, Cattle dog, briard..). Die honden maak je doodsongelukkig daar alleen één keertje per dag te gaan wandelen. Dan moet je gewoon op zoek gaan naar een hond die niet dom is Lachen. Die best wel wil luisteren als je dat vraagt van hem, maar die niet zelf komt vragen om te luisteren.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 18:53

tantjeuh: wat jij nu zeg heb je gelijk in. Daarom wil ik gewoon een hond waar ik dagelijks mee naar buiten kan bijv, 3x per dag een uur mee wandelen. Ik wil een hond die daar genoeg aan heeft. Tuurlijk wordt er met het dier gespeeld en krijgt het aandacht. MAar ik heb geen tijd voor bijv echt werk te gaan doen bijv. speuren,pakwerk, behendigheid. Ik wil gewoon een goede huishond. Die aan hun dagelijkse wandelingen genoeg aan heeft.

En tuurlijk ga ik met het dier een opvoed curses doen. DAt vind ik gewoon heel belangrijk.