Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Emytje schreef:Ik zou er toch echt mee naar de dierenarts gaan. Cavia's zijn namelijk erg gevoelig voor verkoudheidjes en dergelijke en ze reageren hierop ook heel anders dan wij. Bij ons gaat het zo over, maar zij kunnen er dus aan dood gaan. Wat ik dus zou doen is toch bij je ouders gaan aandringen om toch naar de dierenarts te gaan of met je eigen geld de rekening te betalen.
kaatje_91 schreef:Dit ken ik.
Ik zou bij de dierenwinkel een busje "Sivotine"gaan halen. Dat is poeder dat je door het voer kunt doen, of door het water. Ik geef mijn konijn dit ook altijd als hij verkouden is. Dit poeder is voor de verkoudheid.
Je kunt vaak ook aan de binnenkant van de pootjes snotplekjes ontdekken. Je kunt wel zoals je al doet de neus schoonmaken, maar als die plekjes niet worden behandeld, blijft hij zichzelf aansteken en heeft het geen zin. Voor die plekjes is er ook een soort olie, wat je op de plekjes kunt smeren, ook bij de dierenwinkel te koop. Likken kan geen kwaad.
Dus: een busje Sivotine (ook voor vogels en cavia's etc te gebruiken), én een flesje olie ( ik heb het even te voorschijn gehaald, het heet: A.P.O Berkenteer-olie) halen bij de dierenwinkel. Vooral die berkenteer is belangrijk! Maar pas wel op want het kan vlekken veroorzaken.
Als je Berkenteer en Sivotine gebruikt, is het ook perfect als je ook nog 'ns zijn neusje vaak schoonmaakt. Met deze 3 dingen komt het zeker goed! Maar goed dat je er op tijd bij bent, want verkoudheid bij dieren mag nooit te lang duren omdat er dan hersenvliesontsteking kan ontstaan. Let er ook op dat het hok/de kooi niet op een tochtige plek staat, of een plek met veel temperatuurverandering. Ga dus niet hem op een plek zetten waar het warm is omdat je denkt dat dat moet, maar zo maak je hem vatbaarder. (Weet je denk ik wel, maar ik heb een keer iemand meegemaakt die z'n verkouden konijn bij de verwarming onder de kerstboom -giftige naalden!!- had gezet)
Succes ermee!:)
Yank schreef:Zeker weten naar de dierenarts gaan! Niet altijd te lang afwachten met zulke dingen.Ben benieuwd wat de dierenarts zegt.
Emytje schreef:Das nog eens goed nieuws! Heeft de dierenarts nog gezegd wat hij precies had/heeft?
saskiakefie schreef:Emytje schreef:Das nog eens goed nieuws! Heeft de dierenarts nog gezegd wat hij precies had/heeft?
nee dat heeft ze niet gezegd, maar toen ze ging luisteren toen zei ze wel bijna meteen dat hij antibiotica moest