Mijn overactieve kat word te mager

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sabbientje

Mijn overactieve kat word te mager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 13:44

Mijn kat is zo nu en dan nogal actief en vergeet vervolgens dat hij dan ook nog moet eten Clown
Waardoor hij momenteel tegen het magere aan gaat zitten. Iemand een idee om dit op te lossen?

Hij is verder wel helemaal gezond, vrolijk en eet over het algemeen wel goed.
Hij krijgt goed voer: van het merk Hills en dan ook nog Senior brokken.
En om hem iets te ondersteunen geef ik hem zo nu en dan een zakje zachtvoer.

Toen ik hem 7 jaar geleden kreeg was hij veel te dik. Hij was lui en sliep bijna de hele dag. Ik heb hem toen voorzichtig op dieet gezet (Geen extra’s alleen zijn eigen voer) en sinds een jaar of twee/ drie is hij van normale proporties.
Het enige wat er bij het afvallen ook bij is gekomen, is dat meneer zich weer makkelijk kan bewegen.
Zo nu en dan vliegt hij werkelijk uren lang door het huis. Achter balletjes aan, ons uitdagen, achter pluisjes, het maakt niet uit.
Hij is dan zo actief bezig dat hij naar mijn idee eigenlijk vergeet te eten (of in ieder geval niet extra eet om zijn verbrande calorieën aan te vullen)
Hij heeft de hele dat beschikking over zijn brokken en als zijn bakje bijna leeg is vul ik het weer. Dus hij heeft geen “dieet” meer. Het “dieet” wat hij had is ondertussen een “hij mag alles weer hebben” dieet geworden.

Hij is nu 9 wordt volgens jaar 10 en ik vind hem af en toe een beetje te mager worden. Heeft iemand een idee wat je als extra kan geven om hem een beetje normaal te houden?

Ik ben heel benieuwd naar jullie antwoorden.

(Meneer lust niet zo graag blikvoer en als hij het al eet dan mag er geen gelei inzitten anders komt het er even hard weer uit)

miekelover

Re: Mijn overactieve kat word te mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 14:46

misschien last van de nieren. oudere katten heb er veel last van en vermageren daardoor

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:55

eerst een bloedtest laten doen om medische zaken uit te lsuiten en dan in overleg met je dierenarts misschien geen seniorbrokken meer voeren.
Over het algemeen zit er in seniorbrokken minder 'energie' dan in normale brokken omdat de ouwetjes meestal wat minder actief zijn en anders teveel krijgen. In jouw geval is je kat behoorlijk actief en mag misschien nog wel gewone brokken.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:12

Misschien wat met zijn schildklier, ik zou even bloed laten afnemen

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 11:48

Ik ben eerst maar eens begonnen met zijn etenspatroon aan te passen.
Even kijken of dat helpt.

Hij krijgt nu dagelijks zo'n zakje zachtvoer en ik heb ook een andere smaak brokken gehaald.
Meneer eet nu echt heel goed en eet nu wel zijn dagelijkse hoeveelheid.

Als ik hem zo zie eten wilde hij gewoon meer variatie. (ik zou ook niet blij zijn met iedere dag hetzelfde)

Ik heb hem voor de zekerheid ook even een wormenkuur gegeven.

Het is overigens niet dat ik niet naar een dierenarts wil, maar ik wil gewoon eerst even kijken of het probleem zich niet vanzelf oplost door gewoon even zijn voer in de gaten te houden.
Het is namelijk een soort van zelfmoordpoging om met mijn kat naar een dierenarts te gaan. De laatste keer moets mijn vriend over de kat gaan liggen, omdat de dierenarts bang was dat hij zou uithalen. En Simba leek echt of ik hem zo uit de dierentuin had meegenomen. Een soort minitijger. Op zo'n moment durft alleen mijn vriend hem beet te pakken.
Het geeft voor het dier zoveel stress dat ik hem dat niet aan wil doen, als het niet nodig is.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 02:32

Misschien wormen. Heb je op tijd een wormenkuur gegeven?