Konijn dragen ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Konijn dragen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:05

Misschien een beetje rare vraag.. Ik heb altijd mijn konijn in een kattenkooitje uit haar hok gehaald om haar naar binnen te brengen. Zodat ze niet kon ontsnappen dus. Dus kooitje bij het hok zetten, konijn erin tillen en naar binnen dragen. Fuf zat ook nooit graag op schoot dus ik had haar ook nooit op schoot. Nu is ze bijna 4 en een stuk rustiger en aanhankelijker dan eerst en nu til ik haar vaker op en zit ze ook wel eens op schoot ( waar ze dan na een tijdje zelf weer afspringt ). Nu heb ik haar net omdat haar kattenkooitje kapot is gegaan gewoon zonder kooi naar dr hok gebracht. Dus in dr rugvel en een hand onder dr kont tegen me aan. Maar nou heb ik wel eens gehoord dat konijnen ineens heel erg kunnen gaan spartelen waardoor ze zichzelf loskrijgen en dus vallen.. Maar aan de andere kant worden konijnen zovaak gedragen.. Mijn vraag is dus: Is het verstandig om haar gewoon dragend naar dr hok te brengen of niet ?

miekelover

Re: Konijn dragen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:31

en konijn is van nature geen kroeldiertje vind ik. mijn 3 konijnen til ik bijna nooit op terwijl ze wel erg lief zijn. ze kunnen los in de tuin lopen enz. en naar binnen neem ik ze niet. ze komen van kou naar warm toe. dat is ook niet fijn voor een konijn.

ik zou je konijn lekker buiten laten zitten en een vriendje voor haar zoeken. ik denk dat ze het niet zo fijn vind om opgepakt te worden

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:34

Jahoor, als je het op de goede manier doet is hij niet zo snel los.
Ik heb ook geen "schootkonijnen", kan ze wel pakken maar moet ze dan dus ook stevig vasthouden.
Op deze manier gaat dat altijd goed:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 16:50

Okee. Miekelover ik weet dat van buiten naar binnen en alleen zitten niet goed is voor een konijn, maar het kan helaas even niet anders. We hebben geen mogelijkheid om ze buiten los te laten en haar hok is te klein om 2 konijnen in te doen. Verder is ze al vanaf dat ze 7 weken was alleen en zou ik dus niet weten wat ze met een ander konijn zou doen.

Mlies, zo pak ik haar idd ook op Lachen

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 16:53

waarom gaat ze naar binnen eigenlijk?

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 16:56

Ik heb het ook geleerd zoals Mlies het doet, alleen dan de oren er nog bij. niet in knijpen of aan trekken, maar gewoon er bij pakken. Had iets met het evenwicht te maken, waardoor ze niet zo snel zullen spartelen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 16:58

konijnen hebben er een hekel aan als je ze van bovenaf benaderd met oppakken,
omdat ze dan het gevoel hebben aangevallen te worden (door een roofvogel ofzo).
het is gewoon in het nekvel oppakken en dan een arm/hand onder de kont/achterpoten leggen, en konijn tegen je aan houden.
als ze zich veilig voelen valt dat trappen wel mee, doet hij het toch, dan even wachten, ze stoppen er wel weer mee, en gewoon vasthouden dus niet laten vallen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:04

splash1999 schreef:

Zoals hierboven ook al gezegt, we hebben niet de mogelijkheid om ze buiten los te laten. Binnen hebben we een opklapbare ren staan waar ze hun energie in kwijt kunnen.

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:56

Juul schreef:
splash1999 schreef:

Zoals hierboven ook al gezegt, we hebben niet de mogelijkheid om ze buiten los te laten. Binnen hebben we een opklapbare ren staan waar ze hun energie in kwijt kunnen.

misschien heel erg dom van mij gedacht, maar kan die opklapbare ren niet naar buiten verplaatst worden? Lachen

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:25

De manier op de foto waar Kismo (foto van Trice) op staat is het beste om een konijn op te pakken en te dragen. Ik raad je alleen af je konijn van buiten naar binnen en andersom te doen, konijnen zijn heel gevoelig hiervoor dat ze een longonsteking kunnen krijgen. Wellicht een manier om de ren inderdaad buiten te zetten of een ren er aan te maken zodat ze toch een maatje kan krijgen wat natuurlijk helemaal leuk is Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 21:43

_Rianne_ schreef:
[naam] schreef:

misschien heel erg dom van mij gedacht, maar kan die opklapbare ren niet naar buiten verplaatst worden? Lachen

Nee, Fluf heeft hem een keer opgetilt en is eronderdoor gegaan.. Daarbij hebben we geen gras in de tuin.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 10:36

gras in de tuin hoeft toch niet? wij hebben ook een volledig bestraatte tuin waar de konijnen in loslopen. deert ze niets! tuurlijk, lekker graven is altijd fijn, maar dat kan ook in een speciekuip gevuld met zand is mijn ervaring.

van buiten naar binnen zou ik inderdaad niet doen, zeker niet gezien een konijn minimaal 2 uur per dag los moet kunnen lopen en dan dus veel te lang in een warme ruimte zit.

advies: ga op zoek naar een lekker groot hok, dan naar een vriendje of vriendinnetje en bouw een flinke ren aan het hok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 10:58

Dat is heel makkelijk gezegt, dat laatste. Helaas is dat gewoon niet mogelijk. Ik denk serieus dat mijn konijn eerder het nieuwe vriendje uit het hok zou trappen dan dat ze er gezellig bij zou gaan zitten. Een groot hok heeft ze, groot genoeg voor haar ( 50 x 100 x 50 ). Flinke ren aan het hok hebben we, alleen die is niet sterk genoeg aangezien mijn konijn uit alles weet te ontsnappen. Dat durven we gewoon niet aan.. Dan zouden we hem in moeten graven maar gezien de tijd die mn moeder en ik hebben zie ik dat over een jaar nog niet klaar zijn. Die ren die er nu staat is puur om te zorgen dat als ze een keer uit haar hok zou springen ze niet direct de tuin in kan rennen ( waar giftige planten staan, en waar ze zo de straat op kan ). Verder hebben we van de dierenarts gehoord dat een konijn die op stenen loopt makkelijk wondjes kan krijgen onder zn voeten en daardoor ontstekingen. Daarbij hebben we altijd onze konijnen van buiten naar binnen gehaald en daar hebben ze nooit wat van gekregen. En de hokken buiten zijn goed geisoleerd dus is de overgang ook niet al te groot.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 11:58

Ik vind het hok niet erg groot, maar dat komt omdat er weinig diepte in zit. Ik ben altijd een voorstander van veel diepte. Er is vast een ren te maken dat ze niet kan ontsnappen. Wij hebben hetzelfde probleem gehad dat ze altijd ontsnapten, maar de hele ren is omgebouwd naar 1.50m hoog met overdekt gaas erover heen en gaas in de grond. Gaas in de grond kan natuurlijk niet met stenen, maar je kan er natuurlijk wel wat onder maken of het goed vast zetten. Wondjes krijgen ze niet van op stenen lopen, snap niet waar jouw DA dat vandaan haalt.
En dan over een vriendje dat je denkt dat je konijn deze wat aan doet, ik denk dat het wel mee valt als je naar een goeie opvang gaat waar ze helpen met koppelen met een gecastreerde ram denk ik dat je konijn heel gelukkig kan worden. Maar dit is iets wat ieder voor zichzelf mag weten. Mijn konijnen zitten zoveel mogelijk samen behalve de ongecastreerde rammen en daar zitten ook konijnen bij die altijd alleen hebben gezeten Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 12:06

Mijn konijn bijt vanaf dat ze geboren is iedereen al weg die haar in de weg zit dus ik denk dat het vriendje er dan echt niet gelukkig op word Nagelbijten / Gniffelen Die ren vind ik een super idee.. maar er is bij ons thuis al heel vaak gepraat over een stevige buitenren maken maar mijn moeder heeft er gewoon simpelweg geen tijd voor. Daarbij blijft het mijn ouders hun tuin dus mag ik ook niet zelf wat gaan bouwen. We zouden afgelopen zomer gaan kijken of er niet wat te verbouwen was maar toen was er ook geen tijd voor..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 12:11

Ik heb ook agressieve konijnen wat betreft mensen, katten en honden gehad, maar die zijn dikste maatjes met konijnen. Altijd lastig wat betreft een ren bouwen en ouders wie weet in de toekomst Lachen

Boris94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 12:13

Ik ken konijnen die negen jaar alleen hebben gezeten en nooit een ander konijn hadden gezien. En na negen jaar kon ze prima gekoppeld worden. een ex-ram en voedster gaat bijna altijd goed. Dit is namelijk een natuurlijk gedrag. Maar goed wat niet kan...
Je geeft je konijn al duidelijk veel aandacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 12:18

Faniek schreef:
Ik heb ook agressieve konijnen wat betreft mensen, katten en honden gehad, maar die zijn dikste maatjes met konijnen. Altijd lastig wat betreft een ren bouwen en ouders wie weet in de toekomst Lachen

Ik ga het er ook zeker nog eens over hebben met mn moeder.. Lachen
Mijn konijn is niet alleen agressief tegen mensen maar toen ze nog bij haar moeder en zusjes zat waren die ook altijd het slachtoffer van haar tandjes Nagelbijten / Gniffelen