Honden hebben het koud?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jespri

Honden hebben het koud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 16:29

Als je een hond hebt met vacht enzo...
dan heeft hij het warm binnen maar buiten dan ik bedoel hij heeft de zelfde vacht..?
Heeft hier iemand een simpele verklaring voor ik vroeg het me namelijk wel af met 2 vrienden Tong uitsteken

Naomi_unique

Re: Honden hebben het koud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:30

Ik denk net zo als dat wij de jas binnen aanhebben Tong uitsteken Dan hebben we het ook wel warm, en buiten meestal ook nog wel lekker (alleen op dit moment niet, nu is het erg koud! )

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 16:33

Maar ik bedoel juist op dit moment

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:34

Ik denk dan dat honden het ook wel koud hebben...

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 16:36

ik weet het niet?

__rosalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:37

een hond heeft het buiten dan niet koud hun hebben een dikkere vetlaag op de huid zitten, dat zich warm houd.
kleine chiwawa's en dergelijke andere kleine doorgefokte honden uitgesloten natuurlijk. mijn hond heeft het ook nooit koud. waar je wel op moet letten is dat er in de voetzolen van de hond scheurtje kunnen ontstaan als je lang met ze over het asvalt rent.

Nathazzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:39

Ik ging vanmorgen mijn honden uitlaten en toen moest mijn teckel even wachten om de riem om te doen en toen stond ze te klappertanden, dus ja honden hebben het koud als ze alleen buiten komen om uitgelaten te worden en verders lekker binnen zitten. Haha!

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 16:39

oke duidelijk antwoord dankje Haha!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 17:46

Mijn oude duitse herderteef loopt momenteel met maar liefst 2 dekken op! Als ik dat niet doe dan loopt ze te bibberen als een juffershondje. Ze is de hele dag bij mij op stal en ligt dan ook heel veel binnen voor ( bijna IN) de kachel in de kantine.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 18:35

is idd. afhankelijk van of ze in beweging zijn, welk vachttype ze hebben, welke leeftijd, de gezondheid, ... Maar ze kunnen wel degelijk koud hebben, ik kende een cockertje die als het vroor rillend op mijn schoot sprong. Ach gut

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 18:39

Dit is niet echt mijn vraag... mijn vraag is meer hoe kunnen honden het binnen en buiten nou warm hebben als ze dezelfde vacht hebben..

boefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 18:47

Honden kunnen (net als paarden, katten en andere dieren met vacht/veren) hun haren opzetten. Je weet wel, dan lijken het net bolletjes.
Zo krijgen ze een isolerend lucht-laagje tussen de haren (veren).
Op deze manier blijven ze lekker warm buiten en hebben ze het niet zo snel heet binnen, waar ze hun haren weer plat leggen.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 18:54

Nou, zoals boefie zegt kunnen ze met wat korte-termijn veranderingen een hoop sturen. Het haren opzetten is vergelijkbaar met ons kippenvel, alleen heeft 't bij ons geen zin meer, en bij dieren met 'n vacht nog wel. Ook wordt er minder bloed naar de huid gestuurd, zodat er minder warmte verloren gaat.

Maar, als 't binnen aangenaam warm is (rond 18 graden) en 't buiten vriest, zoals nu, dan is 't verschil te groot om met kippenvel/minder bloed te overbruggen.

En dan komen er gedragaanpassingen, mijn hond wil bijvoorbeeld nu heel veel rennen, dan zijn haar spieren lekker bezig, en dan krijgt ze 't niet zo snel koud.

Nu met de hond naar buiten gaan en 'n uur op straat met de buren kletsen, vindt geen enkele hond, gezond en vitaal of niet, leuk.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 19:00

Hester schreef:
Nou, zoals boefie zegt kunnen ze met wat korte-termijn veranderingen een hoop sturen. Het haren opzetten is vergelijkbaar met ons kippenvel, alleen heeft 't bij ons geen zin meer, en bij dieren met 'n vacht nog wel. Ook wordt er minder bloed naar de huid gestuurd, zodat er minder warmte verloren gaat.

Maar, als 't binnen aangenaam warm is (rond 18 graden) en 't buiten vriest, zoals nu, dan is 't verschil te groot om met kippenvel/minder bloed te overbruggen.

En dan komen er gedragaanpassingen, mijn hond wil bijvoorbeeld nu heel veel rennen, dan zijn haar spieren lekker bezig, en dan krijgt ze 't niet zo snel koud.

Nu met de hond naar buiten gaan en 'n uur op straat met de buren kletsen, vindt geen enkele hond, gezond en vitaal of niet, leuk.

Ik denk dat je idd wel gelijk hebt. Onze hond is een berghond, dus die heeft nogal wat vacht Knipoog Hij heeft het wanneer wij thuis zijn eigenlijk warm in huis. Dan gaat hij in de keuken op de tegels liggen en meestal wil hij graag naar buiten.
Dus het laatste wat jij noemt is niet altijd waar. De onze vind het heerlijk om een aantal uur buiten te liggen. Wel uit de wind natuurlijk. We doen hem alleen naar buiten wanneer hij zelf dat aangeeft Knipoog

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 23:18

Mijn hond heeft nergens last van.
Althans, niet merkbaar.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 23:21

onze hond heeft het wel koud. Hij heeft dan ook een jasje aan met het uitlaten.
We zagen het eerst niet aan hem tit dat hij ziek werd en koorts kreeg. Hij had een goede infectie aan de longen. Bijna een longonsteking geworden als we niet vroeg hadden ingegrepen. Hond heeft bijne geen ondervacht. Dus hij krijgt met regen en koud een jasje aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 00:49

Onze hond rent zjn rondje op dit moment. Ik denk dat het per hond en vacht verschilt. De herders van mijn zus zijn nu liever buiten en zijn ook net bolletjes wol.
Ik zelf heb een boxer, wil ook wel naar buiten hoor en de haren gaan dan ook recht overeind. Maar hij moet wel blijven lopen, niet stilstaan met dit weer. Maar hij heeft het nu erg koud buiten. Als hij het binnen te warm heeft gaat hij op het parket liggen en anders opgekruld in zijn mand.
Een beetje net zo als met paarden, staan ze altijd buiten, wordt de vacht daarop aan gepast. Honden die veel binnen zijn, hebben een veel dunnere vacht. En dan is de kou buiten errug koud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 00:57

Onze duitse herder leeft binnen ,maar toch ging ze in de beginnende vrieskou nog zwemmen(brrrrr).Maar gisteren zag ik ze voor het eerst rillen ze was een tijd buiten geweest en zat toen voor de deur te bibberen.
Verder hebben we nog een kruising York die doet zijn behoefte tegenwoordig buiten onder de caravan,dat vind hij denk ik warmer Nors opkijken
En mij 17 jarige geef ik een jasje aan naar buiten die krijgt van ouderdom kale plekken,het liefst doet ze het met dit weer gewoon in huis,om haar buiten te krijgen moet ik haar op pakken en buiten zetten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 00:59

normaal zit onze labrador overdags lekker buiten (ze heeft wel een schuilhok) maar ik laat haar nu toch wel vaker naar binnen, vind het toch een beetje zielug.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 11:19

oke mensen bedankt ik weet genoeg!!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 23:25

Ik ken een hond die 6 jaar stalhond is geweest. Hij woont nu iets meer dan 2 jaar bij een vriendin van me in huis. Gizmo is dus nu met zijn tweede winter als huishond bezig, en dat bevalt hem prima Lachen .
Toen hij nog op stal woonde had hij het echt nooit koud. De afgelopen dagen met de vorst zat hij heftig te bibberen als hij mee was naar stal. Hij had het dus koud.
Ik denk dat de vacht van de hond zich aanpast aan de temperatuur waarin de hond het grootste gedeelte van de dag zich bevindt.
Het zelfde als dat mensen bij hun paarden een deken op doen om ze kort in hun haar te houden.

floor__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 23:29

Die van mij hebben nergens last van hoor.. De ene zwemt zelfs nog gewoon Verward

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 23:59

Ik ken ook veel honden die geen problemen hebben met de overgang van warm naar koud, zo ook de 16 jarige klikoterriër van mijn moeder, die heeft een enorme ondervacht.
Mijn eigen hondje zat vroeger het liefst met zijn bekkie tegen de gaskachel als die brande. Nu heb ik cv en ik betrapte hem van de week dat hij heerlijk tegen de gloeiend hete radiator zat te leunen Clown . Hij heeft bijna geen ondervacht en vondt het zonder jasje echt niet leuk buiten. Dekhaar heeft hij meer dan zat, Terry is een ruwharige Jack Russel.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:39

veel mensen vermenselijke hondjes om ze lekker dicht tegen de verwarming te leggen of van die kleertjes aan te geven. een hond van nature leeft altijd buiten in de kou. mijn hond is nu het liefste buiten met dit weer. lekker over het bevroren gras rennen en rollen. ze is net gesteriliseert en heeft een kale buik maar dat interseert haar niks en gaat lekker op het bevroren gras liggen.

ik vind die jasjes enz maar niks.