konijnen> bevroren drinkflesje en jonge konijnen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lonnie

konijnen> bevroren drinkflesje en jonge konijnen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 16:26

Even 2 vraagjes:

Kan ik gewoon zo'n tablet dextro energy (druivensuiker) in het drinkflesjes van mn konijn doen om het water minder snel te laten bevriezen of gebruiken jullie daar speciale druivensuiker voor? Zoja, in welke hoeveelheid, welk merk en waar kan je het halen. Wordt een beetje moe van 3x per dag drinkflesjes vervangen bij zo'n 20 konijnen.....

Daarnaast heeft mijn voedster een paar weken geleden een uistapje naar de niet gecatstreerde buurman gemaakt. Ik dacht eerst dat er niks aan de hand was, maar gisteren ontdekte ik toch jongen. Blijkbaar leven ze al een tijdje, want de hebben al haa, maar de ogen niet volledig open. Ik heb gisteren ehel voorzichtig met een stokje in het nest gekeken, maar durfde niet verder te kijken. Ik wil wel graag weten hoeveel het er zijn. Nu is mijn vraag: Hoe oud zouden ze konijntjes kunnen zijn (haar maar ogen nog niet helemaal open) en wanneer kan ik ze anraken, zonder kans dat de moeder ze daarna doodbijt. Zin er verder dingen waar ik op moet letten, bijvoorbeeld op tijd (wanneer?!) de rammen weghalen. Dit is mijn eerste (bovendien ongeplande!) nestje, dus ik kan wel wat advies gebruiken!

mirriejj

Re: konijnen> bevroren drinkflesje en jonge konijnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:28

Na geloof ik 10 dagen gaan de ogen open. Ik raak de jongen de eerste dag al aan, aai de moeder, en ga dan met de hand door de mest, zo heb je je geen vreemde geur aan je handen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:29

ik zag bij vz pony dat ze het hadden opgelost door een krant om het flesje te wikkelen.
weet niet of het ook werkt met deze vorst, maar met ietsje onder nul werkte het wel.

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:36

Betreffende de rammen, haal die maar direct van de voedster weg of je zit binnen een maand met een nieuw nestje. Konijnen maken rap en vlug veel jongen vandaar. Zet de rammen apart of laat ze castreren. Hou ze dan nog even apart, vermits ze in begin nog eventjes vruchtbaar zijn.

Vermits je 20 konijnen hebt, heb je soms ook 2 rammen bij elkaar zitten? Lukt dat goed of vechten ze soms.

Ik heb ook 2 rammen, eentje van 13 jaar en eentje van bijna 1, en die vechten af en toe eens. Als ik er een laat castreren zou dat eventueel helpen?

Nog veel succes met je jongen

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 12:21

ik heb geen rammen bij elkaar zitten, ik heb meerdere voedsters bij een gecastreerde ram, en de rest apart. er lopen wel een stuk of 6 ramen los ook op de wei, en dat gaat heel goed, maar die hebben de ruimte ook.

Vanaf hoeveel dagen (weken) moet ik de rammen gaan scheiden? wil ze niet te vroeg bijde moeder weghalen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:09

Wij doen bij de konijnen van dat knappertjesfolie om de flesjes of een geitenwollensok. Dat helpt beide tegen bevriezen.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 23:35

lonnie schreef:
ik heb geen rammen bij elkaar zitten, ik heb meerdere voedsters bij een gecastreerde ram, en de rest apart. er lopen wel een stuk of 6 ramen los ook op de wei, en dat gaat heel goed, maar die hebben de ruimte ook.

Vanaf hoeveel dagen (weken) moet ik de rammen gaan scheiden? wil ze niet te vroeg bijde moeder weghalen

Dat kan je op zo'n leeftijd ook heel erg moeilijk zien,
Ik liet mijn jonge konijntjes echt tot 7/8 weken bij de moeder.
Nog nooit gehad dat een jong zijn moeder dekte hoor!

Succes met je nestje!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 00:40

Zeker geen druivensuiker tablet in een waterflesje dat is harstikke slecht. Echter nu niet meer van toepassing, want het vriest niet meer. Ik verwissel de flesjes hier gewoon meerdere malen per dag, omdat het grootste probleem het bevriezen van het tuitje is.

Wat betreft de jongen kijk eens op www.hangorenparadijs.nl dan bij nestjes en zie je 2 nesten Leeuwenkophangoren van mij vanaf dag 1 t/m nu dan kun je vast een indicatie zien hoe oud jouw konijntjes nu zijn.

En pas met 8 weken bij de moeder weghalen of als je ze wil houden t/m 10 weken, dan dekken ze echt nog niet.

@ Sandravm
Ik zou de 2 rammen uit elkaar halen ooit gaat het een keer goed mis. De 13 jarige ram vind ik zoiezo een risico als je die nog laat castreren.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 00:57

Een ram is pas vruchtbaar met 3 maanden. Jonge konijntjes kun je het beste tot 8 weken bij de moeder laten. En ik zou zeker geen druivensuiker in de drinkflesjes doen. De meeste dieren kunnen suiker helemaal niet zo goed hebben. Ik weet niet zeker of dit ook bij konijnen zo is maar zou het dus nooit uitproberen. Iets om de fles heen wikkelen zou kunnen helpen tegen bevriezen, maar vaak is het juist het tuitje wat als eerst bevriesd. Dus gewoon zorgen dat ze 2 keer per dag water kunnen drinken lijkt me het beste.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 15:30

imiddels beginnen de konijntjes al een beetje t nest uit te komen zelfs! las ergens dat ze dan toch wel al 10-14 dgn oud zijn. ben heel benieuwd, heb ze nog niet goed kunnen bekijken omdat ik niet aan t nest wilde zitten, maar volgens mij zitten er wel een paar schattige bij. ik wil sowiezo alle voedsters houden, al hoop ik niet dat ze zo groot worden als hun moeder. GA morgen een nieuw hok erbij halen, dat is straks een en ander kan veranderen want ik zal wel ruimtegebrek krijgen