Ze blaft.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dienetje

Ze blaft.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 12:06

We hebben nu bijna 3 weken een puppie. En alles gaat fantastisch, snel zindelijk, leert snel, heel braaf en rustig, niet extreem ondeugend.

Alleen ze blaft tegen de poes. We hebben het op de puppiecursus al gevraagd, en ze zei afleiden zodra ze gaat blaffen. Alleen krijg ik der niet afgeleid, ze vindt het zo leuk dat ik soms 5 min. met speeltjes sta te slingeren te roepen enz. en dan pas komt.

Wie heeft er tips voor mij dat ze leert niet tegen de kat te blafen?

twister42

Re: Ze blaft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 12:11

zorg dat je een voertje klaar heb liggen waar ze helemaal gek op is, loop er langs en lok haar mee met een commando, als je traint met haar kun je bv volg doen, beloon haar voor het goede gedrag maar negeer het blaffen.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 12:13

wil je dit gedrag afleren ??
wat je ook kunt doen als ze dat doet is: piepen als een jonge hond, dan zal ze hoogst waarschijnlijk komen om te kijken war dat geluid vandaan komt

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 12:15

Roepen... Net zo lang tot ze komt. En als ze komt beloon je haar uitbundig. Lekkers geven, heel enthousiast aaien en knuffelen. Steeds weer, op het laatst zul je zien dat ze het veel leuker vindt om bij jou lekkers en een knuffel te komen halen, dan tegen die kat staan te schreeuwen.
Das trouwens bij alles zo bij puppy's. Duidelijk en consequent blijven. Als ze iets fout doet "FOEI" en als ze iets goed doet "Braaaaaaaaf" en lekkers. Als ze dat onderscheid eenmaal heeft gemaakt, is het een stuk makkelijker om haar dingen aan te leren. Succes

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 12:16

Ik denk dat het nog nieuw voor het hondje is. Ik heb dit zelf ook hier meegemaakt. Ik heb mn hond geen aandacht gegeven als ze dat deed en naar een korte tijd was dit al gauw voorbij. geloof iets van 3 4 weken

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 16:41

Ik zou niet afleiden op het moment dat ze blaft. Als jij leuk gaat zitten doen als zij naar de poes blaft, zie ik dat als een beloning. Zou dus wachten tot ze even stil is, en dan dus afleiden en leuk doen etc.

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 16:53

superrizzo schreef:
wat je ook kunt doen als ze dat doet is: piepen als een jonge hond, dan zal ze hoogst waarschijnlijk komen om te kijken war dat geluid vandaan komt

Ja dit gedrag wil ik echt afleren. Ik zie er geen nut in om het gedrag te behouden. We gebruiken nooit piep dingetjes omdat de rem is tijdens het spelen van jonge honden. Als ze dan hard piepen stopt de andere met bijten. Daarom hebben ze ook, tot ze goed spelen, geen piepspeeltjes.

oOoKellyoOo schreef:
Ik denk dat het nog nieuw voor het hondje is. Ik heb dit zelf ook hier meegemaakt. Ik heb mn hond geen aandacht gegeven als ze dat deed en naar een korte tijd was dit al gauw voorbij. geloof iets van 3 4 weken

We zitten nu op de 3 weken en het wordt alleen maar erger.

rindin schreef:
Roepen... Net zo lang tot ze komt. En als ze komt beloon je haar uitbundig. Lekkers geven, heel enthousiast aaien en knuffelen. Steeds weer, op het laatst zul je zien dat ze het veel leuker vindt om bij jou lekkers en een knuffel te komen halen, dan tegen die kat staan te schreeuwen.
Das trouwens bij alles zo bij puppy's. Duidelijk en consequent blijven. Als ze iets fout doet "FOEI" en als ze iets goed doet "Braaaaaaaaf" en lekkers. Als ze dat onderscheid eenmaal heeft gemaakt, is het een stuk makkelijker om haar dingen aan te leren. Succes

Dit is dus ook wat de puppie trainster zei. We werken met een clicker en daarmee leert ze heel snel. Ze kent eigenlijk alle basis commando's al. En ze vindt het heel leuk om te trainen. Ik ga het nog maar gewoon wat langer volhouden dan maar.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 16:59

Zo'n clicker werkt idd ook super. Als ze luistert, een click en wat lekkers. Dan gaan ze de click associeren met een beloning, moet je zien hoe snel ze dn iets voor je willen doen Knipoog
En als ze het leuk vinden, leren ze vaak ook sneller. Komt vast wel goed, succes!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 17:30

ik zou haar aandacht dan gaan trekken door ze idd. te gaan afleiden, want als je telkens naar haar gaat, dan geef je ze ook 'verkeerde aandacht'. Dus gewoon met de deurklink rammelen, iets laten vallen, piept met een speeltje, ... en er heel enthousiast over doen,. Als ze dan komt, vraag een oefeningtje die ze makkelijk vindt (bv. zit) en dan iets leuks doen met haar. Zo heb je ze toch uit die situatie gelokt en je hebt de hond niet beloond voor het blaffen, maar voor de oefening.
Het gevaar van de hond te gaan roepen tot zolang ze komt, is dat ze juist gaat leren niet te komen. Normaal hoef je slechts één commando nodig te hebben, meer niet. Het woordje dat je gebruikt ('hier' of de naam), zal dan telke male herhaald moeten worden, of nog slechter genegeerd, wat niet de bedoeling is. Beter is dan nog om een dun lijntje aan de hond te hangen, zodat ze bij de eerste keer dat je roept wel verplicht is om te komen naar je.
Beter vind ik uiteindelijk toch gewoon aan het blaffen geen aandacht schenken, en iets anders heel interresants maken. Pling

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 13:51

AstraGirlie schreef:
Het woordje dat je gebruikt ('hier' of de naam), zal dan telke male herhaald moeten worden, of nog slechter genegeerd, wat niet de bedoeling is.

Dit mogen we ook absoluut niet doen. Vanaf de eerste dag het comando 1 keer noemen en der naam ook. Luistert ze niet moeten we der afleiden tot je der aandacht hebt en dan nog een keer vragen en dan lukt het wel.

Ze heeft nu de stekker van de kerstlampjes door. beetje gevaarlijk helaas.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 14:31

dienetje schreef:
superrizzo schreef:

Ja dit gedrag wil ik echt afleren. Ik zie er geen nut in om het gedrag te behouden. We gebruiken nooit piep dingetjes omdat de rem is tijdens het spelen van jonge honden. Als ze dan hard piepen stopt de andere met bijten. Daarom hebben ze ook, tot ze goed spelen, geen piepspeeltjes.[/quote]

Ik denk dat Superizzo bedoeld dat je piept als een hond. Dat betekend dat de hond gewond is of iets niet snapt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 14:36

klicker training werkt hier heel goed bij, zodra de hond blaft dan clicken en belonen.Er was toevallig net een programma op de tv daar over,als de hond blaft naar de kat dan is dat angst.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 15:38

marleen_usar schreef:
klicker training werkt hier heel goed bij, zodra de hond blaft dan clicken en belonen.Er was toevallig net een programma op de tv daar over,als de hond blaft naar de kat dan is dat angst.

Hond blaft, jij clickt en beloont? Zo ga je het blaffen enkel stimuleren, niet afleren.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 15:41

Niet roepen als ze al blaft maar voordat ze blaft... meestal kun je al wel zien dat de hond naar de kat loopt of geinteresseerd kijkt, begin dan al met leuk te zijn doe zo debiel mogelijk Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 15:42

rindin schreef:

ja, dan leert ze strakls dat als ze blaft dat er daarna met haar gespeelt wordt of dat zer aandacht krijgt... ook niet ideaal denk ik zo...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 16:32

tantjeuh het clicken is om af te leiden, zodra de kat in de buurt komt moet je clicken.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 16:36

Dan gebruik je de clicker volgens mij niet helemaal zoals het bedoelt is ..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 16:40

Je kan een clicker op veel manieren gebruiken, het gaat er om dat de hond geen aandcht meer geeft aan de kat.Op een gegeven moment kan je stoppen met clicken en bekijkt de hond de kat niet meer.Dat was op de tv een hond beschermde zijn baas en niemand mocht naast haar zitten.Iedere keer als er iemand naar die baas liep begon de baas te clicken om zo af te leiden.En na 10 minuten kon er al iemand naast haar zitten en zelfs de hond aaien die normaal zou bijten.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 16:41

Jaja...
Net zoals eerst de hond leren; Click = koekje
En als ie dan wegloopt in het bos als een gek klikken, want dan komt ie z'n koekje wel halen!

Als jij het zo wilt doen, mij best.
Maar imo werkt het zo niet.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:18

Mlies schreef:
En als ie dan wegloopt in het bos als een gek klikken, want dan komt ie z'n koekje wel halen!

Ja dat werkt wel. Maar in feite beloon je de hond dus voor het weglopen, héél slim. Ja

Als je gaat clicken zodra de hond naar de kat kijkt of blaft, beloon je de hond voor het blaffen naar de kat. Dit lijkt me dus niet al te handig, tenzij je wilt dat je hond het blíjft doen. Knipoog

De clicker is namelijk bedoeld als beloning voor de hond. Click = koekje = beloning. Wat de TS wil is de hond áfleren te blaffen naar de kat, niet áánleren, wel dan?

De clicker is wél een erg handig hulpmiddel om mee te werken. Mijn hond heeft namelijk ook zo naar de kat geblaft (nu springt ze er alleen nog maar naartoe om te spelen, maar dat vind m'n kat niet erg want die gaat er zelf ook op af en voor ons is het niet hinderlijk. Eerst heb ik haar geleerd wat de clicker is. Met haar aan het werk gegaan en zodra ze aandacht voor mij had (en dus níet omdat ik voer in m'n handen had, houd nóóit je voer in je handen, in feite mogen ze niet weten dat je het hebt en waar het vandaan komt, want dan hebben ze aandacht voor het voer, en niet voor jou Haha! ) click = voertje. Daarna heb ik haar commando's geleerd met de clicker, vooral het hier is erg belangrijk, hier moet bevestigd zijn en goed uitgevoerd kunnen worden (dit heeft bij haar zo'n drie dagen geduurd, ze leert érg snel omdat ze het leuk vind dingen te leren, dus erg lang duurt het opzich ook nog niet eens, waar je wel rekening mee moet houden is dat elke hond op zijn eigen tempo leert). Vervolgens telkens als ze de kat zag en erop af liep heb ik haar geroepen ("Saraaa. Hieerr!") en dan kwam ze ook gelijk. Niet persé omdat ze dan een snoepje krijgt, maar gewoon omdat ze het nog een stuk leuker is gaan vinden om voor míj dingen te doen, dan dat ze het vind om te blaffen tegen de kat. Zodra ze dan kwam heb ik ook geclickt en een snoepje gegeven.

Ze negeert de kat niet, als de kat naar haar toe komt lopen gaat ze er wel op af (na eerst even met een schuin oog naar mij gekeken te hebben of dat wel mag), maar ze heeft er eigenlijk nooit meer naar geblaft. Lachen