Wondjes op de rug/bluik van kat. Iemand een idee?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Karlijn

Wondjes op de rug/bluik van kat. Iemand een idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 21:25

Mijn kat heeft sinds een teen weekje wat kleine wondjes op haar buik en rug.
Het begon met wat kaligheid, en een beetje 'afgebroken' haren, ze is normaal zwart maar op die plekken werd het bruinig.
En daarna zag ik dat ze op haar buik wondjes kreeg. Met een korstje, en ze zaten eerst op haar buik.
2 dagen later had ze ze ook op haar rug, vanaf het midden tot aan de staart ongeveer.

Ze lijkt er niet echt last van te hebben, geen jeuk, voor zover ik kan zien. Ze likt en wast zich er niet vaker dan normaal. Verder eet en drinkt ze nog gewoon, en is gewoon actief.

Iemand enig idee wat dit kan zijn? En of het eventueel besmettelijk is voor mijn andere kat?
Misschien maak ik morgen foto's, als het wat lichter is. Lachen

Antheman

Re: Wondjes op de rug/bluik van kat. Iemand een idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 12:48

Kan van alles zijn.

Mijn kat heeft een vlooien allergie. Ze likt dus eerst haar vacht kapot (zie je niet ,doet ze als je er niet bij bent) (bruin)
Daarna is het kaal.
Door de vlooien komen er korsten, die krabt ze eraf en dan heb je weer een wondje.

Vraag de DA om een goed vlooienmiddel waarmee je haar regelmatig behandeld, dus ook in de winter. Verder je huis vlo vrij houden.

Verder geef ik deze kat nu extra visolie om haar vacht te onderhouden en ze ziet er nu veel beter uit!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 12:50

tja, lastig zo te zeggen via internet...
mijn kat krijgt regelmatig korstjes en kale plekjes op haar rug... dan geef ik haar een aantal dagen tabletjes (hormoon iets dacht ik) en is het weer over.
misschien toch beter even de da naar laten kijken.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 12:53

Dat zijn corticosteroiden (bijnierschorshormoon) en dat onderdrukt allergische reakties en jeuk. Dan kan soms net voldoende zijn om de wondjes te laten genezen en zo de circel van jeuk te doorbreken.
Misschien is het iets voor TS, maar let wel: dit is alleen symptoombestrijding. Je zou eigenlijk moeten zien te ontdekken waar het vandaan komt.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 15:24

Bedankt voor jullie reacties. We wilden het nog even aankijken, maar waren wel van plan om naar de DA te gaan Lachen