oude hond met veel schilfers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MariskaFally

oude hond met veel schilfers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 17:08

hee,

wij hebben nu de hond van onze tante op logeren, en hij heeft nogal veel schilfers. hij is al 12 jaar oud maar word volgensmij bij z'n baasje bijna nooit geborsteld het gaat hier om een heidewachtel, dus hij heeft middellang haar. nu heb ik een vraagje, hoe kan ik ervoor zorgen dat z'n huid weer wat beter word en dus niet zo gaat schilferen?

groetjes

Chubby

Re: oude hond met veel schilfers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:13

Een goede vachtverzorging is belangrijk, dus regelmatig borstelen en eventueel wassen met een speciale shampoo. Daarnaast kun je veel beinvloeden met een goede voeding, eventueel een supplementje voor de huid en vacht geven..

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 17:26

kijk hetgeen is dus dat deze hond hier 2 weken verblijft. en zijn eigen baasjes niet veel met hem doen, (hij mag niet in de kamer, word niet geborsteld krijgt niet zoveel eten enz) en hier kunnen wij natuurlijk niet zoveel aan verandere omdat hij hier maar 2 weekjes verblijft. wel borstel ik hem nu zowieso iedere dag.

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:28

Die van ons had ook heel veel schilfers, bij ons hielp het door minder tussendoortjes te geven... Of minder, eigenlijk sommige tussendoortjes laten staan. Zoals worst, dat krijgt 'ie nu eigenlijk zo goed als niet meer.. Alleen bij uitzondering.

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 17:37

hij krijgt zover ik weer en kan merken thuis bijna nooit een snoepje of tussendoortje, en moet hij dus leven op z'n 2 broodjes sochtens en z'n kleine beetje avondeten savonds, wel denken wij dat het miss goed is om door z'n voer eeen beetje olie te mengen voor z'n vacht?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:52

Een beetje zonnebloemolie kan helpen, maar kan ook dunne ontlasting veroorzaken. Mee oppassen dus!

Maar deze hond krijgt dus 's morgens brood en 's avonds wat voor eten?

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 17:59

savonds krijgt hij beneful original met een klein beetje frolic erdoorheen,

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 00:29

Klinkt naar mijn mening nou niet echt als het meest gezonde menu. Ik denk dat het alleen maar zin heeft om iets tegen de schilfers te proberen te doen als je denkt dat je tante ook bereid zal zijn jouw aanpak voort te zetten.
Ik zou in de eerste plaats inderdaad denken aan ander voer. Brood is geen voer voor een hond en beneful en frolic zijn nu ook niet bepaald hoogstaande merken. Het beste zou zijn om een verse voeding te geven, bijvoorbeeld een compleet versvlees. Dat bevat weinig graan of rijst (veel voorkomende boosdoeners bij huid-, vacht- en verteringsproblemen) en geen kunstmatige toevoegingen. Eventueel kun je gebruik maken van een voedingssupplement, maar olie zou ik inderdaad langzaam opbouwen, anders zouden de darmpjes wel eens van slag kunnen raken. Zonnebloemolie heeft niet zo veel zin, visolie en/of borageolie geven meestal een beter effect.
Verder bestaan er speciale shampoo's tegen schilfers. Die zijn verkrijgbaar bij de dierenarts. Vraag dan naar een antiseborrheeshampoo. Ik heb ook nog wel eens schilfers zien verminderen na het wassen met Tasmanshampoo.
Iedere dag borstelen vind ik geen aanrader. Daarmee stimuleer je alleen maar de verharing en kun je ook nog eens de huid irriteren, zeker als je niet goed van de huid af borstelt met te hard materiaal. Eigenlijk zijn er twee regels voor het borstelen van honden: Lang haar borstel je zo vaak als nodig is om te voorkomen dat er klitten in komen. Korter haar dat niet klit en dat met een duidelijke ruiperiode verhaart borstel je zo min mogelijk intensief, tenzij er sprake is van zo'n ruiperiode. Tijdens de rui kun je dan eenmalig stevig borstelen om het dode haar te verwijderen. Verder blijf je er lekker zoveel mogelijk af. Beide haarvormen kunnen op één hond voorkomen en dan kan het dus zijn dat je het langere haar aan broek, staart, buik of oren veel vaker kamt dan het haar op het lijf.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 00:40

Mensen die brood en Bonzo/ Frolic geven zijn niet de mensen die overgaan op vers Knipoog Ik zou gewoon een premium brok voor senioren aanraden, alhoewel vers inderdaad nog veel beter zou zijn.. Maar dan wél op de juiste manier..

Borstelen kan de huid stimuleren huidvet aan te maken, daarnaast kunnen de schilfers jeuk veroorzaken, dus die eruit borstelen zal ook verlichting geven: vandaar mijn advies om te borstelen..

Zonnebloemolie Bloos bedoelde inderdaad visolie Bloos Capsules kun je gewoon bij reformzaak kopen..

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 01:01

Chubby schreef:
Mensen die brood en Bonzo/ Frolic geven zijn niet de mensen die overgaan op vers Knipoog Ik zou gewoon een premium brok voor senioren aanraden, alhoewel vers inderdaad nog veel beter zou zijn.. Maar dan wél op de juiste manier..

Borstelen kan de huid stimuleren huidvet aan te maken, daarnaast kunnen de schilfers jeuk veroorzaken, dus die eruit borstelen zal ook verlichting geven: vandaar mijn advies om te borstelen..

Zonnebloemolie Bloos bedoelde inderdaad visolie Bloos Capsules kun je gewoon bij reformzaak kopen..

Nee, ik ben ook bang dat de betreffende tante wellicht niet zit te wachten op het advies om vers te geven, vandaar dat ik ook aangeef dat alles wat TS wil ondernemen weinig zinvol is als tante het niet over gaat nemen. Maar het kan nooit kwaad om te noemen wat het beste zou zijn, toch? Knipoog

Schilfers willen niet zeggen dat de huid niet vet genoeg is. Je ziet juist vaak schilfers op een vette vacht. Een keer de schilfers er uit borstelen is prima, maar ik zou echt niet elke dag gaan borstelen nu.

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 14:21

heel erg bedankt voor alle tips maar helaas weet ik bijna zeker dan mijn tante dit advies niet gaat overnemen. zoals hun het noemen heeft hun hond geen rechten thuis (dit vind ik erg bruut) hij zit dus ook alleen maar in de bijkeuken mag niet in huis en word zo min mogelijk uitgelaten. ook krijgt hij dus amper liefde enz. ik vind het erg sneu voor deze hond en zou dus graag de 2 weekjes die hij bij ons is het beste voor hem zorgen. bedankt voor de tip van borstelen, ik ga hem nu denk ik gewoon ong om de 1 a 2 dagen borstelen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:24

Is er geen mogelijkheid dat jij wat meer voor de hond gaat zorgen? Af en toe in je vakanties/ weekenden een eind lopen, eens wat gezonds toestoppen..

Misschien zelfs overnemen? Nagelbijten / Gniffelen

Er is veel dierenleed in Nederland wat achter gesloten deuren plaats vindt hé.. Eigenlijk is het gewoon mishandeling Bloos

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 14:40

helaas is die mogelijkheid er niet omdat hij van hun niet veel mag lopen vanwege slijtage in z'n heupen. ook mag hij van hun niet meer spelen (maar wanneer ik hem nu uitlaat en hij zelf wil rennen ga ik hem dat niet verbieden) helaas kan ik hem niet overnemen omdat mijn ouders (vooral vader) geen hond wil. wij mogen hier in huis pas een hond wanneer wij op een boerderij wonen. wel zorgen wij ervoor dat wanneer zijn baasje op vakantie gaat hij als het natuurljik kan bij ons komt logeren. dan gaan we hem natuurlijk lekker verwennen. ik vind het heel erg wat mijn tante en oom deze hond aandoen. maarja ik heb hier helaas maar weinig over te zeggen, dit is hun manier van een hond houden(nouja ik twijfel er vaak aan of ze het zelf wel voor hun plezier doen) maarja zoals je zegt eigenljik mag je dit gewoon mishandeling noemen ja. vroeger toen die klein was werd hij ook vaak wanneer hij iets verkeerd deed hard in z'n nekvel gegrepen en naar de grond getrokken, en geschopt enz. en hij zat toendertijd altijd in de schuur.