konijnenfokkerij

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy

konijnenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 15:12

hoi,
ik vroeg me zo ineens af of hier mensen zijn die zelf een konijnefokkerij hebben. of mensen kennen die dit hebben.
ben namelijk erg benieuwd hoe deze konijnen gehouden worden, en hoe oud ze zijn als ze weggaan en als ze voor de slacht weggaan hoe dit in zijn werk gaat. ik zit nu nl op het groenhorst college in barneveld. en dit onderwerp is nog niet behandeld op school terwijl we wel tot in den treure nertsenfokkerijen hebben behandeld
zijn er mensen die mij kunnen helpen??
alvast bedankt

groetjes mandy

Pluttersput

Re: konijnenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:16

Ik ken iemand die konijnen fokt. Nou ja, mijn moeder kent haar. Hele gave konijnen. Ze zitten in relatief kleine hokjes, maar komen er bij haar per dag minimaal 2 uur uit. Dan gaan ze op een open plaats onder de overkapping, en kunnen ze met elkaar ravotten.
Meer weet ik er ook niet van, maar kan je geen fokkerij mailen dan? Dan kan je het van de eerste hand horen Lachen
Groetjes, mij

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:18

ik zou zeggen bel eens een fokkerij bij je in de buurt, bij jou id buurt ken ik er geen, hier wel enkele.
deze zijn allemaal voor het vlees,en worden in kooitjes gehouden, en ik geloof meteen na de bevalling worden ze weer gedekt.
mochten ze een keer mager of ziek zijn, dan blijven ze een paar weken leeg.. maar ze zijn doorgaans het hele jaar zwanger...

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:42

Ik heb een franse hangoor fokkerij. Deze ben ik zo'n jaar geleden begonnen.
Eerst heb ik ongeveer 6 maanden daarvoor informatie gezocht over het ras dat ik wilde fokken.
Ik heb verschillende fokkers aangesproken en ik ben bij verschillende fokkers wezen kijken eer ik mijn eerste aankopen gedaan heb.
Mijn man heeft zelf de konijnenhokken gebouwd. Deze verschillen in maat.
De rammen hokken zijn ongeveer 1m70 X 0m60 X 0m60
De voedster hokken zijn ongeveer 1m25 X 0m80 X 0m60
Dan heb ik ook "opfok" hokken. Hier kunnen de mams met kinders in wanneer de jongen ongeveer 4 weken zijn. Deze zijn 2m20 X 0m60 X 0m60
Het zijn allemaal hokken van drie hoog.
Afbeelding (Dit zijn enkele voeder hokken)
Ik fok niet voor de slacht, al moet ik zeggen dat ik het afgelopen jaar wel 3 dieren heb laten slachten. Dit doe ik niet zelf, maar laat ik doen.
De enigste reden die ik heb om een konijn te laten slachten is wanneer deze een vals karakter heeft.
Verder zijn Franse Hangoren heel erg geschikt als huis konijn, dus hield ik nooit jongen over. Op een gegeven moment had ik zelfs een 'wachtlijst" van mensen die een konijntje wilde.
Zodra de jongen 4 weken zijn gaan ze samen met hun moeder helve of hele dagen in de grootste paarden box.
Daar liep ik dan in en uit en ook mijn dochtertje ging regelmatig uren lang knuffelen en aaien.
Mijn jongen waren dan ook erg tam en aanhankelijk.
Mijn jongen mogen pas met minimaal 8 weken het nest verlaten. Dan zijn ze getatoeëerd en ingeënt tegen Myx en VHD.
Afhankelijk hoe zelfstandig de jongen zijn heb ik ze ook wel eens langer gehouden, tot ik vond dat ze toe waren aan een nieuw huis.
Vorige maand heb ik besloten om niet meer voor de verkoop te fokken, maar om te proberen het ras te verbeteren.
Ik heb heel erg pech gehad met bijna al mijn konijnen die ik aangekocht heb en ben dan ook financieel behoorlijk de boot ingegaan...
(meer lezen -> http://www.raskonijnenfokkers.nl/forum/ ... opic=422.0 )
In het voorjaar hebben mijn konijnen ook de mogelijkheid om buiten te lopen. Er worden speciale rennen voor ze aangelegd, zodat ze ook hele of halve dagen naar buiten kunnen.
Nu heb ik wel de mogelijkheid om ze om en om in de paarden stallen te laten lopen, maar dat was niet helemaal zoals ik in gedachten had.
Meer weten? Vraag gerust Haha!

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 12:36

hm,zmz bedankt voor de informatie tot nu toe, ben inderdaad op zoek naar mensen die konijnen fokken voor de slacht. moet er nu een werkstuk over maken en kan niet heel veel informatie vinden.