Dwergkonijn eet slecht na operatie, wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Dwergkonijn eet slecht na operatie, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 19:11

Het dwergkonijn van een collega van mij is onlangs geopereerd. Zijn tanden moesten worden bijgeknipt, maar de DA is uitgeschoten en heeft toen een ader in de keel geraakt. Die is dichtgebrand en het herstel ging voorspoedig. Konijn is onder volledige narcose geweest. Nu weer thuis eet en drinkt hij nu al meer dan een week heel slecht, ze heeft al van alles geprobeerd: gepureerd voer, wortels, peterselie, verschillende soorten biks en hooi, zelfs olvarit. Omdat het diertje wel moet eten krijgt hij nu spuitjes met voeding.

Het gekke is dat hij die spuitjes wel eet en bepaalde dingen ook zoals peterselie, witlofblaadjes en konijnensnoepjes.

Moet zijn eetlust gewoon weer op gang komen? Kan dat zo lang duren na een operatie?
Zijn keeltje is volgens de DA weer in orde (wat hij wel kauwt ie en eet slikt ie ook door).

Verder poept en plast hij ook nauwelijks ...

Iemand advies?

VeraW

Re: Dwergkonijn eet slecht na operatie, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:14

je zou van die baby wortel voeding kunnen geven. Daar zitten geen klontjes in en is dus lekker zacht.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 19:23

VeraW schreef:
je zou van die baby wortel voeding kunnen geven. Daar zitten geen klontjes in en is dus lekker zacht.

Heeft ze al geprobeerd (zie hierboven, nl olvarit).

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:39

is het een idee om recovery van science selective niet in de spuit te geven maar in een bakje? dan is het wel op dezelfde manier bereid, maar kan het konijn er zelf voor kiezen wanneer hij eet.
ananassap (wel van een verse ananas) werkt ook eetlustopwekkend en stimuleerd bovendien de darmen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:44

Ik zou iig even terug gaan. Het is echt niet goed namelijk.
Ik zou hem zeker evenmet de spuit eten blijven geven, en dat hij niet poept en plast is natuurlijk omdat er niks in gaat wat eruit moet. Knipoog
Succes verder, ziet er niet goed uit voor het kleintje Ach gut
(Heb zelf ook al jaren konijnen.)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 23:10

benangelique schreef:
is het een idee om recovery van science selective niet in de spuit te geven maar in een bakje? dan is het wel op dezelfde manier bereid, maar kan het konijn er zelf voor kiezen wanneer hij eet.
ananassap (wel van een verse ananas) werkt ook eetlustopwekkend en stimuleerd bovendien de darmen.

Ik ben het hier mee eens, dat recovery is geweldig spul, alleen in een spuit zwaar irritant omdat je wel het vocht eruit perst maar de vezels niet. Verder zou ik toch terug gaan, want met konijnen is het zo als ze een tijdje niet eten houden de darmen er mee op en die krijg je dan ook niet zomaar meer aan de gang en dan gaat ie dus dood.
Dus toch nog even naar de DA

dierfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 16:39

hey, het komt wel vaker voor hoor dat konijnen niet willen eten na een operatie, konijnen zijn best stress gevoelig en misschien heeft hij er ook nog wel een beetje last van. Ik zou als ik jou was effe contact opnemen met de da en vragen of ze geen pijnstillerdrankje (carprofen) hebben dat helpt meestal wel. Konijnen moeten wel blijven eten ja dat is wel heel belangrijk.
Heel veel success en hoop dat het konijntje een beetje opknapt.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:43

Hou oud is het konijn? Bij oudere konijnen kan het zijn dat de lever en nieren niet meer goed functioneren en waardoor de narcose niet goed wordt afgebouwd. Deze dieren komen niet of nauwlijks meer aan het eten.
Heel veel succes. Heb zelf ook mijn konijn van 7 jaar laten doen en hoop ook dat hij vanavond weer gaat beginnen te eten,.