stalkat als huiskat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nicje87

stalkat als huiskat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 21:23

hoi allemaal,

Ik heb een vraagje:

Bij mij op stal liepen er 9 katten. 1 Volwassen kat en de rest tussen de 6 en 9 maanden.
Inmiddels heeft er 1 een hartstilstand gekregen nadat hij in de lucht werd geslingert door een hond. Een is overleden nadat hij aan elektriciteitkabels heeft gegeten. En 3 anderen eten en leven een boerderijtje verderop sinds mijn baas ze niet meer voert...

1 poes was altijd al mijn favoriet. In het begin heel erg schuw maar na elke dag 20 minuten verplicht op schoot heel erg aanhankelijk geworden. Zodra ik op stal kom volgt ze me overal miauwent naar toe.Zodra ik ergens ga zitten zit mevrouw op me. Ik kan haar 10 keer terug op de grond zetten maar ze zit weer binnen 1 seconden op schoot.krijgt ze geen aandacht klimt ze via me broek omhoog. Als ik op de wc zit lijkt het alsof ze aan het janken is en probeerd ze via het raampje naar binnen te komen Clown. De meeste katten worden het op een gegeven moment zat maar zij niet.
Nu is het zo dat mijn baas de katten dus niet eens eten geeft en ze beginnen al erg mager te worden. Ik zit vrij veel thuis een poes in huis zou ik wel gezellig vinden. Mijn baas is alleen bang dat ze terug naar stal zal lopen doordat ze daar als jonkie al is.. (ze is nu ongeveer 7 a 8 maanden).

Wat vinden jullie? Een stalkat zoals hoe ik die beschijf, zou dat een huiskat kunnen worden/zijn?

groetjes nicky

edit: wat toegevoegd

P_A_R_Love

Re: stalkat als huiskat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 21:26

kan maar die van ons deden dat ook niet

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 21:26

lisaamor schreef:

Wat deden die van jullie ook niet?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 21:35

Het is mogelijk, zeker omdat het een poes is. Die zijn toch vaak wat huiselijker, al zijn er natuurlijk steeds uitzonderingen die de regel bevestigen. Knipoog
En als ze jou zo graag mag, waarom niet?

Een paar bedenkingen:
- Probeer met je baas overeen te komen om haar een maand of twee "op proef" te nemen. Daar zou hij geen last van mogen hebben en dan weet je zeker of het wat is, voor jou en voor de poes.
- Bedenkt dat ex-stalkatten vaak toch erg op hun vrijheid gesteld zijn. Wil je haar buiten laten of enkel binnen houden? Indien ze ook naar buiten mag: hou haar de eerste drie weken zeker binnen, dan went ze aan haar nieuwe thuis. Daarna voorzichtig aan buiten laten wennen: met een lijntje de buurt verkennen of de deur naar binnen open zodat ze op haar eigen tempo kan gaan en altijd naar binnen kan vluchten. Begin vlak voor de vaste voedertijd met een paar minuutjes en breidt dit langzaam uit. Na het binnenroepen direkt voederen, dan komen ze meestal graag! Clown
- De poes is gezelschap een een zeker drukte op stal gewend. Is er bij jou thuis ook wat leven? Ben je voldoende thuis zodat ze niet vereenzaamt? Of zou het toch verstandiger zijn om er eventueel een tweede poes bij te nemen?

Succes!

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 21:54

soesita schreef:
Het is mogelijk, zeker omdat het een poes is. Die zijn toch vaak wat huiselijker, al zijn er natuurlijk steeds uitzonderingen die de regel bevestigen. Knipoog
En als ze jou zo graag mag, waarom niet?

Een paar bedenkingen:
- Probeer met je baas overeen te komen om haar een maand of twee "op proef" te nemen. Daar zou hij geen last van mogen hebben en dan weet je zeker of het wat is, voor jou en voor de poes.
- Bedenkt dat ex-stalkatten vaak toch erg op hun vrijheid gesteld zijn. Wil je haar buiten laten of enkel binnen houden? Indien ze ook naar buiten mag: hou haar de eerste drie weken zeker binnen, dan went ze aan haar nieuwe thuis. Daarna voorzichtig aan buiten laten wennen: met een lijntje de buurt verkennen of de deur naar binnen open zodat ze op haar eigen tempo kan gaan en altijd naar binnen kan vluchten. Begin vlak voor de vaste voedertijd met een paar minuutjes en breidt dit langzaam uit. Na het binnenroepen direkt voederen, dan komen ze meestal graag! Clown
- De poes is gezelschap een een zeker drukte op stal gewend. Is er bij jou thuis ook wat leven? Ben je voldoende thuis zodat ze niet vereenzaamt? Of zou het toch verstandiger zijn om er eventueel een tweede poes bij te nemen?

Succes!

Dat is wel een goede wat de proeftijd betreft!
Ik wil haar naar buiten laten.Ik woon een beetje raar.Ik woon met meerdere gezinnen in 1 huis in verschillende kamers zeg maar. Dit is een voorbeeld tekening (alleen de maten komen niet overeen)
Afbeelding
Overal waar hall staat is openlucht....er staan ook planten/boompjes gras enz... En ze mag ook mehmet zijn kamer op.

Op stal is er bijna geen drukte. De jongen van stal woond er met z'n kinderen maar die mogen de katten niet aanraken (bang voor ziekte).En voorderest komt er af en toe een pension klant maar die kijken niet op of om naar de katten...

Ik ben zeer veel thuis. En als ik niet thuis ben zijn er hier een hele hoop gezinnen Knipoog Boven me zitten nog 2 gezinnen met zo'n totaal van 6 kinderen...

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 21:57

iloveyah87 schreef:
lisaamor schreef:

Wat deden die van jullie ook niet?

ja sorry ik dahct dat je het wel snaptte
naar het vorige husilopen

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 22:33

Als de poes naar believen kan rondzwerven in een beschutte omgeving, en dat is wat ik uit jouw tekening meen op te maken, lijkt het me zeker haalbaar. Maar pas op in het begin: ze moet echt een tijdje binnenblijven voor ze niet meer terugloopt!

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 22:47

ik ga het eens met mijn baas overleggen.
Maar wat zal ik tegen mijn baas zeggen wat betreft het terug lopen naar stal waar hij bang voor is?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 23:01

Dat je haar eerst binnen gaat houden en pas later loslaat. Vork Bovendien, waar is hij bang voor? Dat haar onderweg terug naar stal iets overkomt? Of dat ze hem weer voor de voeten loopt? Zo veel schijnt je baas nu niet echt om zijn katten te geven als ze niet eens gevoed worden. Lips are sealed

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 23:07

Je moet hem zo ie zo toch eerst een tijdje thuis laten en voeren zodat hij weet dat hij hier zijn eten en aandacht krijgt? Pas na een tijdje kan je haar dan naar buiten doen.. net zoals wanneer je een jong katje koopt??

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:01

Ik heb al een paar jaar twee oudere stalpoezendames en dat gaat uitstekend. Eerst hebben ze een tijdje bij mij in de flat gewoond, konden ze alleen op het balkon, nu wonen ze in een gewoon huis (met mij en vriend *LOL* ) en eentje gaat naar buiten en blijft altijd in de buurt. Ze vinden het heerlijk dat ze hun eigen plek hebben en lekker veel aandacht als we thuis zijn, gaat hartstikke goed.

De tweede is wel heel bang, maar dat was ze op de boerderij ook al, en als wij alleen thuis zijn komt ze altijd kroelen, kroelen, kroelen, net als de andere *LOL* .

Ik zou de poes de eerste weken wel even binnen houden, maar als ze het fijn hebben lopen ze echt niet zo heel vaak terug naar hun oude huis. Wij hebben al heel wat katten meeverhuisd, maar daarvan is er nooit eentje weggelopen, noch de katertjes, noch de poezen Lachen .