Wij hebben onze tuin ook afgezet voor onze 2 katten. Wij hebben dat gedaan met stroomdraadjes. Met een stroomapparaatje speciaal voor huisdieren (volgens mij van het merk Gallagher).
Allereerst wil ik wel even zeggen dat onze katten niet anders gewend zijn. En dus ook nooit gewend zijn om over de schutting heen te gaan. Ik denk dat je katten die gewend zijn overal naar toe te kunnen, niet zo gemakkelijk meer binnen de tuin houdt.
Wij hebben het volgende gedaan: De hele schutting omheid met stroomdraad (dat zijn er 2 onder elkaar, omdat je ook een geaarde draad moet hebben, omdat een kat van de grond afspringt en dan geen contact maakt met de grond, dus die geaarde draad zorgt samen met de stroomdraad voor de schok). De draden hebben we ongeveer op springhoogte (van de kat) bevestigd.
Die van ons hebben in het begin wel eens ooit een poging gewaagd, maar eigenlijk na een keer of 2 nooit meer! De schok is te vergelijken met een flinke statische schok (schrikdraad).
Let wel op struiken en bomen die te dicht tegen de schutting staan. Zij kunnen allereerst de stroomdraad onderbreken (en de schok veel minder maken) of de kat klimt in de boom en gaat via de boom alsnog de schutting over.
Dat met de gaas naar binnen gebogen boven de schutting lijkt me ook wel te werken. Maar ik vind dat niet zo mooi.... Maar als dat andere niet zou werken zou ik dat ook geprobeerd hebben, want ik wil niet dat mijn katten overal rondlopen.
Onder de poortduur zou ik gaas maken. Nog net boven de grond, zodat de poort nog open en dicht kan. Als je stug gaas neemt, kunnen ze daar echt niet zomaar onderdoor.
Succes ermee!!!