vraag: 2 valkparkieten bij elkaar zetten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

vraag: 2 valkparkieten bij elkaar zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 12:08

Hoi

Ik had een vraagje:

als je al 1 valkparkiet hebt.
je wilt er graag 1 bij (een jonkie, liefste 1 die nog met de pap gevoerd moet worden)
hoe laat je die op de juiste manier wennen aan elkaar zodat ze bij elkaar in 1 hok kunnen?

Ik had zelf al gedacht om ze apart te zetten in een hok (de oudere dus in het grote hok waar ze uiteindelijk samen in komen)
en de 'baby' in een ander (tijdelijk) hok.
Die hokken dan goed dicht bij elkaar zetten zodat ze kennis kunnen maken.
Kunnen 'praten' tegen elkaar en elkaar kunnen zien.
en dan elke dag eventjes samen eruit en eerst in het begin ook met toezicht even bij elkaar en dan op een gegeven moment gewoon bij elkaar.
Net als wanneer je nieuwe paarden aan elkaar laat wennen eigenlijk.

Wat denken jullie dat het beste/makkelijkste is?

marlies85

Re: vraag: 2 valkparkieten bij elkaar zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:11

Ik denk dat jij een heel eind de goede richting uitdenkt.Eerst in aparte hokken naast elkaar zetten zodat ze aan elkaar kunnen wennen , en elkaar kunnen zien e.d.En dan rustig aan gaan proberen ze bij elkaar te laten.Succes in ieder geval

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:15

haaiii

ik heb zelf ook valkparkieten Lachen maar waarom wil jij een papjong ? heb je daar wel ervaring mee???
je kan ook gewoon een jong halen die zelfstandig is Knipoog die krijg je ook nog makkelijk tam .

voor de rest moet je ze gewoon even veel aandacht geven zodat ze niet jaloers op elkaar worden Lachen
dan komt het vanzelf wel goed

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:22

Ik zou ook een jong nemen die zelfstandig eet. Vaak overleeft zo'n jong het niet. Hoeveel weken is dat jong?

Ik heb zelf eens twee van die jonge parkieten gehad die heb ik toen bij de oudere vogel in de kooi gedaan. Die heeft ze toen bemoedert. Maar ligt ook wel een beetje aan de vogel of dat goed gaat of niet.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 12:25

Het lijkt mij leuk om een 'papjong' te nemen omdat die al een beetje tam zijn.
en door zelf de pap verder te voeren worden ze nog tammer en zullen ze een echt vriendje worden (uiteraard als ze genoeg aandacht krijgen)

en nee, ik heb geen ervaring met een 'papjong'
maar ik neem aan dat de 'fokker' van het vogeltje die hem zelf al met de pap gevoerd heeft mij de informatie op een juiste manier door wil geven.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:28

Het liefst geen papjong nemen! Ze zijn dan niet lang genoeg bij de moeder gebleven, en zijn ook veel vatbaarder voor ziektes. Daarnaast kennen ze niet al het valkengedrag en krijg je daar later waarschijnlijk problemen mee. Ik weet waar ik over praat, want ik heb hier zelf ook problemen mee omdat 1 van mijn valkjes eerder uit het nest werd gehaald en met pap is opgevoed omdat de ouders hem kaalplukte.
Hij richt zich nu alleen op mensen en niet op andere valkparkieten. Daardoor is er vaak ruzie in de kooi.
Ook wou die van mij niet zelf gaan eten en heb ik hem tot maar liefst 12 (!!) weken oud moeten voeren. Een "normale" valkparkiet die door de ouders is opgevoed, begint met 6 weken al echt zelfstandig te eten, en vliegen dan ook uit.

Papjongen worden sterk afgeraden door alle betere sites. Bovendien is het echt een grote fabel dat papjongen tammer zijn Lachen Ik heb een papjong en een jong dat netjes is opgevoedt door de ouders zoals het hoort, en ze zijn allebei even tam Lachen

Bovendien moet je met papjongen uitkijken met voeren, kunnen ze kropvergiftiging of een verbrande krop of schimmel in de krop krijgen. Je moet er ook veel tijd voor hebben Lachen Ik zou gewoon voor een leuke valkparkiet gaan die wel goede opvoeding heeft gehad door de ouders Lachen

De reden dat een papjong tammer is vind ik een slechte reden om een papjong te nemen. Een kleine valkparkiet van 6 a 7 weken oud is al zelfstandig en zijn net zo makkelijk tam te krijgen hoor, en vaak nog sterker ook, en sociaal Lachen

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:34

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:05

Ik heb 1 van mijn vogels ook met de hand groot gebracht. Het is me gelukt en goed ook, maar eenvoudig was het niet.
Als ik jou was, zou ik een zelfstandig jong aanschaffen en het introduceren zoals je het boven aangeeft.
Succes!

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 19:27

Bedankt voor alle tips.
Ik denk dat ik inderdaad maar voor een jong ga wat al zelfstandig eet maar wat regelmatig in de hand is geweest.

Iemand die een fokker in omgeving utrecht kent?

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:08

Neem nooit een papjong. Ik ben zelf kweker en fel tegen handopfok. Dit moet alleen gedaan worden als de ouders het zelf niet redden. Ik heb te vaak gedragsproblemen en onvermogen tot kweken gezien bij volwassen papdieren.

Er zijn veel goede kwekers die al handtamme jonkies (gewoon idd veel in handen geweest) verkopen. Ik zou in die richting gaan denken.

Succes!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:17

IvysToeter schreef:
Bedankt voor alle tips.
Ik denk dat ik inderdaad maar voor een jong ga wat al zelfstandig eet maar wat regelmatig in de hand is geweest.

Op http://www.valkparkiet.com staat een lijst met goede kwekers. Ik denk dat er ook wel een aantal in de buurt van Utrecht zitten.
Op dit moment is het broedseizoen nog niet begonnen. Ik zou hier zelf even op wachten. De betere kwekers kweken niet met hun vogels in de winter, maar geven ze een rustperiode.

Vanaf maart begint het broedseizoen weer Lachen Dan is er overal weer veel keus.

Verstandig dat je toch voor een zelfstandig jong gaat, top!

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:36

IvysToeter schreef:
Bedankt voor alle tips.

Daar zou ik zelf ook voor kiezen. Een vogel hoort dan nog niet uit het nest te zijn en ik heb ook altijd "geleerd" dat een vogel de standaard leeftijd moet hebben EN zelfstandig moet kunnen eten, voordat je de jongen uit het nest haalt.