cavia het hele jaar door buiten staan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bokkertjee

cavia het hele jaar door buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 12:17

ik had een vraag
kan een cavia het hele jaar door buiten staan?(in een buitenhok)
of moet je een cavia als het kouder word in het schuurtje o.i.d
zetten?
xx

salsaentango

Re: cavia het hele jaar door buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:57

het kan wel.. zorg dan wel dat het hok tocht vrij is en zorg dat ze wel warm kunnen gaan zitten door veel hooi in de hok te doen.. dat ze er lekker in kunnen liggen..

ik zelf zou ze liever in een schuurtje zetten.. want dan weet je zeker dat het misschien niet tocht..

cavia's kunnen immers beter tegen kou dan tegen de warmte Lachen

kleine tip Tong uitsteken leg als het warm is in de zomer eens een tegel in hun hok neer.. of vul een fles eens met water en doe die erin Haha! daar gaan ze lekker tegen aan liggen voor een beetje afkoeling Lachen

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:01

Ik hoor ook vaak dat het beter is je cavia óf altijd buiten te hebben óf altijd binnen. Wij hebben het vroeger vaak afgewisseld dat ze zomers buiten gingen hihi. De oudste is in november overleden en die was 8...

Maarja, verder ga ik helemaal mee met Salsaentango Knipoog

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:03

Negerzoen schreef:
Ik hoor ook vaak dat het beter is je cavia óf altijd buiten te hebben óf altijd binnen. Wij hebben het vroeger vaak afgewisseld dat ze zomers buiten gingen hihi. De oudste is in november overleden en die was 8...

Maarja, verder ga ik helemaal mee met Salsaentango Knipoog

ahha wij hebben ze ook altijd binnen staan.. behalve als het heel warm word gaan ze in de koele schuur Haha!

8 is een hele mooie leeftijd dus denk dat het niet veel uitmaakt of je ze zomers naar buiten hebt en in de winter naar binnen Knipoog

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:26

Ik zou wel voor kiezen om hier dier of binnen te houden of buiten. Grote temperatuursverschillen lijken mij niet zo bevordelijk. Oke, die van mij worden ook binnen gehouden, maar gaan in de zomer wel gewoon naar buiten in een ren. 's Avonds gaan ze dan altijd weer naar binnen.
Persoonlijk vind ik cavia's binnen houden beter. Zou toch bang zijn dat ze een strenge winter niet overleven of ziek worden.

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:09

Je kan een cavia echt niet het hele jaar buiten neerzetten dat is toch zielig!! Boos!
wij hebben ze in de zomer als het goed weer is buiten en s'winters altijd binnen cavia's mogen dan ook eigen lijk ook niet onder de 18 graden naar buiten! Knipoog

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 23:33

loyce_ schreef:
Je kan een cavia echt niet het hele jaar buiten neerzetten dat is toch zielig!! Boos!
wij hebben ze in de zomer als het goed weer is buiten en s'winters altijd binnen cavia's mogen dan ook eigen lijk ook niet onder de 18 graden naar buiten! Knipoog

nou zielig vind ik het niet maar ik zou het zelf niet doen.. cavia's kunnen wel onder de 18 graden naar buiten mist ze dat gewend zijn om buiten te staan.. maar dan moet je zorgen voor heel veel hooi om warm te houden en zorgen voor een tocht vrije hok Lachen

ik snap je reactie dat het zielig is.. maar ja sommige mensen vinden het niet zielig Lachen
ik vind het niet zielig maar bij mij komen ze ook niet buiten Tong uitsteken en staan ze ook lekker warm binnen Haha!

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 09:24

De cavia's van een vriendin van mij staan 24/7 buiten. Ook als het vriest etc. Wel zit er zo'n beschermingsdoek voor dan maarja, deze beesten zijn het al van kleins af aan gewend.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:59

loyce_ schreef:

Cavia's kunnen zeker wel het hele jaar buiten, mits ze tochtvrij staan en dus niet in de volle wind.
Uiteraard moet het hok een nachthok hebben met goed nestmateriaal waar ze lekker warm in kunnen slapen. Dan is het echt geen probleem.
Cavia's worden eerder ziek van constant naar binnen en naar buiten verhuizen, dus ik zou eerst maar eens nadenken voordat je iets plaatst Knipoog

Overigens heb ik mijn cavia's ook binnen zitten, omdat het gewoon gezelliger is. Mijn vorige caafs hebben wel buiten gestaan (omdat mijn moeder allergisch was) en er zijn nooit problemen mee geweest.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:06

Je kan cavia's prima buiten houden (mits goed hok, niet op de tocht enz, wat hier boven genoemd wordt). Waar mensen meestal de fout in gaan is, dat ze de cavia 's winters 'eventjes' binnen op schoot nemen, waardoor het door het dier hele grote temperatuurschommelingen moet ondergaan, daar kunnen ze vaak niet goed tegen. Denk dus goed na voordat je ze definitief buiten zet voor de winter, want dat zal dus betekenen dat ze ze dan alleen nog maar buiten kan knuffelen.

Succes ermee!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:48

Misschien nog een nuttige aanvulling is om je cavia's pas buiten te gaan zetten als het weer wat warmer is, omdat nu de overgang van binnen naar buiten wel erg groot is. Ik heb mijn cavia's ook op latere leeftijd naar buiten gedaan en ben daar ongeveer mei/juni mee begonnen zodat ze er goed aan konden wennen. Tegen de kou in de winter hadden ze naast een nachthok en ruim voldoende hooi ook een wondscherm van karton en als het echt heel koud was deed ik een wollen deken over de kooi s' nachts.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 20:30

ik heb mijn 2cavias en een konijn in de schuur staan, nu t kouder is... zomers staan ze lekker buiten

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:51

SusanH schreef:
Misschien nog een nuttige aanvulling is om je cavia's pas buiten te gaan zetten als het weer wat warmer is, omdat nu de overgang van binnen naar buiten wel erg groot is. Ik heb mijn cavia's ook op latere leeftijd naar buiten gedaan en ben daar ongeveer mei/juni mee begonnen zodat ze er goed aan konden wennen. Tegen de kou in de winter hadden ze naast een nachthok en ruim voldoende hooi ook een wondscherm van karton en als het echt heel koud was deed ik een wollen deken over de kooi s' nachts.

idd beter.. maar ze heeft ze volgens mij al buiten staan toch.? Tong uitsteken hihi

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 22:26

Volgens mij is het ook belangrijk dat de cavia's met meerderen zijn. Ze kunnen dan elkaar warm houden. Een cavia alleen vriest veel vaker dood.

Ik ben er zelf niet zo voor om cavia's 's winters buiten te houden. Ze overleven het wel, maar lekker is anders.

En zoals salsaentango al zei: als het erg warm is kun je een jampot vullen met ijsblokjes en het in het hok leggen. Ze likken het koude condens eraf en gaan er tegenaan liggen.

Misschien is een kruik voor koude nachten ook een idee, of anders misschien zo'n ding dat zorgt dat de temperatuur niet tot onder het vriespunt daalt.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 22:28

Mijn cavia's zitten altijd buiten, gaat al jaren goed, en met vorst kruipen ze lekker tegen elkaar aan.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:36

Een deel van mijn cavia's zit ook buiten in een riant hok met ren die ze delen met 2 enorme konijnen. Als ik s avonds even stiekem ga kijken zitten 4 cavia's strak tegen elkaar aan met aan weerszijden een lekker warm konijn Haha! .

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:00

Mijn cavia zit het hele jaar buiten. In de winter is hij 2 keer zo dik door zijn dikke vacht Haha!
Het hok zet ik in de winter altijd dichter bij het huis en met de open kant naar het raam/huis gedraaid. Verder heb ik er nu een deken overheen, die ik om de achter- en zijkant heb gevouwen, zodat het warmer is en er geen tocht door de kiertjes kan.
Als het gaat vriezen, doe ik nog een jutezak voor het deurtje, zodat ook daar minder kou doorheen kan. Vooral voor de nacht is dat belangrijk. En let goed op de waterfles, want die bevriest ook Knipoog

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:00

Mijn cavia's zitten ook buiten. Het mannen hok is gewoon zo'n tralie ding. Deze heb ik afgedekt met een kleed en daarover zeil. Overdag gaat er een deel open en s'avonds weer dicht. Ze gedeien erg goed. Ik heb er bloempotten inliggen en flink wat voer en hooi.

De dames zitten in een echt buitenhok met nacht gedeelte. De voorkant heb ik afgedekt met doorzichtig plastic met daarin een uitsparing voor de waterfles (en tevens frisse lucht) In het nachthok veel hooi en een dikke laag bodembedekker.
En het gaat prima zo.

Het zijn wel allemaal jonge dieren die voor het eerst een winter meemaken dus ze kunnen zich goed aanpassen. De dames zijn ook flink aan de maat Haha!