Kat huisgericht of mensgericht?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Kat huisgericht of mensgericht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 18:36

Ik denk dat iedere dierenliefhebber wel een het zinnetje gehoord heeft, dat een hond zich op de mens richt en een kat zich op het huis.
Nou durf ik vrijwel te stellen dat we hier het levende bewijs in huis hebben dat ook een kat zich op de mens kan richten.

Zo is onze kat ontzettend op mij gericht, loopt me de hele dag achterna (zelfs naar bed/de doush in), roept me (miauwen), zit helemaal triest bij de deur wanneer ik uit logeren ben.
Ik wist dat er (schoot)katten bestonden die van aandacht hielden, maar dit had ik nog eigenlijk nooit gezien.

Hij gedraagt zich precies hetzelfde als onze hond, deze is op bijna alle mensen gericht, de kat eigenlijk alleen op mij.

Komt dit vaker voor en is dit normaal gedrag voor een kat, hoe gedraagt jullie kat zich?

Steenbok12

Re: Kat huisgericht of mensgericht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:39

Katten zijn naar mijn mening ook gezelsschapsdieren, de meeste houden ook van heel veel aandacht,

Die van ons komt savonds meestal naar mijn kamer en blijft net zolang miauwen totdat ie naarbinnen mag.. dus denk dat hij wel echt mensgericht is en niet huisgericht aangezien er zat andere plekken zijn waar hij terecht kan!

Weet niet of je je kat al eens in een asiel hebt gehad, maar bij terugkomst is die van ons altijd extra knuffelig en heeft hij veel aandacht nodig!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:41

Ik heb een asielkat, 8 jaar geleden heb ik hem uit het asiel gehaald en de eerste 3 maanden heeft hij alleen onder mijn bed gezeten. Na heel lange tijd heb ik een deel van zijn vertrouwen gewonnen en is het een ontzettende knuffelkat, maar wel tot op zekere hoogte, hij blijft bang voor harde geluiden, onverwachtse bewegingen, andere mensen en andere katten.
Alleen bij mij is het een knuffelkat, bij anderen absoluut niet. Als mijn vriend en zijn kat bij mij zijn in de weekenden is hij heel anders dan als ik alleen met hem ben. Dan loopt hij me ook overal achterna, hij slaapt in een mandje naast mijn bed en loopt ook mee als ik naar het toilet ga.
Het gaat al wel steeds beter bij mijn vriend en zijn kat, hij leert hen steeds meer te vertrouwen en het lijkt of hij het zelfs een beetje leuk vind als de kat van mijn vriend er is, en soms, heeel soms, spelen ze een beetje Lachen

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:42

Ja hoor heb denk 3 van die soort katten gehad/ heb.
2 er van heb ik met de fles groot gebracht van die 2 was het dus te verwachten.
Helaas is er eentje hier van overleden.
Sinds kort heb ik er een nieuwe bij.
Een noorse boskat kitten en die is precies het zelfde als die ander.
Volgen je over al naar toe zelf de douce in.
Eentje vind het maar niets maar die kitten van ons vind het heerlijk.
Liefst altijd op schoot als je ff niet oppas zelfs als je op de cw zit.
Mauwen als je weg gaat en helemaal dol gelukkig als je weer thuis komt.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:39

MIjn katten zijn alle 5 aan mij gehecht... Als ik thuis kom komen ze direct naar me toe en blijven dan ook in mijn buurt... lopen de hele dag achter me aan en 2 gaan er zelfs mee onder de douche Clown

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 09:26

Ik heb 3 soorten katten.
1 mensgericht, 1 knuffelgericht en 1 etengericht.
De laatste maakt het ook echt niet uit wie of wat er in huis is, als ze haar eten maar krijgt. De 2e laat haar eten staan om te kroelen. Het maakt ook niet uit wie er kroelt, als ze maar aandacht krijgt.
En de 3e loopt mij heel erg achterna, ik kan er ook alles mee. Maar zijn er vreemden in huis, dan zie je hem niet.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 10:18

het verschilt enorm per wat voor kat je hebt,
dus het kan heel goed hoor dat katten zig meer hechten aan mensen als aan hun huis.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 10:22

Die van ons is echt mensgericht. Wij zijn met hem al 3x van huis veranderd in een vrij korte tijd en hij vindt alles best zolang 'zijn' mensen (mijn vriend en ik) maar mee verhuizen.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 10:23

Ik heb er 1 maar die volgt me overal.
Maar als ik een lekker relaxed zit ofzo, zoekt ze me niet op, dan zoekt ze voor zichzelf een plekje uit, echter sta ik op, vliegt zij ook op. Ze is op haar manier wel ontzettend aan mij gehecht denk ik

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 10:27

Die van ons wisselend maar ze is ook erg aan onze hond gehecht (andersom mag de kat verdwijnen). Ze loopt ook mee met de hond uitlaten en vind het heerlijk om gekroeld te worden. Maar soms hoeft het ook niet en is ze gewoon een kat kat Knipoog

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 10:27

Onze kat is wel huisgericht, ze knuffelt wel eens op zijn tijd, maar ze zal voor ons écht niet opstaan hoor Clown.

Vanillala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 13:09

Als wij een nachtje weg zijn geweest en we komen weer thuis, zijn allebei de katten niet van ons af te slaan, en ook de bakjes voer laten ze dan links liggen. Dus ik geloof ook wel dat ze mensgericht zijn, het huis hebben ze ten slotte toch de hele tijd ter beschikking gehad?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 13:18

ik fok met katten, en er wonen 6 meiden in huis, en 3 mannen in een grote ren in de tuin,

katten zijn juist heel mensgericht, alleen laten ze zich niet makkelijk iets leren.

een hond doet wat je zegt, een kat zal de boodschap aannemen Haha!

de mensen aan wie ik kittens heb verkocht roepen ook allemaal dat de kittens zo aanhankelijk zijn en zo op je gericht zijn.
kijk en dat vind ik een belangrijke eigenschap
ik fok natuurlijk op uiterlijk, maar zeer zeker ook op innerlijk

katten die in het wild geboren zijn, zullen altijd wat schuwer blijven, uitzonderingen daargelaten.

ik denk dat voor het karakter van de kat, de eerste weken het belangrijkst zijn.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 13:21

Ik denk dat onze kat vooral hondgericht is. Enige interesse in mensen heeft 'ie niet, behalve als hij eten krijgt ofwel op schoot mag en je mag onderkwijlen *bah*
Het huis maakt het ook weinig uit, het is meer op omgeving waarin hij leeft. Vroeger was hij van andere mensen in de straat, toen die verhuisden (5 km verderop) bleef hij teruglopen, en toen hebben wij hem maar eten gegeven (na 9 maanden in het wild geleefd te hebben), en nu is hij van ons (of beter: wij van hem).

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:04

al onze 5 katten zijn mij-gericht Haha! De hele bubs loopt me achterna, achtervolgt me tot op de wc, wil mee de badkamer in, helpen met tekenwerk, gezellig samen eten, verzin het maar. Mijn vriend heeft het altijd rustig maar ik word gestalkt door bont Knipoog En oh oh wat vind ik dat erg Bloos
Na de verhuizing hadden ze maar 1 interesse: verhuisdozen. Over weglopen hebben ze nooit gedacht. We hebben ook een ren in de tuin maar toch zijn 3 van de 5 het liefste binnen. Vooral de birmanen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 17:42

haha herkenbaar natas

ik kan ook niks alleen doen hier
boven de was ophangen "prrrmeeuw" struikel over de katten
douchen "baasje dat is vies nat" haha katten die in de deuropening zitten te kijken

papierwinkel bijhouden ...onbegonnen zaak,ze gaan er gewoon bovenopp zitten !!

thuiskomen is heerlijk,dan zitten ze allemaal te playbacken voor het raam

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 20:59

Ik denk ook dat je verschillende soorten katten hebt. Wij hebben 2 katten gehad, de eerste opgehaald (kat) bij een boerderij en de tweede is komen aanlopen (poes). Zij was echt mijn vriendinnetje.

Toen gingen we verhuizen naar de andere kant van de stad, en jawel, onze kat liep steeds terug naar ons oude huis. De mensen die daar inmiddels wonen werden er helemaal gek van. Zij hebben zelf ook een kat, en onze kat was echt een terrorkat geworden. Ging via het kattenluikje naar binnen en vernielde de heleboel daar. Hij was echt boos. Nagelbijten / Gniffelen

Dit is te vaak gebeurd dat we hem niet konden houden helaas. Maar ik denk wel een goed voorbeeld van een kat die meer op de omgeving gericht is, en een kat die toch meer op de mensen gericht is. Onze poes heeft dit nooit gedaan. Lachen

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 22:30

De meeste katten houden wel van aandacht dus ik denk dat ze ook wel mensgericht zijn, maar ze zijn ook aan het huis gericht natuurlijk, daar is hun eten en hun slaapplaats waar ze lekker warm en veilig kunnen slapen.