Is zo'n hooiballetje nou echt zo gevaarlijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LiNdA1986

Is zo'n hooiballetje nou echt zo gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 13:50

Een tijdje geleden las ik hier op Bokt en in de Hart Voor Dieren ook dat zo'n hooiballetje gevaarlijk kan zijn, de dieren kunnen erin vast komen te zitten en iets breken of stikken.

Ik heb 2 cavia's en heb zelf ook zo'n balletje, mijn cavia's vinden het zelfs erg leuk en ze gaan er niet met hun poten in ofzo, maar het spookt wel heel de tijd door mijn hoofd.

moonsparkle

Re: Is zo'n hooiballetje nou echt zo gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:53

Ik heb er ook al een jaar een hooibal inhangen, nog nooit wat mee gebeurd hoor?

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:04

Ik hang mijne er soms in omdat ze er dan niet aan wennen. Ik leg uberhaupt niet zomaar verijking in het hok als ik niet in de buurt ben.

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:15

Ik heb ook zon hooi bal los in de kooi (bezigheid therapie en ze vinden het leuk om ermee te rollen/gooien).
Ik zorg altijd wel dat ie goed gevuld is met hooi, want het is me 1 x gebeurd dat het hoofd van mijn cavia erin is blijven steken en hij het er niet meer af kreeg.

Anka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:39

Ik heb al jaren een hooiballetje voor mijn konijnen en nooit problemen mee gehad..Lachen

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 12:53

ze zeggen inderdaad dat het gevaalijk is.. in de opvang bij ons hebben ze allemaal een balletje en bij mij thuis ook.. nooit wat mee gehad.. het kan natuurlijk wel een keertje gebeuren maar volgens mij is dat 1 op de .... vele cavia's Lachen

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 18:21

Volgens mij ligt het eraan welke maat bal je pakt. Als je konijnen-maat hebt voor een rat bijvoorbeeld kan hij beklemd komen te zitten.
Een konijn zal daar bij die maat geen/weinig last van hebben.

Kwestie van ervoor zorgen dat de openingen niet te klein en niet te groot zijn.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 19:28

assie schreef:
Volgens mij ligt het eraan welke maat bal je pakt. Als je konijnen-maat hebt voor een rat bijvoorbeeld kan hij beklemd komen te zitten.
Een konijn zal daar bij die maat geen/weinig last van hebben.

Kwestie van ervoor zorgen dat de openingen niet te klein en niet te groot zijn.

mee eens Tong uitsteken net als dat je kleren hebt die je hartstikke groot zijn Knipoog
haha ik heb gewoon van die 2e maat ongeveer Haha! me een belletje Haha!

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 20:05

trouwens nog een vraag. Ik heb een hyper cavia maar ook en die zich echt niet veroerd ook niet voor paprika en witlof enzo Nagelbijten / Gniffelen

iemand een tip hoe ik hem kan laten bewegen, want dat doet hij nu nauwelijks.

Ik heb het volgende al geprobeerd: hangmaat, buizen, kattenbal, knuffel, hooibal, hooiruif, ander nachthokje, eten vastbinden of ophangen, eten verstoppen etc..

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 22:06

Fairytail schreef:
trouwens nog een vraag. Ik heb een hyper cavia maar ook en die zich echt niet veroerd ook niet voor paprika en witlof enzo Nagelbijten / Gniffelen

Ik heb het volgende al geprobeerd: hangmaat, buizen, kattenbal, knuffel, hooibal, hooiruif, ander nachthokje, eten vastbinden of ophangen, eten verstoppen etc..

als hij wel eet lijkt me het niet echt een probleem, als hij altijd al zo rustig is geweest dn lijkt me het niet zo raar maar is hij altijd wa drukker is geweest.. even in de gaten houden of hij wel eet.. hoe oud is hij.? misschien ook al een oudere caaf.? sommigen zijn dan ook wat 'luier' haha

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 22:33

Hij is altijd al lui geweest, hij is inmiddels bijna 4 jaar oud. Hij eet normaal en blijft op het zelfde gewicht maar ik vind het tezwaar eigenlijk.

Cavia's kunnen toch ook ligplekken krijgen enzo?

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 00:52

Fairytail schreef:
Hij is altijd al lui geweest, hij is inmiddels bijna 4 jaar oud. Hij eet normaal en blijft op het zelfde gewicht maar ik vind het tezwaar eigenlijk.

Cavia's kunnen toch ook ligplekken krijgen enzo?

als hij altijd al zo geweest is en wel goed eet kan het na mijn weten geen kwaad Haha!

ik weet eigenlijk niet of ze dit kunnen krijgen.. nooit van gehoord Tong uitsteken
kijk anders op www.caviaopvangcentrum.com die weten erg veel over cavia's
je kunt je gratis aanmelden op de forum voor meer info enz.. ook kun je daar gewoon je vragen op kwijt en geen vraag is daar te dom Knipoog

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:32

Ik heb er gelukkig tot nu toe nooit problemen mee gehad. Mijn cavia's zijn beide fors en meer dan eten uit de hooibal doen ze nooit.
Met jonge cavia's zal ik wel een beetje oppassen met ruifjes en hooiballetjes, maar verder... Of je moet echt een clownscavia hebben waarvan je weet dat ie van een hooiballetje een gevaar voor zichzelf maakt. Clown

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:00

Mijn cavia's hebben ook een hooibal en n ander ding in hun hok hangen, en ik heb ze nog nooit vast gezien ofzo.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 18:54

Voor hamsters adviseer ik het niet, mijn vorige hamster zat er een keer m,n zijn koppie in vast.. Knipoog

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 21:29

Fairytail schreef:

Een vriendje, caaf's vinden het samen veel gezelliger.

Ik heb voor mijn nijns ook van die balletjes. De ene hangt in de kooi, dus dan moet hij wel erg rare dingen gaan doen om klef te komen, en de andere is eigenlijk altijd wel gevuld, dus dat zal ook wel meevallen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 21:30

Mijn konijn, gerbil en hamster hebben er alle 3 eentje. Heb er nooit problemen mee gehad.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:21

Mijn caaf die een klein koppie had is ook vast komen te zitten in zo'n hooibal!!!! Levensgevaarlijk dus!!!!
Mijn konijn heeft er ook 1 (zijn kop is veel groter en kan dus niet tussen de spijltjes door) maar die vind er niks aan en eet het hooi zo niet!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:23

Verward Nou ik dit lees schrik ik ook Nagelbijten / Gniffelen
Mijn caafjes hebben die bal altijd gehad.
Hang er hooi in of wat komkommer/witlof etc. En hij kan zich er goed mee vermaken.
En ik denk dat ik de juiste maat heb, want ik zie hem hier nog niet klem tussen te komen zitten.

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:44

Bij mijn 4 nijnen heb ik ook een hooibal in de kooi zitten. Ik heb ze gewoon opgehangen aan het dak. Niks geen problemen