Konijnen nu nog naar binnen halen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Konijnen nu nog naar binnen halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 12:09

We hebben 2 konijnen gekregen. Ze zitten nu altijd buiten, en eigenlijk "vergeten"we ze daardoor gewoon. Ze krijgen wel hun eten/drinken op tijd, maar voor de rest vergeten we ze eruit te halen en we hebben er ook amper tijd voor. Nu wil ik ze graag binnen neerzetten, zodat we ze er vaker uithalen en ze meer aandacht krijgen. Kan ik ze nu nog naar binnen halen, of is dat slecht?

whisperramse

Re: Konijnen nu nog naar binnen halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:15

Ik zou het niet doen.
Hun haar is al aangepast aan de buitentemperatuur en zo.
Mijn konijnen zitten alle winters buiten (behalve mijn oude voedster die zich niet meer warm kon houden)

Als het is rond de aandacht en zo; tjah? Kan je niet maken dat ze dag en nacht binnen en buiten mogen lopen? Dat ze kunnen kiezen?
Mijn konijnen zijn ook niet echt verzot op me, maar ze kennen me wel.
Ik ga er ook geen uren per dag bij zijn hoor Haha!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 12:18

Ze zitten in zo'n hoog dubbel hok, met bovenin nachthok en gewoon hok en met een trapje omlaag naar de ren. We hebben geprobeerd om een buitenren uit te zetten maar ze graven (logisch natuurlijk) en we hebben geen plek om een mooie buitenren te bouwen. Ze komen er eigenlijk nooit uit, en dat vind ik gewoon zielig. Ben al op zoek naar een nieuw plekje, maar om die tijd te overbruggen wil ik het zo gezellig mogelijk maken Bloos .
Maar ik vermoedde al zoiets met die vacht, daarom vroeg ik het hier Haha!

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:32

Tip; rubberen matten leggen!
En daarrond dan draadje/omheining zetten.
Bij mij liggen er ook rubberen matten tegen het graven en daarbovenop houthakselingen Lachen
Het is écht effectief en doeltreffend! Ja

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:39

ze kunnen zeker wel naar binnen, maar dan zullen ze tot zeker het voorjaar binnen moeten blijven. na een dag of 3/4 gaat hun vacht ruien en komen ze dus dunner in het haar te zitten.
ook als ze naar een nieuwe eigenaar zouden gaan, mogen ze pas naar buiten als de nachttemperatuur weer boven de 15 graden is.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 17:46

Hm, dat zou dan niet slim zijn om ze binnen te halen. Ik ga eens kijken wat ik kan vogelen met een buitengedeelten.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:20

als je zeker weet dat de nieuwe eigenaren ze tot het voorjaar binnen kunnen houden of jij kan dat zelf, is het echt geen enkel probleem.
een rubber mat is een optie, maar zorg dan wel dat ze niet bij de randen kunnen om aan te gaan knagen.
kunnen ze los in de tuin of is de tuin niet konijn-proof?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 18:24

De tuin is niet konijnproof. Ik heb een mailtje gehad van potentiele eigenaars, maar heb geen idee hoe ik nou kan controleren of het om serieuze mensen gaat of om "konijnenslachters" ..

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:41

sowieso een vergoeding vragen, je nijnen niet gratis meegeven.
of afspreken dat ze ze na de kerst komen halen en dan je zorgen over het potentiele konijnenmaaltje uitspreken.
vraag hen ook naar hun kennis van konijnen en stel vragen over de huisvesting, het voer, het hok e.d.

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:42

Ik zou ze nu niet meer naar binnen halen. Konijnen kunnen er niet goed tegen om in eens van een 'koude' naar een warme omgeving te gaan. Bovendien kunnen konijn heel goed in de winter buiten blijven. Maar als je zelf het gevoel hebt dat ze het toch te koud zouden hebben zou je ze eventueel in een schuur (als dat mogelijk is) kunnen zetten. Daar is het tempratuur verschil met buiten minder groot.

Vanillala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 13:13

Konijnen vinden het niet fijn om opeens in een veel warmer (of kouder) klimaat te zitten. Dus in jouw geval zou ik ze buiten laten staan, ze hebben hun wintervachtje ten slotte al gekregen en binnen zal het snel warm zijn voor ze.

Ik moet wel zeggen, dat mijn nijnen twee dagen geleden wel naar binnen zijn gegaan. Maar dat is omdat onze buren ons vertelden dat er de afgelopen jaren veel konijnen zijn gestolen rond deze tijd van het jaar. En dan denk ik maar, liever een beetje warm in huis, dan heel erg warm in de pan Vork

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 21:59

marrke en vanillala; konijnen kunnen gewoon naar binnen, als ze dan maar niet eerder naar buiten gaan dan met een nachttemperatuur van minimaal 15 graden.