eet probleem konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Desperado_

eet probleem konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 16:54

Hallo,
ik heb een probleempje met mijn konijn:
ik geef haar 2x per dag eten (sochtens en savonds) maar het lijkt alsof ze ALTIJD honger of trek heeft sochtens krijgt ze een hele bak eten en savonds een halve.
dit eet ze dan ook echt binnen 10 minuten op en als ik uit school komt krijgt ze ook wel eens een paar snoepjes die ook binnen no-time weg zijn.
ook als we naar de koelkast of de keuken lopen dan rent ze als een gek heen en weer in dat hok.
bij drinken is het hetzelfde sochtens als ik haar eten geeft krijgt ze een fles water die aan het einde van de dag ook zo goed als leeg is.
weten jullie wat dit kan zijn en hoe ik het kan verhelpen?

ikke20

Re: eet probleem konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:56

geef je haar ook hooi? en heeft ze stro al bodembedekking?

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:08

Een hele bak vol is wel erg veel hoor, zoveel hoort een konijn helemaal niet te krijgen! Mag ik weten wat je konijn op een dag allemaal te eten krijgt?
Dat een konijn altijd moet eten, weet je neem ik aan. Daarom lijkt het misschien of je konijn altijd honger heeft. Maar brokjes zijn wat dat betreft niet goed, je moet echt hooi geven, dat kunnen ze de hele dag door eten en worden ze ook niet dik van!
Gr.
Naatje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:10

een hele bak vol is veel te veel.. onbeperkt hooi is wel een must.. ik zou haar dus niet te veel voeren, zeker niet 2x per dag

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:13

De mijne doen het ook Knipoog Meteen alles opeten.
Ze krijgen in de avond samen 1 bakje voer(2 konijnen), en 's ochtends hooi.
Ik zou adviseren om ook zoiets te doen, dus 1 x per dag hooi en 1x per dag brok.
Daarnaast, als ik ze een grote wortel geef of veel biks/hooi kunnen ze ineens wel 3 uur erover doen zonder het in een keer op te eten Knipoog

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:15

ik zou er voor zorgen dat hij heel de dag de beschikking heeft over hooi en eventueel ook over stro!
en veel minder brokjes voeren!!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:00

Heb jij jou konijn al eens ontwormt? Veel konijnen gaan bij een wormbesmetting ook meer eten.

Desperado_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 12:33

bedankt voor de reacties iedereen!
ik denk dat ze wel ontwormd is.
ze heeft op de vloer eerst zacht spul wat de winkel aanbood en daar boven op een laag hooi..
ook krijgt ze zoms een stuk winterpeen maar daar blijft ze ook aan eten tot hij op is..

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:44

Een hele bak vol voer is inderdaad te veel. Onbeperkt hooi mogen ze weer wel hebben.
Je zou ook kunnen kijken of de tanden van het konijn in de loop van de tijd niet te lang zijn geworden waardoor ze moeilijker is gaan eten.

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 12:32

Ik ken het, mijn konijnen zijn allebei vondelingen, 1 zelf gevonden 1 uit de opvang. Vooral Pompoentje (uit de opvang) heeft echt een eetstoornis lijkt het wel, ze was zwaar vermagerd dus nu moet ook al het eten wat ze krijgt op.
Ze krijgen vooral veel hooi en brokjes echt afgepast. Dat eten ze dan wel gelijk op dus moeten ze het de rest van de dag met hooi doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 12:37

Mijn konijn heeft ook altijd honger, naja trek. Ze krijgt onbeperkt hooi en een heel klein beetje biks 's ochtends en 's avonds. Echt een schepje van 2 bij 1 cm zegmaar. En alleen biks, geen gemengt voer, dat is helemaal niet goed voor die beessies. Ook fruit of groente krijgt ze maar héél af en toe.

Als je gewoon onbeperkt hooi geeft en verder een heel klein beetje biks zit hij op een gezond dieet en is dat 'honger' ook gewoon niks meer dan trek.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 12:43

Misschien eet en drinkt hij uit verveling de hele dag door?
Mijn konijn mag onbeperkt eten maar hij loopt de hele dag los in de kamer en ik speel elke dag met hem. Hij is echt een bonk spieren. Haha! Hij eet ongeveer een theekopje biks per dag. Hij heeft ook zijn eigen speelgoed waar hij zich mee vermaakt.

Ik kan me voorstellen dat als een konijn alleen in een hok zit dat hij iets zoekt om te doen (eten).

Desperado_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 13:03

als ik uit school kom verschillende tijden komt ze er 2 tot 3 uur uit dus verveling kan het niet zijn,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 13:28

2/3 uur is niet veel. Mijn konijn kan er helaas ook niet vaker uit maar veel/ genoeg is het zeker niet..

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 13:33

probeer meer hooi te geven en minder brokjes, hooi vult Lachen
als ze veel hooi eet is het geen probleem en van teveel brokjes kan ze een overgewicht krijgen. wortels kun je ook veel geven, is lekker en gezond voor haar Lachen

mijn konijn is alweer 8 1/2 jaar en die geef ik altijd voldoende hooi en loopt in een hele grote ren helemaal voor hem alleen.

speeltjes halen voor haar wil misschien ook wel helpen, ze kan ook gaan eten uit verveling.

en een beetje een drastische oplossing is een ander konijn erbij halen, verveelt ze zich ook niet en heeft ze afleiding voor de hele dag.

denk er dan wel aan dat ze waarschijnlijk een grotere ren/kooi nodig hebben.

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 17:30

dit doet mijn ram nu ook echter,hij is gecatreerd,krijgen hun de hele dag eten omdat hij bij mn voedster en hun 7 jongen zitten.
resultaat meneer is veels te dik.
gelukkig gaande jongen eerdaags wege n dan gaat hij op dieet.
maar ik zou haar wat te doen geven zoals een hooibal misschine een maatje van die speeltjes dat werkty hier ook goed en wat andijvie geven af en toe is een gezondere snack dan snoepjes...
gr gemma