hoe leer ik mijn hond af, om tegen een auto aan te springen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amanda__

hoe leer ik mijn hond af, om tegen een auto aan te springen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 23:37

ik heb een hond, die dus uit enthousiasme tegen auto's aanspringt.
Zij doet dit dus alleen bij mensen die ze kent en leuk vind. ze is gewoon veel te enthousiast en maakt hierdoor fouten.
Ik weet dit en heb haar dus meestal ook vast. Helaas is het gister mis gegaan.

Mijn hond liep los en sprong dus tegen de auto van een bekende aan.
gevolg: krassen en nu wilt ze deze vergoed hebben.
ik snap het het van haar en ben zo verschrikkelijk kwaad op mn hond en hoe het gebeurd is (van binnen,want ik kan mn hond niet straffen want ik was er niet bij (iemand anders kwam naar mij toe met de hond).
lang verhaal,doet er ook niet toe.

mijn vraag:
Hoe leer ik mijn hond het tegen autos aanspringen af?

ik hoop echt dat iemand mij helpen! Huilen

Poohbeer

Re: hoe leer ik mijn hond af, om tegen een auto aan te springen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:17

foutje
Laatst bijgewerkt door Poohbeer op 05-12-07 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:18

[quote="Poohbeer"]Wat wil je dat je hond WEL doet in plaats van opspringen tegen de auto. Dan bedoel ik dus welk gedrag wil wel je van haar zien. Bedenk iets wat ze niet tegelijk kan doen met opspringen./quote]

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:18

die krassen kun je bij wa verzekering opgeven vermoed ik
tips voor de hond heb ik niet

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:23

Amanda__ schreef:
ik heb een hond, die dus uit enthousiasme tegen auto's aanspringt.
Zij doet dit dus alleen bij mensen die ze kent en leuk vind. ze is gewoon veel te enthousiast en maakt hierdoor fouten.
Ik weet dit en heb haar dus meestal ook vast. Helaas is het gister mis gegaan.

Mijn hond liep los en sprong dus tegen de auto van een bekende aan.
gevolg: krassen en nu wilt ze deze vergoed hebben.
ik snap het het van haar en ben zo verschrikkelijk kwaad op mn hond en hoe het gebeurd is (van binnen,want ik kan mn hond niet straffen want ik was er niet bij (iemand anders kwam naar mij toe met de hond).
lang verhaal,doet er ook niet toe.

mijn vraag:
Hoe leer ik mijn hond het tegen autos aanspringen af?

ik hoop echt dat iemand mij helpen! Huilen

niet meer los mee nemen en gewoon aan de lijn houden.
Wanneer ze de neiging heeft om te gaan springen geef jij een fikse ruk aan de lijn en straf haar/hem met een duidelijk woord en toon af.
Volhouden op dan zal ze zelf gaan zien dat dit niet gewenst gedrag is Knipoog

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:31

idd, poohbeer heeft gelijk. Je moet die situaties vooraf eens in scène zetten en er vooral veel op oefenen. Voorkom dat ze fouten maakt door ze terug los te laten lopen. Dit kan je helpen door bv. te vragen aan vrienden om vooraf ter verwittigen als ze gaan komen. Dus te oefenen = Leer de hond de oefening 'zit' aan in veel situaties. Dit moet de hond al betrouwbaar kunnen. Laat nu iemand bekent komen, hou ze in het begin uiteraard aan de lijn. Laat de auto stoppen op de plaats waar ze nog niet over enthousiast wordt. Vraag dan een oefening van haar = zitten. Als ze dit dan ook doet, flink belonen, het is de beste hond ter wereld. Geef de hond op het moment dat hij ging zitten wat heel lekkers, zoals kippewit of zo. Dan de volgende stap = Auto komt ietsje dichter, terug de oefening herhalen. Begint ze toch terug te trekken aan de lijn en heeft ze geen gehoor voor jouw commando ? Dan staat de auto al te dicht. Dit bouw je zo verder op tot de auto dicht kan komen. Als dit 10 van de 10 keren goed gaat, dan gaat de lange lijn eraan. Geef haar nu soms geen commando meer, kijk of ze de link gelegd heeft. Uiteraard de hemel op aarde belonen als ze netjes gaat zitten. Ik hoop dat dit je wat kan helpen. Het is vooral veel herconditioneren, een auto moet direct 'zitten' worden.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:40

AstraGirlie schreef:
idd, poohbeer heeft gelijk. Je moet die situaties vooraf eens in scène zetten en er vooral veel op oefenen. Voorkom dat ze fouten maakt door ze terug los te laten lopen. Dit kan je helpen door bv. te vragen aan vrienden om vooraf ter verwittigen als ze gaan komen. Dus te oefenen = Leer de hond de oefening 'zit' aan in veel situaties. Dit moet de hond al betrouwbaar kunnen. Laat nu iemand bekent komen, hou ze in het begin uiteraard aan de lijn. Laat de auto stoppen op de plaats waar ze nog niet over enthousiast wordt. Vraag dan een oefening van haar = zitten. Als ze dit dan ook doet, flink belonen, het is de beste hond ter wereld. Geef de hond op het moment dat hij ging zitten wat heel lekkers, zoals kippewit of zo. Dan de volgende stap = Auto komt ietsje dichter, terug de oefening herhalen. Begint ze toch terug te trekken aan de lijn en heeft ze geen gehoor voor jouw commando ? Dan staat de auto al te dicht. Dit bouw je zo verder op tot de auto dicht kan komen. Als dit 10 van de 10 keren goed gaat, dan gaat de lange lijn eraan. Geef haar nu soms geen commando meer, kijk of ze de link gelegd heeft. Uiteraard de hemel op aarde belonen als ze netjes gaat zitten. Ik hoop dat dit je wat kan helpen. Het is vooral veel herconditioneren, een auto moet direct 'zitten' worden.

Helemaal mee eens.
Met de vorige post (Debsey) ben ik het dan weer helemaal oneens.. Beloningsgericht werken is veel leuker, gemakkelijker en sneller dan strafgericht werken.

Het dikgedrukte zou trouwens niet mogen gebeuren. Je moet een beloning zoeken waar je hond zo dol achter is, dat al zijn aandacht daar heen gaat. Dit is van hond tot hond afhankelijk.. Bij onze ene hond is dat eten, bij onze andere is dat een piepend speelgoedje.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:44

maar wat ik dan afvraag is (in mijn verhaaltje) of de hond dan ook zal gaan zitten als de eignaar er niet bij is. Dit dan ook misschien gradueel gaan afbouwen. Dus steeds iets verder van de hond gaan staan met de lange lijn, tot je kan verdwijnen zeg maar ? Ik denk nog even na hierover ...
Denk vooral dat dit vooraf veel oefenen noodzakelijk zal zijn, zodat dit een gewoonte gedrag gaat worden. En ook in het begin zeker de auto niet te dicht laten komen.
Laatst bijgewerkt door AstraGirlie op 05-12-07 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 11:44

astra: dankje voor je tip. dat kan idd iets iets zijn.
edit: mijn hond doet idd als ik er niet bij ben, maar als ik verder weg sta.

verder is ze vaak zo enthousiast dat ze mijn commandos dan gewoon vergeet, uit blijdschap.

@ debsey: ik ben niet van plan mijn hond altijd aan de lijn te leggen. dit omdat ze verder wel luisterd, alleen dit punt heeft ze problemen mee.
Ik kan haar ook niet heel hard gaan straffen, aangezien zij vroeger door een gezin mishandeld is. het heeft ons al jaren gekost totdat ze ons vertrouwde en dat ze begon te luisteren.
Als ik haar nu hard straf word ze weer heel bang en valt er een week niks met haar te doen als dat ze in haar mandje ligt en er niet uit wil komen.

Het is gebeurd bij ons op de stal. Ik was er zelf niet bij, maar mijn vriend.
zo bij mensen die ze niet kent doet ze het ook niet, maar mensen die ze kent, bij onze autos van het gezin doet ze het al niet meer. Hoe dat precies gebeurd is, weet ik niet. van de 1 of de andere dag.

@ poohbeer:ik wil dat ik mijn hond wel los kan laten bij mij op stal en dat als ze een bekende in een auto ziet ze daar wel hene mag gaan, en vrolijk mag doen, maar niet dat ze er tegen aan gaat springen.
iedereen weet dat ze enthousiast is en dus als ze wat gekke sprongetjes op de plaats maakt is niks vreemd. ze mag alleen niet meer springen als ze los is en ik toevallig niet 10 cm van haar af sta.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 23:14

AstraGirlie, geeft een mooie en duidelijke uitleg Ja
Maar doe er echt ook op het laatst er een lange lijn aan doen om (eventueel) te corrigeren als ze toch de fout maakt.

Ik snap dat je, je hond los wilt laten lopen. Maar dan moet je natuurlijk wel een goed luisterende hond hebben. Dit kan je op een cursus leren.
Mijn hond -11 maanden- weet dat er als er kinderen aan komen, ze altijd moet gaan liggen zodat ze rustig kan worden geaaid. Niet liggen=niet aaien.
En daarbij moet een hond altijd onder appel staan, onder welke situatie dan ook.

Succes!

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 23:32

Steffie89 schreef:
AstraGirlie, geeft een mooie en duidelijke uitleg Ja
Maar doe er echt ook op het laatst er een lange lijn aan doen om (eventueel) te corrigeren als ze toch de fout maakt.

Ik snap dat je, je hond los wilt laten lopen. Maar dan moet je natuurlijk wel een goed luisterende hond hebben. Dit kan je op een cursus leren.
Mijn hond -11 maanden- weet dat er als er kinderen aan komen, ze altijd moet gaan liggen zodat ze rustig kan worden geaaid. Niet liggen=niet aaien.
En daarbij moet een hond altijd onder appel staan, onder welke situatie dan ook.

Succes!

wat bedoel je hiermee (appel)

ik ga nu ook met het hondje op cursus. (in nieuwe jaar).
Zo luistert ze heel goed, ze kan al goed dingen negeren, en ook als ik buiten aan het paardrijden bent dan kan ze andere honde,mensen enz negeren.

maar soms dat mislukt het als ze te enthousiast word dan vergeet ze alles even om zich heen. dit heeft ze alleen bij bekende mensen,voertuigen of dieren.
hoop dat de cursus gaat helpen.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 00:18

Er moest eigelijk Appèl staan. Appèl betekend dat een hond ter allertijden gehoorzaamt (zit, af, volg en blijf) dit zijn gewoon de basisdingen die een hond moet weten.

Enthousiast zijn is nou juist goed bij een hond. Ben blij dat je een hond hebt die alles leuk vind en alles positief bekijkt. Je had ook een hond kunnen hebben die alles eng vind. Enthousiastheid kan je goed trainen. Mijn hond is echt super druk, vind alles helemaal geweldig en is af en toe gewoon doof vanwege verblindheid als je iets heel leuk vind. Maar door de juiste trainingen luisterd ze echt super goed.

Hoe oud is je hond?

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 01:01

ze is nu ongeveer 3 jaar.
vroeger is ze dus gevonden als pup in een bos, ze is toen bij een gezin gekomen die niet goed met haar over weg konden, verder hadden dat gezin kinderen,die ook niet echt leerden hoe ze met een pup om moesten gaan (gevolg: kindjes duwde hondje van de trap), toen is de hond naar een vrouw gegaan, maar deze had net een tweede baby, kippen,paarden en een andere hond, ze had echt geen tijd voor een tweede hond en had deze ook maar even tijdelijk opgevangen.
toen hebben wij haar in huis genomen. het is een moeilijke tijd geweest. zodra je haar verkeerd aankeek plaste ze,ging ze naar haar mand. boos worden haalde alleen maar angst uit..en ze beet mijn vaders schoenen kapot,mijn moeders sokken en mijn ondergoed.
ben toen met een oude sok in bed gaan slapen en heb toen die bij haar gelegd als ze ging slapen,dat ging goed.

het hondje is steeds meer open geworden en we hebben een goede manier gevonde om met haar om te gaan. soms heeft ze wel een rare bui dat als je haar vrolijkt roept voor te eten of spelen dat ze gaat plassen en net doet alof ze de grootste straf heeft gehad.
verder is ze heel bang richting grote/brede mannen en vrouwen met wijde kleding,veel haar of een grote hoed op.
ook is ze heel bang om in de steek gelaten te worden.
maar ze is de liefste hond ter wereld..

ik denk idd dat we die enthousiasme goed kunnen gaan omzetten. Vidn ik een heel goed punt/tip, dankje! Ga in het nieuwe jaar beginnen met een training Lachen.
en dan komt wel goed.
vriendin van mij heeft haar hond daar ook getraind en die was al 5, dus het kan wel. mss duurt het iets langer Lachen heb er iig zin in.

weet iemand ook of je hond kan afleren om op elk geluidje van buiten af te gaan blaffen (als ze in huis zit), dat is wel iets heeeeel vervelends van haar, haha

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 12:12

Voor een hond is het natuurlijk om aan de rest mee te delen dat er iets is (het is een externe bedreiging), maar ze moeten op jouw teken leren dat ze dan mogen stoppen, dat jij het vanaf dan overneemt. Aanleren kan je zo doen : ze hoort iets, ze gaat blaffen. Jij zegt dan 'bedankt' of iets anders, maar altijd hetzelfde woordje. Hiermee maak je 3 dingen duidelijk = dat je zijn waarschuwing gehoord hebt. Ten tweede dat je hem dankbaar bent voor zijn oplettendheid, en ten derde dat jij nu de verantwoordelijkheid opneemt. Vanaf de hond dan een ogenblijk stil is, geef je het brokje, zodat hij weet wat de bedoeling is. Dit herhaal je een paar keer. (ook in scène te zetten). Heb dus best altijd een paar brokjes in je zak of dichtbij. Eenmaal de hond de bedoeling kent (dus als baasje 'bedankt' zegt moet ik stil zijn) heb je een paar maatregelen indien de hond toch door gaat met blaffen, pak hem dan rustig maar zeker aan de halsband vast en zonder hem zo'n 5 minuten af van de sociale groep. Belangrijk is om niet zelf te beginnen schreeuwen, want dan maak je duidelijk dat er wel degelijk iets aan de hand is. Bloos