dwerg hamsters groepsdieren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Valerie_V

dwerg hamsters groepsdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 15:47

Hallo,

Ik vraag mij af of dwerg hamsters of dat nou groepsdieren zijn of niet? Ik heb zelf ook een hamster en die leeft gewoon in z'n eentje en lijkt daar helemaal geen problemen mee te hebben!

Maar als je leest in van die hamster boekjes staat er dat je makkelijk meerdere hamster bij elkaar kunt houden.
de eerste hamsters die ik had zaten met z'n tween in een kooi wat niet goed ging Boos! de een maakte de ander af.... we konden de een nog maar net redden door een nieuwe kooi erbij te kopen en ze gescheiden van elkaar te houden. Dit vonden we erg raar want in de dierenwinkel zeiden ze dat we ze makkelijk bij elkaar konden houden. Het waren 2 vrouwtjes. Maakt dat ook uit wat voor geslacht?

Toen we de hamster gingen kopen die ik nu heb wou ik er toch wel graag 2 mijn moeder en ik waren toen naar heel veel verschillende winkels geweest en gevraagd of je er wel 2 bij elkaar kunt hebben! de ene winkel zei dat het wel kon maar de andere winkel weer niet Verward

Wat is het nou kan het wel of niet Verward wat zijn jullie ervaringen ermee?

Groetjes Valerie

Yank

Re: dwerg hamsters groepsdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:47

Dwerghamster? Russische, Campbelli, Chinese en de Roborovksi zijn allemaal dwerghamsters volgens mij, dus welke bedoel je? Lachen
Ik weet het niet precies, maar ik dacht dat het vaak niet goed gaat als je Russische, Campbelli en Chinese hamsters met soortgenoten houdt. Het is dus prima als je ze alleen houdt. Roborovski's zijn geen solitaire hamsters en daar gaat het vaker goed bij als je ze in groepjes houdt.

Een cavia alleen houden kan vaak ook prima: je merkt er niks aan... maar het is natuurlijker om het dier met soortgenoten te houden. Knipoog

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:49

Sommige soorten zijn groepsdieren andere soorten leven solitair. Dus het ligt helemaal aan welke je hebt.

Ik zou het voor je kunnen opzoeken, ik heb wel een boek waar het in staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:03

Roborovski's en Campbelli's zijn groepsdieren.

Chinezen zijn solitair en russen uit lijnen in nederland zijn heel agressief tegensoortgenoten en die moet je dus ook absoluut niet samenhouden.

Wil je meer informatie kijk dan eens op http://www.dehamster.nl , in boeken staat vrijwel altijd de verkeerde informatie, er zijn vrijwel geen goede boeken over hamsters in de handel (en dat is ook de reden waarom ik nog altijd het plan heb om er zelf een boek over te schrijven Slim ).

Bedenk wel dat deze rassen onderling heel erg verschillen, o.a. qua gedrag en leeftijd die ze kunnen bereiken.

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 19:47

Ik heb een russische dwerg hamster en in het boekje staat dat het wel kan maar in de praktijk Nagelbijten / Gniffelen