roborovski hamsters: welke kooi?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lonnie

roborovski hamsters: welke kooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 15:27

na 4,5 jaar is mijn 4e syrische hamster overleden. Nu was ik laatst bij de Boerenbond en zag daar 2 superleuke roborovski's zitten. Omdat ik nu wel een eertje voor een ander ras wil gaan, wl ik er eigenlijk wel wat meer over weten. Belangrijkste voor mij is of ik ze in de oude kooi van de syren kan zetten. Deze heeft een plastic onderbak van ca 10 cm hoog en dan spijlen. er zit een verdieping in, zodat ze omhoog kunnen, maar zitten dan wel op gelijke hoogte met de spijlen. Ik ben eigenlijk bang dat ze er doorheen gaan en of dit ook daadwerkelijk kan. wie heeft hier ervaringen mee? want ik wil eigenlijk geen nieuwe kooi kopen want deze is echt megagroot en ik wil hamsters niet in zo'n lein hokje zetten, dan koop ik er liever geen meer. ik heb trouwens een tijdje een russische gehad en die bleef ook netjes in de kooi.

verder nog: roborovski's kunnen toch in groepen leven? ik had nl 2 mannetjes geizen

bedankt alvast!

missblonda

Re: roborovski hamsters: welke kooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:31

ik had een kooi met buizen redelijk groot voor ze maar goed (het is 1 waar ook dwerghamsters in passen buizen buiten de kooi langs)

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 15:32

ik wil absoluut geen buiizenkooi, dat vind ik echt zielig en is bovedien zo moeilijk schooon te houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:47

Ik zou een aquarium of terrarium kiezen, dit is veilig voor ze en je kunt ze goed bekijken.

Ik zal robbies niet in een traliekooi houden, traliekooien zijn niet robbie-proof.

En last but not least.. Ik wil je sterk afraden om je hamsters bij een dierenwinkel te kopen. Je weet niks van hun afkomst en de kans is groot dat ze van broodfokkers komen.

Je kunt op het hamsterforum eens vragen of er een fokker is die robo's voor je heeft. Hier kun je ook wel aan de whiteface variant komen die ook erg leuk zijn. *LOL*

Persoonlijk zou ik drie robbies nemen, wanneer er ooit eentje overlijdt heb je er in ieder geval nog twee.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 17:59

Je kan robbies wel bij elkaar doen, maar ik zelf zou dat persoonlijk geen voorkeur aan geven. 2 mannetje gaat in de regelmaat niet goed, dus moet je er een vrouwtje bij doen, en dan heb je dus kans op jonkies. En als je er te veel krijg kunnen ze gaan vechten en dus gauw dode in de kooi liggen.

Je hebt ook nog altijd een optie om een russische dwerghamster te kopen. En als je daar naar op zoek gaat kijk dan eens bij het hamster site(www.dehamster.nl) daar staan hamster fokkers van je in de buurt. dan weet je vaak wat de hamster met zich mee kan fokken, en wie de ouders zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 18:04

pubelia schreef:
Je kan robbies wel bij elkaar doen, maar ik zelf zou dat persoonlijk geen voorkeur aan geven. 2 mannetje gaat in de regelmaat niet goed, dus moet je er een vrouwtje bij doen, en dan heb je dus kans op jonkies. En als je er te veel krijg kunnen ze gaan vechten en dus gauw dode in de kooi liggen.

Je hebt ook nog altijd een optie om een russische dwerghamster te kopen. En als je daar naar op zoek gaat kijk dan eens bij het hamster site(http://www.dehamster.nl) daar staan hamster fokkers van je in de buurt. dan weet je vaak wat de hamster met zich mee kan fokken, en wie de ouders zijn.

Robbies gaat vrijwel altijd goed hoor als ze uit hetzelfde nest komen. Ze hebben erg veel aan elkaar en ik zou ze bij voorkeur dus ook zeker niet alleen houden.

Ik zou gewoon voor drie vrouwtjes gaan.

Denk er wel om dat ze chinchillazand in een badje moeten hebben om in te rollen, anders krijgen ze vet haar.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 18:20

ik wil geen russische meer, die heb ik al 3 jaar lang gehad. vind nou juist roborovski's wel leuk omdat ze actief zijn! om te knuffelen heb ik geen hamster nodig, daar heb ik genoeg andere ebesten voor. En ik was inderdaad ook niet van plan om er 1tje te nemen maar meerdere. Ben alleen nog aan t twijfelen tussen n koppeltje (=nestjes, maar ik las ergens dat ze maar 4 tot 5 keer een nestje hebben) of inderdaad 2 of 3 van hetzelfde geslacht.

Alleen de kooi is t grote probleem, ik heb nu deze en mijn moedetr weet niet dat de huidige hamster overleden is. Ze wil ook niet nog meer huisdieren, dus eigenlijk mag er geen nieuwe hamster komen, maar n bijna 10 jaar hamsters wil ik eigenlijk nog wel nieuwe Haha!. Maar ik kan de kooi dus niet zomaar vervangen door n andere kooi want dan wordt t wel overduidelijk dat er iets aan de hand is...
Maar die beestjes zijn toch superklein? Gaat dat dan niet lukken alsmijn plastic onderbak een ruime 10 centimeter hog is? de verhoging kan ik eruit laten, zodat ze niet op gelijke hoogte met de spijlen zitten. Dan kan ik wel gewoon mijn ruime onderbak blijven gebruiken, omdat ik ook las dat ze bijna niet klimmen en daardoor meer oppervlakte nodig hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 22:39

Als je op safe wilt spelen, dan zou ik het niet doen nee. Een traliekooi is echt niet robbie-proof.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 22:49

Wuis schreef:
pubelia schreef:

Je hebt ook nog altijd een optie om een russische dwerghamster te kopen. En als je daar naar op zoek gaat kijk dan eens bij het hamster site(http://www.dehamster.nl) daar staan hamster fokkers van je in de buurt. dan weet je vaak wat de hamster met zich mee kan fokken, en wie de ouders zijn.

Robbies gaat vrijwel altijd goed hoor als ze uit hetzelfde nest komen. Ze hebben erg veel aan elkaar en ik zou ze bij voorkeur dus ook zeker niet alleen houden.

Ik zou gewoon voor drie vrouwtjes gaan.

Denk er wel om dat ze chinchillazand in een badje moeten hebben om in te rollen, anders krijgen ze vet haar.

Hier het bewijs dat dat dus ook niet altijd goed gaat.
Uiteindelijk had ik 5 kooien staan omdat het allemaal niet meer bij elkaar kon. Was allemaal familie van elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 16:58

HardcoreLady schreef:
Hier het bewijs dat dat dus ook niet altijd goed gaat.
Uiteindelijk had ik 5 kooien staan omdat het allemaal niet meer bij elkaar kon. Was allemaal familie van elkaar.

Ja tuurlijk kan dat, alleen in de meeste gevallen gaat het bij robbies goed en hebben ze juist erg veel aan elkaar.