HD en Artrose

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mieske

HD en Artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 16:01

Doordat ik te weinig tijd heb voor mijn hond ivm met geboorte van mijn dochtertje had ik iemand gevonden die 4 keer per week met hem zou gaan trainen zodat hij toch bij ons kon blijven..
Ze wilde voor de zekerheid een test laten doen bij de dierenarts naar HD enzo..
Nu blijkt dat hij dus ernstige HD aan zijn heupen heeft, maar hij loopt geen stap kreupel ermee en geeft ook geen pijn aan.. Tot overmaat van ramp blijkt hij ook nog eens artrose te hebben aan zijn voorpoot..Hier heeft hij wel een keer kreupel op gelopen, maar na behandeling bij dierenarts was het weer over ( er zijn toen geen fotoo's gemaakt) Max is pas 2 en half jaar en nou al zoveel ellende in zijn lichaam..
Ik hoop dat hij lang pijn vrij blijft, maar ik heb er een hard hoofd in omdat de dierenarts zei dat zijn heupen alleen bij elkaar gehouden worden door zijn stevig getrainde spieren..
Ik voel me zwaar **** en erg verdrietig.. Hoe lang zal mijn lieve knuffel nog pijn vrij rond kunnen lopen ? Verdrietig
Laatst bijgewerkt door mieske op 29-11-07 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: HD en Artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:02

vreselijk,,ik hoop idd voor je dat hij nog een tijdje pijnvrij kan blijven, HD is niet niks Ach gut

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:39

Dat is idd stinkmodder.

Maar een hond die hd heeft hoeft daar helaaml geen last van te hebben. Het is ook maar net hoe erg hij het heeft. Wat je ook al zegt is dat hij een hele goede bespiering heeft en die moet je ook proberen te houden. In principe kan diegene er gewoon mee trainen maar dan wel aangepast, dus niet teveel laten springen. Fietsen en zwemmen is ook erg goed voor de spieren, maar leg hem asjeblieft niet stil. Want als hij eenmaal de spieropbouw gaat verliezen dan kan je misschien problemen gaan verwachten omstreeks zijn hd.

Wij hadden een hond waarbij met anderhalf jaar zware ed werd geconstateerd. Ze zeiden allemaal dat zij niet oud zou worden ivm de artrose die er al op stond. Het tegendeel is bewezen en ze is op 5 dagen na 13 jaar oud geworden. Wij gaven haar altijd glucosaminetabletten door het voer en daar had zij heel veel baat bij.

In ieder geval sterkte ermee.

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 17:44

kamatz schreef:
Dat is idd stinkmodder.

Maar een hond die hd heeft hoeft daar helaaml geen last van te hebben. Het is ook maar net hoe erg hij het heeft. Wat je ook al zegt is dat hij een hele goede bespiering heeft en die moet je ook proberen te houden. In principe kan diegene er gewoon mee trainen maar dan wel aangepast, dus niet teveel laten springen. Fietsen en zwemmen is ook erg goed voor de spieren, maar leg hem asjeblieft niet stil. Want als hij eenmaal de spieropbouw gaat verliezen dan kan je misschien problemen gaan verwachten omstreeks zijn hd.

Wij hadden een hond waarbij met anderhalf jaar zware ed werd geconstateerd. Ze zeiden allemaal dat zij niet oud zou worden ivm de artrose die er al op stond. Het tegendeel is bewezen en ze is op 5 dagen na 13 jaar oud geworden. Wij gaven haar altijd glucosaminetabletten door het voer en daar had zij heel veel baat bij.

In ieder geval sterkte ermee.

Ik laat hem ook zeker niet stil zitten, ik blijf gewoon met hem fietsen en trainen zoals normaal. Vanavond ga ik langs mijn eigen dierenarts om te kijken wat die er van zegt.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:47

Zijn er foto's gemaakt bij die andere da?

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:50

wij hadden t zelfde probleem met onze (nou overleden) bennersenner die had ook al heel vroeg (7maanden) hd en artrose toen zijden ze dat er speciaal voer voor was (hills brokken) en daar dee hij t super op zijn alleen erg duur maarja wij zijden ook als t helpt.. dan doen we dat gewoon..
hij is helaas maar 3 jaar geworden want kreeg op iets latere leeftijd bloed kanker:S

er is dus wel oud mee t worden dus maak je eigen niet al te druk.
succes er mee..

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 19:36

kamatz schreef:
Zijn er foto's gemaakt bij die andere da?

Jah er zijn foto's gemaakt..
Ik had het ook nog eens verkeerd begrepen..
De artrose zit niet in de voorpoot, maar ook in de heup aan 1 kant
en die heup is het slechtste.
Zelfs ik kan zo zien op de foto dat het er niet goed uit ziet..
Om 7 uur gaan we naar onze eigen dierenarts en kijken wat hij ervan zegt.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 22:43

Mijn hond heeft ook HD al vanaf hij jong is maar die scheurt over het strand duinen op duinen af en hij heeft nergens last van. Zo lang jou hond gelukkig is en lekker kan doen en laten wat hij wil. Is het toch ook helemaal niet erg.
Laat hem lekker zijn gang gaan, doe er gewoon mee trainen zodat die spieren sterk blijven, en nou ja dan wordt hij een jaartje jonger, wat geeft dat nou, als hij maar een lekker leven heeft gehad toch. Tenminste zo zie ik het, en wie weet krijgt hij er pas heel laat echt last van, dat is toch alleen maar afwachten, ik zou me er niet echt al te druk over maken.

ilona1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 22:47

onze hond (rottweiler) heeft ook artrosen in zijn voorpoot.
Ik geef hem daar glucosamine met chrondontine van het eigen merk van kruidvat voor. Hij krijgt er 4 op een dag en ik moet zeggen hij doet het er super op.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 09:59

Even wat info uit m'n hoofd, op i-net is vast veel meer te vinden:

HD en ED zijn aangeboren en erfelijke afwijkingen. Hoe deze precies vererven is niet bekend, maar bij een behoorlijk aantal rassen is het een "familiekwaal". Ouderdieren van dergelijke rassen moeten vaak verplicht van de rasvereniging op de foto en worden uitgesloten van de fokkerij wanneer zij een bepaalde mate van HD of ED hebben.

Kruisingen van deze rassen hebben natuurlijk ook nog altijd een verhoogde kans op dergelijke afwijking. Deze ouderdieren zijn vaak niet gecontroleerd, dus wordt het risico op een nakomeling met HD of ED groter..

Artrose is slijtage van het gewricht, als gevolg van "schuren" van de 2 gewrichten tegen elkaar. Dit probleem kan ontstaan bijvoorbeeld als door ouderdom de gewrichtsvloeistof minder wordt, maar ook wanneer een dier zijn gewrichten anders gebruikt door pijn (HD en ED)..

Spieren en banden kunnen de kop in de kom houden bij Dysplasie, dus het is zaak deze bespiering goed in orde te houden. Soms is de afwijking zo erg dat het lichaam het zelf niet meer kan redden, operaties zijn soms mogelijk. Dan wordt de kom doorgezaagd en op een andere manier teruggeplaatst waardoor de kop wel in de kom valt. Een heel dure en heel zware operatie.

Wij hebben enkele jaren geleden onze Setter moeten laten inslapen op een leeftijd van nog geen jaar ivm HD.

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 11:09

Wat je zegt over artrose klopt niet !
Artrose is geen slijtage van de botten, maar juist overmatig botgroei..
Artrose is een aandoening van de gewrichten waarbij deze door extra beenvorming minder beweegelijk worden en erg pijnlijk zijn.
Als je Artrose op inet op zoekt, krijg je dat.. En het is ook duidelijk op de rontgenfoto's te zien dat er EXTRA bot op de heup en in de heupkom zit..
Algemeen word er gedacht dat artrose slijtage van de botten is, maar juist het tegen overgestelde ervan, dus extra botvorming.. Knipoog

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:20

Ow, dan ben ik dus inderdaad niet goed op de hoogte.. Maar komt het dan wel door slijtage dat er woekering ontstaat?

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 11:27

Chubby schreef:
Ow, dan ben ik dus inderdaad niet goed op de hoogte.. Maar komt het dan wel door slijtage dat er woekering ontstaat?

Er is geen sprake van slijtage bij artrose, alleen maar extra botgroei..
Dat gaat in een gewricht tegen elkaar aan zitten, waardoor de botten dus langs elkaar gaan.. Dat zorgt voor de pijn en het kreupel lopen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:36

Bij zo'n hond die nog geen symptomen vertoont zou ik doorgaan met dat wat je altijd gedaan hebt. Zouden de spieren verminderen dan krijgt de hond problemen. Je kan hem ondersteunen met supplementen tegen zowel atrose als HD.

Voorkom een aantal dingen: zoals springen en trap lopen. Is de hond nat geworden leg hem dan niet zo weg. En ook altijd warm weg leggen. Kan een hoop ellende voorkomen.

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 11:40

Wilawander schreef:
Bij zo'n hond die nog geen symptomen vertoont zou ik doorgaan met dat wat je altijd gedaan hebt. Zouden de spieren verminderen dan krijgt de hond problemen. Je kan hem ondersteunen met supplementen tegen zowel atrose als HD.

Voorkom een aantal dingen: zoals springen en trap lopen. Is de hond nat geworden leg hem dan niet zo weg. En ook altijd warm weg leggen. Kan een hoop ellende voorkomen.

Trap lopen doet hij zo ie zo niet want hij komt niet binnen.. Als hij nat is droog ik hem zoveel mogelijk af en meestal gaat hij zelf op zijn deken liggen in zijn nachthok..
Bedankt voor de tips