Honde probleempjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maj0

Honde probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 14:45

Hallo,

Zouden jullie me wat tips kunnen geven. Wij hebben een hond van een jaar oud. Kregen toen hij 6 weken was.
NOu begint hij steeds meer te trekken en hij is donders sterk, ik weet niet meer wat ik moet doen, ik heb al geprobeerd wat ik op de puppycursus heb geleerd,, gelijk de andere kant oplopen na een tijdje houd hij dan wel op met trekken en kun je je weg vervolgen ma doe je dat begint hij zo weer. Hij kan wel als wij zeggen dat ie naast moet lopen gewoon netjes naast lopen.
Maar dan kan hij ook geen behoeftes doen. Dus dat is ook geen oplossing
Verder heeft hij zo'n haast als hij buiten is dat hij gewoon te snel plast en daardoor een half uur later weer zeurt dat hij moet plassen. Ook plast hij zich zelf tegen de benen/buik aan.
En dan hebben we nog een voerprobleempje. Hij heet zo snel dat hij het er soms weer uit spuugt. HIj krijg hier genoeg eten maar we kunnen niet gewoon een bak brokken neer zetten en dat die dan voor de hele dag laten staan. Onze hond moet zitten als hij zijn brokken krijgt. En mag pas eten als wij het zeggen dit doet hij netjes. Maar lopen wij weg schrokt hij he tna binnen en als je er bij blijft staan stikt ie er zo wat in,,

Ik ben met hem op puppycursus geweest. Verder heeft hij geen cursus gehad omdat dat niet kon inverband met tijd en school

Ik hoop dat jullie tips voor mij hebben

Groetjes.

afwasborstel

Re: Honde probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 14:49

Mijn hond schrokt ook zo snel haar eten op maar naarmate ze ouder wordt, wordt het wel minder.
Volgens mij kan je hier verder weinig aan doen, misschien een steen in haar voerbak dat ze iets meer moeite moet doen om de brokjes te pakken...
Hoezo hou je de hond niet aangelijnd naast (dat ze niet trekt) en laat je haar in het bos of uitlaatveld los zodat ze leert daar haar behoefte te doen.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 14:51

Ik laat hem altijd wel los lopen en ze luisterd ook wel goed maar mijn broertje heeft geen gezag over hem (hij is nog best wel dominant) en die moet hem dus aan de lijn houden. Maar hij houd hem zowat niet omdat die hond beresterk is.

DorisM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 14:53

Ik zou als ie zo snel eet er steeds een handje voer bij geven en niet in een keer de hele schep. Hebben jullie de bak op een verhoging staan of op de grond? Dat spugen kan soms ook komen omdat de bak op de grond staat namelijk. Ik denk dat je er niks aan kan doen dat hij tegen zijn benen benen en buik plast. Als ie zo'n haast heeft moet ie misschien gewoon wat vaker uit, het klinkt alsof ie hel nodig moet.
Aan de lijn kan je haar leren dat ie moet volgen en aan de voet meot blijven en de hond ergens waar je m los kan laten loslaten.

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 14:53

Kan je hond dan niet naast lopen als de riem eraan zit??
Misschien kan je oefenen als je broertje de hond uitlaat dat jij er bijvoorbeeld achter gaat lopen om commando naast te geven als hij naar jou wel luistert. Zodat de hond ook leert te luisteren als je broertje m vast heeft.

DorisM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 14:54

superpluisje schreef:
Mijn hond schrokt ook zo snel haar eten op maar naarmate ze ouder wordt, wordt het wel minder.
Volgens mij kan je hier verder weinig aan doen, misschien een steen in haar voerbak dat ze iets meer moeite moet doen om de brokjes te pakken...
Hoezo hou je de hond niet aangelijnd naast (dat ze niet trekt) en laat je haar in het bos of uitlaatveld los zodat ze leert daar haar behoefte te doen.

misschien moet je broertje dan even met hem trainen. hoe oud is je broertje?

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 14:58

HIj kan ook wel aangelijnt naast lopen. Dat gaat wel goed.

Doris de bak staat al op een verhoging die op zijn hoogte staat dus daar kan het niet aan liggen.

Mijn broertje is 11 maar onze hond is zo bere sterk als hij 1 keer trekt ligt iedereen hier zowat om

en superpluisje. NOg vaker uit hij gaat al zowat 5 a 6 keer per dag. Terwijl de meeste honden ma 2 of 3 keer worden uitgelaten

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 14:59

maj0 schreef:
en superpluisje. NOg vaker uit hij gaat al zowat 5 a 6 keer per dag. Terwijl de meeste honden ma 2 of 3 keer worden uitgelaten

Je hoort mij niet zeggen dat je m vaker uit moet laten hoor Verward

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 15:19

Misschien een andere haldband ? Je hebt van alles wurgketting, pinnenketting en ook zo'n bandje voor om zijn neus.. Dat is speciaal tegen het aan de riem trekken..
Maar voor je daar aan begint zou ik je broertje gewoon op cursus laten gaan met de hond.. Dat schept een band en je broertje leert hoe hij de hond naar hem leert luisteren en niet anders Tong uitsteken

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 16:38

Bedankt mieske

Falling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:43

wij zijn met onze trekkende hond naar martin gaus geweest en moesten aan de slag met een slipketting. Elke keer als de hond trok moesten we hem met 1 grote teug terug trekken tot aan onze zij en dan zeggen !naast!. Nu loopt ze los ook naast me behalve als ik zeg dat ze verder mag lopen. Het eetprobleem begon bij ons ook als pup, nu is ze negen jaar en is het nog steeds hetzelfde. Bij ons spuugt ze alleen niet. Het is dus niet altijd zo dat ze eruit groeien.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:55

Ik heb een pup van nu 9 weekjes en trekt ook nu al, Plus ze is al best sterk voor een pup (nog niet zo sterk dat ik meegesleurd word) In een andere topic had ik het er al over, dat mijn dametje niet eens meer mee naar buiten wilt, Zodra ik haar neerzet op het gras wil ze weer naar binne sjezen. Als ze haar behoeftes gaat doen doet ze het ook ultra snel zodat ze weer snel naar binne kan rennen, Of ze gaat op haar kont zitten, en piepen en janken.. snap er geen hol meer van Boos!

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 16:57

Oke kunnen we ook wel proberen met een slipketting. Met halve slip wat hij nu heeft helpt het niet echt.

Dus aan het eet probleem is niet veel te doen?
Bedankt voor je hulp falling

Pinkybubble dat is ook lastig jah, die van ons wil niet na binnen helemaal niet dan kan hij in 1 keer heel goed rondsnuffelen haha hij wil heel graag spelen en rondrennen. Maar hij is zo druk dat de meeste mensen hem eng vinden Nors opkijken

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 17:01

maj0 schreef:
Oke kunnen we ook wel proberen met een slipketting. Met halve slip wat hij nu heeft helpt het niet echt.

Dus aan het eet probleem is niet veel te doen?
Bedankt voor je hulp falling

Pinkybubble dat is ook lastig jah, die van ons wil niet na binnen helemaal niet dan kan hij in 1 keer heel goed rondsnuffelen haha hij wil heel graag spelen en rondrennen. Maar hij is zo druk dat de meeste mensen hem eng vinden Nors opkijken

ohjee.. Ja mijn mutsje is ook aan de drukke kant, maar ik snap gewoon niet waarom ze niet met me mee naar buiten wilt ik heb het met speeltjes en snoepjes geprobeert ik ben naast haar gaan zitten in het vieze gras, en voor zover ikw eet heb ze echt niets engs meegemaakt! Want ze kijkt niet bang als ze zo debiel doet, ze heb haar staartje in de lucht en als ik haar roep dan springt ze vrolijk tege me aan maar gaat daarna weer netzo hard verder..

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 17:03

ik leef met je mee! mijn 2 jarige is ook zo'n ramp aan de riem. wat ik doe als hij trekt is stilstaan, wachten tot hij naar me toe komt en dan weer verder. alleen blijven lopen zolang de riem in een boogje hangt. trekt hij weer, weer stilstaan enz. alleen het probleem was, dat als we zo fanatiek aan het oefenen waren ik vergat dat we buiten waren om te plassen enzo Haha! dus nu leren we een commando aan: wandel. als we de deur uit gaan, mag hij gewoon trekken, kan hij rustig zijn behoeftes doen. als ik dan het commando wandel geef dan doe ik die oefeningen weer. ben ik het zat dat geoefen, dan geef ik hem 'vrij'.
over het voer. Royal Canin heeft voor verschillende soorten rassen en types speciaal voer. daarbij zijn de grote van de brokken ook aangepast en moeten ze wel goed kauwen. dat voorkomt schrokken. is wel heel prijzig voer hoor!!

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 17:04

Speelt ze met andere hondjes dan? of blijft ze daar ver uit de buurt?

Nannes wat jij zegt heb ik ok al geprobeerd. Dat snapt ie goed maar ja, gaat daarna weer net zo hard verder haha. heb een keer een half uur vol gehouden daarna hield ie nog niet op Boos!

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 17:08

hoi,

allereerst het trekken.
wat voor halsband heeft deze hond? en wat voor riem (zo'n rol ding of een gewone vaste riem?)
als je er een slipkerting om heen hebt zitten, doe er dan alsjeblieft een gewone halsband om!
je leert een hond niets met een slipkerting behalve dat het wandelen met jou niet leuk is.
leer je zelf de volgende oefening aan;
- begin het wandelen met het comando "wandelen"
- neem je riem op 1 lengte (dat hij nog wel kan snuffelen, maar de riem niet op de grond hangt als hij naast je loopt)
- neem wat beloning mee (niet te groot, het moeten hapslikweg brokjes zijn, b.v. frollic in 4 stukjes breken)
- houd de beloning in je hand (niet te veel dan heb je het risico dat het uit je hand valt)
- ga wandelen, staat de riem strak, ga stilstaan, niet naar de hond kijken of praten, helemaal negeren!
mocht de hond nu niet omkijken na een poosje, doe dan een pasje terug. komt de hond nu naar je toe beloning geven.
alleen, niet roepen! laat de hond de beloning halen en zeg "braaf" (of wat je dan ook normaal gebruikt)
- loop dan meteen verder.
- tijdens deze oefening hoeft je hond niet naast je te lopen, maar hij leert dat hij niet in een strakke lijn mag lopen.
- zorg er voor dat je deze oevening in het begin niet de hele wandeling doet, maar 5 minutjes van de wandeling.
geef na de training een "vrij" dat de hond begrijpt dat de oevening nu klaar is...

het eten....
het lijkt er op dat de hond behoorlijk druk is... zorg er voor dat hij genoeg beweegt (al kan ik me voorstellen dat het niet fijn is met wandelen momenteel) maar mischien is fietsen of loslaten rennen en gooien met een bal een iedee?

het eten zal ik als ik jullie was in kleine hoeveelheden geven (bijvoorbeelt 3 keer per dag..)
geef hem zijn voer op een rustige (het liefst afgezonderd van jullie) plaats... bijvoorbeelt de bijkeuken, gang of bench.
dat brengt wat meer "rust" en krijgt hij niet het iedee dat het afgepakt kan worden...
bij het voeren gewoon de bak neer zetten en weglopen.
laat de hond gewoon rustig een kwartiertje zitten in de ruimte...
dat brengt de hond tot rust.

verder kun je eens kijken of je wat dingetjes door kunt voeren dat je hond wat meer rust krijgt...
regelmatige tijden voeren en uitlaten.

houd er rekening mee dat het een jonge dus energieke hond is.
vaak uitlaten is mischien niet altijd de oplossing, maar mischien 1 keer perdag een vlink eind laten lopen mischien wel.

veel succes ik hoop dat je er wat aan hebt.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 17:10

en ga alsjeblieft niet grijpen naar slipkertingen, haftjecks (halve slipkertingen) of haltie's of gentellieader's
daar verpest je het mee!

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 17:10

maj0 schreef:

Nannes wat jij zegt heb ik ok al geprobeerd. Dat snapt ie goed maar ja, gaat daarna weer net zo hard verder haha. heb een keer een half uur vol gehouden daarna hield ie nog niet op Boos!

Nou de ene hond vind ze wel leuk, de andere hond krijs ze moord en brand naar!
Wij hebeb zelf nog een hond, en zelfs als hij meegaat wilt ze niet

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 17:15

Ik heb nog niet het hele topic doorgelezen maar mijn Sint Bernard schrokte ook zo verschrikkelijk en 5min later kwam het er weer uit.
Ik heb hem toen in de hal gezet en de brokken over de vloer gegooid. Zo moest hij heen en weer lopen om een brokje te pakken. Dit heb ik lange tijd volgehouden en nu doet hij het niet meer.
Verder zou je kunnen overwegen om weer terug te gaan naar cursus. heb ik met mijn hond ook gedaan toen hij een enorm dominantieprobleem kreeg.
Het is heel gezellig, voor jezelf en voor de hond en je word er beide beter van.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 17:16

roylinde schreef:
en ga alsjeblieft niet grijpen naar slipkertingen, haftjecks (halve slipkertingen) of haltie's of gentellieader's
daar verpest je het mee!

Als je een slipketting op de juiste manier kan gebruiken werkt hij prima en heb je hem later helemaal niet meer nodig. De rest zou ik persoonlijk ook nooit van mn leven gebruiken.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 17:21

maj0 schreef:

ik moet zeggen, na 2 jaar zie ik ook nu pas het resultaat ervan, omdat hij gewoon te speels was om sommige dingen te leren.

slipkettingen enzo zou ik niet aan beginnen, die helpen toch niet!

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 17:21

Roylinde, Bedankt voor de tips die ga ik zeker proberen.
Hij heeft altijd al een halve slipketting om gehad.
Bij onze vorige hond zeiden ze at je dat beter kon doen (wat ik er van heb begrepen van mijn ouders)

Hij heeft allebei de riemen, hij loopt bij mijn broertje meestal aan rol riem van 5 meter en ook bij mijn zusje en vader.

Verder wordt er heel veel met hem gespeeld en ook kan hij vaak zijn energie wel kwijt. Fietsen gaat steeds beter behalve als hij moet poepen dan gaat hij in 1 keer stil zitten.
Dus zijn energie kan hij wel kwijt.
Verder loopt hij ook vaak in de tuin waar hij zich zelf goed kan vermaken (met een bal of ander speeltjes)

Maar ik ga jou tips zeker proberen

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 17:40

Boertjes schreef:
roylinde schreef:
daar verpest je het mee!

Als je een slipketting op de juiste manier kan gebruiken werkt hij prima en heb je hem later helemaal niet meer nodig. De rest zou ik persoonlijk ook nooit van mn leven gebruiken.

ja maar dan moet je hem wel goed gebruiken.... dan zal hij vast werken maar ik denk dat je het beter kunt doen volgens een manier dat je hond graag bij je is inplaats van dat hij gedowongen wordt bij je te zijn.
maar daar zijn hele discusie's over te voeren Knipoog ik respecteer ieder zijn mening.
ik raad alleen mensen het liever af als aan...

@ tekst schrijver...

ik zou bij deze hond maar 1 riem gebruiken, een van 1 lengte en houd deze dan ook tijdens het wandelen op een lengte (dat hij niet op de grond hangt maar de hond wel lekker kan snuffelen enz. )
dan is deze oevening ook goed aan te leren, dan weet de hond namelijk waarneer hij "trekt" en waarneer niet... dan is dat op één lengte en makkelijke voor jou en de hond.

supper om te horen dat hij genoeg beweging krijgt, dat is zeker goed voor de hond. zorg er natuurlijk ook voor dat de hond genoeg rust krijgt he Lachen anders is het ook niet bevordelijk.

mischien is het een iedee om deze hond ook wat "hersenwerk" te laten doen, door middel van training aan de riem ( ook goed voor contact tussen jullie en de hond natuurlijk)
en er zijn ook voerballen te koop (mischien handig omdat hij ook met het schrokken zit, daar gewoon de helft van zijn voer in doen, dan eet hij geleidelijk en is lekker bezig)
dan moeten ze de bal heen en weer rollen om een brokje te pakken, daar kunnen ze uuren mee zoet zijn en is ook geestelijk werk zegmaar.

veel succes.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 17:57

Wat voor een ideën had je dan van hersenwerk aan de riem?
En zo'n voerbal kan ik die gewoon bij de dierenwinkel verkrijgen?

Bedankt in iedergeval