Cavia's stinken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Cavia's stinken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 14:23

Ik heb 2 cavia mannetjes en die stinken best snel. Als ik ze verschoont heb ruik je ze de volgende dag alweer. Heeft iemand hier tips voor?
Als je ze laat castreren, wordt de lucht dan ook minder?

Groetjes, Martine

8nnemiek

Re: Cavia's stinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:30

Volgens mij helpt castreren wel ja Ja Maar het wordt niet zo vaak gedaan.
Je kan ook een gesloten kooi nemen, met alleen bovenaan een rooster, dat houdt ook veel luchtjes tegen. Of elke dag even het plas-plekje eruit scheppen.
Wat heb je voor bodembedekking?

Wij hebben vroeger ook een caviamannetje gehad, en ik kan me niet echt herinneren dat die erg stonk.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 14:39

Ik heb zaagsel op de bodem, met daaronder op de "piesplekken" van die houten kattebakvulling.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 16:00

zaagsel stinkt idd Haha! beste ervaring heb ik tot nu toe met houtkorrels. Dat neemt goed vocht en geur op, is vrij goedkoop en je hoeft maar 1 keer per week te verschonen Lachen ik vind het ideaal iig Lachen

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 16:02

Toen wij nog een cavia hadden deden we er eerst altijd kattengrit in en daar overheen dan lekker veel zaagsel. Daardoor ging het een stuk minder ruiken.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 16:31

@ Kjoetie: Gooi je er dan alleen houtkorrels in? Zijn dat dan dezelfde als voor de kattenbak?

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:33

Mijn ongecastreerde beer rook je ook nooit echt (alleen als hij op schoot zat, dan wou hij weleens een luchtje afscheiden).
Ik zou een goede bodembedekking uitkiezen, eentje die urine en luchtjes het best opneemt.
Verder zou je eventueel je dierenarts kunnen vragen of castratie tegen de geur helpt (het is natuurlijk wel de vraag of je cavia's de juiste leeftijd en conditie hebben voor een castratie). Mijn huidige beertje is wel gecastreerd, om die reden (nooit aan de DA gevraagd of dat wel hielp daartegen) en zodat hij samen met een zeugje gehouden kan worden. Hij ruikt nu niet in ieder geval.

_Mars_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:37

Onze cavia's stinken ook, iig stonken.
Mijn ene cavia, ging altijd in het etensbakje plassen, dus hebben we kattegrind in het etens bakje gedaan (is nu hun wc) en een nieuw bakje voor het eten, sinds dien heeft ze niet meer in het etenbakje geplast, (maar dus wel in het bakje waar we kattegrind in hebben gedaan) en door die ''wc'' die we dus gemaakt hebben, stinken ze ook minder, alleen die ''wc'' doen we 2 x per week legen,

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:38

_Mars_ schreef:
Mijn ene cavia, ging altijd in het etensbakje plassen, dus hebben we kattegrind in het etens bakje gedaan (is nu hun wc) en een nieuw bakje voor het eten, sinds dien heeft ze niet meer in het etenbakje geplast, (maar dus wel in het bakje waar we kattegrind in hebben gedaan) en door die ''wc'' die we dus gemaakt hebben, stinken ze ook minder, alleen die ''wc'' doen we 2 x per week legen,

Maar ja, dat heeft niet direct met de berenlucht te maken.

_Mars_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:44

Yank schreef:
_Mars_ schreef:

Maar ja, dat heeft niet direct met de berenlucht te maken.

Nee nu je het zegt. xD

Maar misschien als je goede kattegrind, of korrels haalt, en een laag onder het zaagsel doen, misschien dat het dan helpt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:45

catsan kattengrind is trouwens erg fijn spul, dat onder de houtkorrels of zaagsel kan schelen Lachen

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:51

beertjes stinken idd sneller als zeugjes.. maar dat je ze na 1 dag al ruikt.? das best raar ik heb hier 4 en soms stinken ze idd erg snel maar maak ze dan meteen weer schoon.. heb nu een caviaflat in de kamer en ruik ze wel sneller als een anti rommel kooi..

heb zlf ook zaagsel maar vind dat niet stinken.. tis net wat je lekker vind ruiken ahaha.. oke cavia plas niet maar zaagsel Haha! ja Tong uitsteken(als het schoon is Tong uitsteken)

ik heb eerlijk gezegt geen idee wat het dan kan zijn..

misschien kun je tips vragen op onze cavia site.? (onderschrift) meld je an gratis aan op het forum en misschien weten zij het Haha!
succes

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:57

In een duna (anti-rommel kooi) is de ventilatie weer minder dan in een traliekooi en je kan je opvragen of de geur en urinedamp dan juist niet extra blijft hangen in het hok. Weet niet of dat zo gezond is voor de cavia's? Weet niet hoor, vraag het me alleen af.

Vind het wel typisch, want ik heb er eigenlijk nooit last van (gehad) dat mijn cavia's ruiken.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:03

ik heb houtkorrels en daaronder kranten. Het hooi verdelen ze zelf een beetje over de vloer Tong uitsteken en ik geef altijd een pluk hooi in hun slaaphokje dus ze liggen lekker zacht.

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:04

Ik vind hooi niet handig op de bodem. Ze eten daar natuurlijk van en daarom doe ik het in een hooiballetje: blijf het schoon als voedsel.

Maar dat is een beetje offtopic, sorry. Haha!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:27

in een hooiballetje kunnen ze met hun koppie klem komen te zitten (iig kleine caafs en die van mij zijn nog jong), ken meerdere verhalen van cavia's die zo zijn overleden... Ik geef ze alleen een hooibal als we thuis zijn. Hun hooi krijgen ze in een opengeknipte keukenrol dus ze hebben altijd schoon voedsel. Lachen

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:30

O, daar hebben die van mijn geen last van met hun dikke koppies. Haha!

_Mars_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:45

Yank schreef:
Ik vind hooi niet handig op de bodem. Ze eten daar natuurlijk van en daarom doe ik het in een hooiballetje: blijf het schoon als voedsel.

Maar dat is een beetje offtopic, sorry. Haha!

Oh dat is wel handig,
ook offtopic: vroeger hadden wij zo'n hooiruifje, die zat er al bij, maar ipv hooi erin te doen, sprongen de caafs erin. Haha! En nu hebben we er zo'n kattenspeeltje erin gedaan, geweldig vinden ze dat!

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:48

Ik heb nooit problemen gehad met hooiruifjes/hooiballetjes dat ze erin sprongen of iets dergelijks. Met jonge cavia's is het wel handig inderdaad om dat er tijdelijk uit te halen, omdat het weleens voorkomt dat ze in het ruifje springen of klem komen te zitten. Als ze volwassen zijn, zijn de spijlen bij een (kleine maat) hooibal vaak wel smal genoeg.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:59

Castreren schijnt wel te helpen tegen stank.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 12:50

Bedankt voor de tips. Mijn vorige cavia's (ook 2 mannen) roken ook niet zo erg, maar deze Rolleyes
Ik heb eigenlijk het idee dat het er maar 1 is, die zit de hele tijd ook dominant te doen naar de ander.
Ik ga wel even informeren bij de da of castratie helpt. En ik zal wel wat meer kattenkorrels op de bodem doen. En dagelijks het pieshoekje blijven verschonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 22:12

Mijn beertje ruik je eigenlijk helemaal niet? Lachen

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 00:13

Het eerste waar ik aan moet denken als ik je verhaal lees, is dat ze sproeien, het zijn tenslotte beren.
Als dat idd zo is denk ik dat castreren wel zal helpen.
Andere bodembedekking heeft weinig zin als ze overal heen sproeien.
Als ze niet sproeien kan het misschien wel helpen.
Succes.