Konijn eet moeilijk ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Konijn eet moeilijk ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:08

Mijn konijntje heeft een hele tijd gehad dat ze 'sliste' als ze at. Je hoorde een soort piepjes enzo alsof ze moeilijk at. De DA heeft er toen naar gekeken maar ze had niks in haar mond, geen lange tanden oid. Nu lijkt het de laatste tijd ook alsof ze smakt en ik heb een heel enkele keer gezien dat er wat van haar biks uit haar mond viel. Nu had ze vanochtend toen ze aan het eten was een nat neusje waar ze de hele tijd aan likte terwijl ze biks aan het eten was. Toen ze hooi ging eten deed ze het niet meer. Ze nietste niet dus verkoudheid lijkt het me niet. Iemand enig idee wat het kan zijn ?

Faniek

Re: Konijn eet moeilijk ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:47

Zijn de kiezen wel goed nagekeken? De kiezen zijn opzich bij konijnen vrij moeilijk te zien en moeten echt goed nagekeken worden. Hou het natte neusje even in de gaten, ik heb hier ook 1 met een natte neus oftewel pastuerella gehad en deze nieste ook niet. Als je er tijdig bij bent is dit prima te verhelpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:59

Wat is Pastuerella precies ? Is het verstandig om binnenkort toch maar weer eens langs de DA te gaan dan ?

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:25

een konijn die moelijk kan eten heeft waarschijnselijk haken op zijn kiesjes. dat is erg pijnlijk. die haken prikken in zijn tong of wang. een konijn dat niet eet gaat dood want zijn spijsvertering moet opgang blijven. ik zou snel naar de Da gaan

Boris94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:29

Idd grote kans op haakjes op de kiesjes. Dus naar de DA en daar moet het konijn waarschijnlijk onder narcose om zo goed de kiesjes te kunnen zien.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 15:37

Juul schreef:
Wat is Pastuerella precies ? Is het verstandig om binnenkort toch maar weer eens langs de DA te gaan dan ?

Ik zou niet direct pasteurella bij een konijn aangrijpen, maar het is eens iets wat bij mij is voorgekomen. Voor meer info hierover: http://www.konijnen.nl/ziekten/pasteurella.htm

Ik zou ook naar de DA gaan en nog een keer de kiezen na laten kijken. Het liefst bij een konijnkundige dierenarts.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 15:59

Wij hadden thuis een konijn die chronisch te lange kiezen had...Elke 3 weken werden ze geknipt...
Klem op zijn mondje ed...Geen narcose oid...Zijn neus was altijd nat als hij er weer last van kreeg...Volgens de Da stond dat in verband...

De symptomen die jij noemt horen echt bij te lange kiezen...Ik zou het dan ook zo snel mogelijk na laten kijken...Als je te lang wacht en hij niet meer eet ben je eigenlijk al te laat...De kans is dan groot dat hij het niet red...

Veel sterkte met je nijn...

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:35

Bij die symptonen (moeilijk eten, kwijlen) denk ik ook gelijk aan haken op de kiezen of misschien een verkeerde stand van het gebit! Dat laatste komt ook vaak voor bij konijnen volgens mij en kan er ook voor zorgen dat ze moeite met eten hebben.
Een kundige DA er naar laten kijken is mijn advies. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 10:10

Ik had even geen internet dus kon niet reageren maar het gaat inmiddels beter met Fluffy. Ze 'kwijlde' niet meer de laatste dagen en het smakken valt ook wel mee ( zelfde als hiervoor ). Ik ga binnenkort toch met haar naar de DA om haar nagels te laten knippen dus dan zal ik het meteen even noemen, maar zoals het er nu uit ziet heeft het geen vreselijke haast Lachen Bedankt voor de reacties !

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 23:05

Lijkt me ook idd dat ze toch last had van haar tanden ofzo, maar goed als je zegt dat het nu alweer beter gaat zal dat misschien toch wel meevallen. Ik zou wel ff de dierenarts goed naar binnen laten kijken, gewoon voor de zekerheid.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 23:27

idd het gebit.. ik zou alvast met een spuitje voer geven want als ze te snel afvallen en hij moet wel onder narcose door zijn kiezen kan hij al snel t ligt zijn.. maar als je idd zegt dat het nu beter gaat dan is het niet perse nodig.. of je moet het dn toch zekerheid willen en toch voor de zekerheid het willen geven Knipoog

succes. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:46

Ze valt niet af, ze eet wel alles op Lachen Dus met een spuitje voeren lijkt me niet nodig.