Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
MysticTinker schreef:Ik volg het evenHet zijn inderdaad heel erg intelligente dieren, en ik zou er zelf ook heel graag eentje nemen. Is eens iets anders dan een hond he
Die roze vind ik zo leuk!
Hoe oud worden varkentjes eigenlijk? Die kleintjes..
juval schreef:Kun je die varkentjes ook alleen houden, of worden ze dan eenzaam?
Het beste is om ze met een ander dier, of nog beter, een leeftijdsgenoot varken te houden. Onze staat samen met een lama
Gaat het samen met honden/katten?
Het is verstandiger om zo'n dier met een soortgenoot te houden. Het gedrag van honden/katten is al heel anders. Maar gewoon normaal contact is geen ramp, ze vallen niet zomaar aan.
worden ze binnen of buiten gehouden? ik heb buiten ruimte genoeg, ook voor het maken van een uitloop/modderpoeltje als hij/zij dat nodig zou hebben.
Wij houden haar buiten, binnen lijkt me niet verstandig ivm slopen. Daarnaast zijn het gewone dieren die graag frisse lucht willenBuiten een mooi hok waar ze droog liggen en uitloop naar buiten met evt. een moddepoel dat vinden ze geweldig.
ik heb wel gehoord dat het heel intelligente zindelijke beesten zijn.
Het zijn zeker intelligente beesten, en zindelijk, met de juiste training zijn ze ook wel te krijgen. Maar daar kan ik je niet verder mee helpen![]()
neem je liever een beer of een zeug?
Beren worden een stuk groter dan zeugen. Daarnaast zijn ze aggresiever en dus wat gevaarlijker. Borgjes lijken me idd het beste.
wat eten ze?
De onze eet alle snijafvalproducten, brood, fruit, groente enz. Daarnaast hooi/kuil en zeugenbrok. Ze worden snel te dik, dus daar moet je mee oppassen.
ik ben benieuwd naar reacties.
juval schreef:bedankt voor de info xje-kim! wat jammer dat het niet goed gaat met jullie varkentje.
2 borgjes dus (neem aan dat dat gecastreerde mannetjes zijn). Kun je ze ook helemaal buiten houden? of is dat te kkoud? uiteraard wel met een schuilhok.
Succubi schreef:Wij hebben sinds een paar weken een varkentje
Een göttinger X hangbuikzwijn mixje.
Ze vraagt véél aandacht!
Wij hebben haar buiten (want ze slopen je huis!) en elke dag mag ze een paar uur binnen lopen.
Als ze geen aandacht krijgt maar wel wil dan krijst (nee niet schreeuwen écht krijsen!) de hele buurt bij elkaar.
Wij zijn nu aan het kijken voor een vriendinnetje voor haar want een varkentje alleen houden is zielig.
Bijna hetzelfde als een paard zonder weidegang en die alleen in een box staat.
Voor de kosten hoef je het niet te laten, een zak voer is 8,- en doe je een aantal maanden mee.
Maar voor de aandacht dat zo'n beestje nodig hebt moet je echt wel 1000 keer overnadenken of je dat écht kan geven.
Wij kregen haar met 8 weken, helemaal schuw en bang.
Ze is nu 17 weken en wij mogen haar nu aaien (met moeite) zodra ze zich klem voelt staan raakt ze al in paniek en gaat ze schreeuwen.
Dus als je denkt "leuk! Een knuffel zwijn! Waar je lekker mee kan gaan wandelen!" heb je het heel erg fout.
En als je niet kan aaien en knuffelen en wandellen en geen kunstjes kan leren kan je dochter het al gauw een saai dier vinden, maar het biggetje heeft dan nog wel breinvoer nodig (slimme spelletjes)
Er is ook weinig info over zwijntjes te vinden helaas.
Hier halen wij onze info vanaf http://www.minivarkens.com/
RianneH schreef:Hoi,
Op de kinderboerderij waar is vrijwiller ben hebben we een varken. Dus zal proberen je verder te helpenjuval schreef:Kun je die varkentjes ook alleen houden, of worden ze dan eenzaam?
Het beste is om ze met een ander dier, of nog beter, een leeftijdsgenoot varken te houden. Onze staat samen met een lama
Gaat het samen met honden/katten?
Het is verstandiger om zo'n dier met een soortgenoot te houden. Het gedrag van honden/katten is al heel anders. Maar gewoon normaal contact is geen ramp, ze vallen niet zomaar aan.
worden ze binnen of buiten gehouden? ik heb buiten ruimte genoeg, ook voor het maken van een uitloop/modderpoeltje als hij/zij dat nodig zou hebben.
Wij houden haar buiten, binnen lijkt me niet verstandig ivm slopen. Daarnaast zijn het gewone dieren die graag frisse lucht willenBuiten een mooi hok waar ze droog liggen en uitloop naar buiten met evt. een moddepoel dat vinden ze geweldig.
ik heb wel gehoord dat het heel intelligente zindelijke beesten zijn.
Het zijn zeker intelligente beesten, en zindelijk, met de juiste training zijn ze ook wel te krijgen. Maar daar kan ik je niet verder mee helpen![]()
neem je liever een beer of een zeug?
Beren worden een stuk groter dan zeugen. Daarnaast zijn ze aggresiever en dus wat gevaarlijker. Borgjes lijken me idd het beste.
wat eten ze?
De onze eet alle snijafvalproducten, brood, fruit, groente enz. Daarnaast hooi/kuil en zeugenbrok. Ze worden snel te dik, dus daar moet je mee oppassen.
ik ben benieuwd naar reacties.
Dan nog, bedenk dat een varken een hoop regelwerk is. Het is een landbouwhuisdier, dus moet die een oormerk dragen.
Daarnaast zijn biggetjes erg gevoelig voor kou. Het is zo dat ze pas als ze een jaar zijn dacht ik, echt naar buiten kunnen. Daarvoor krijgen ze snel longontsteking wanneer ze op de toch staan.
xje_kim schreef:Kun je die varkentjes ook alleen houden, of worden ze dan eenzaam?
varkentjes hebben echt een soortegenootje nodig, geen lama of een ander dier. andere dieren spreken een andere taal, varkentjes willen ook kunnen spelen, maar spelen bij hun is veel ruwer dan andere dieren.
Vende schreef:Een varken hoort buiten in de modder te rollen met zijn vriendjes, maar dat is mijn mening en wie ben ik