Minder lekker voer? Kat verhongert liever dan het te eten!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elles

Minder lekker voer? Kat verhongert liever dan het te eten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 12:35

Ons 'ouwe lijk' barst van de honger. Ze heeft geen tandjes meer, brokjes voor oude katten (klein en zachter) krijgt ze ook niet naar binnen. Ze probeert het ook niet eens, we hebben van alles geprobeerd (verschillende merken, weken in melk of water, speciale brokjes...) We voeren haar dus zoveel mogelijk overdag natvoer als we thuis zijn, telkens wanneer ze erom vraagt.

Je zou toch denken dat ze alles zou eten wat los en vast zit. Maar... wanneer mevrouw op een bepaalde smaak is uitgekeken, gaat ze er gewoon naast zitten en je aan zitten kijken van "Heb je niks anders? Dit kreeg ik gisteren ook al". En ze laat ook toe dat de andere kat het dan opeet, gewoon onder haar neus. Mevrouw blieft het gewoon niet.
Ik wéét dat ze honger heeft (kan niet anders), maar ze zou volgens mij nog liever doodgaan van de honger, dan dat ze iets eet wat ze gisteren ook al gehad heeft Rolleyes

We wisselen het voer al zoveel mogelijk af (er staan hier vaak twee of drie zakjes tegelijk open, zodat ik het per keer zelfs kan varieren), maar het lijkt niet veel te helpen. Als ze iets niet hoeft, dan hoeft ze het gewoon niet. Van de week had ik een vers tartaartje gehaald en die ging er bijna in 1 keer in (en dat is héél veel, voor haar dan Knipoog ). Maar doe ik dat drie keer per week, dan eet ze dat ook niet meer.

Zijn er meer mensen met zulke katten en wie heeft dé tip om haar meer aan het eten te krijgen?

Fielychi

Re: Minder lekker voer? Kat verhongert liever dan het te eten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:02

Er is voer van de DA waarvan ik tot nu toe niet heb gehoord dat een hond of kat het niet eet (hoewel die er ongewtijfeld wel zijn! Knipoog):
Hill's A/D voer. Is aansterkend en tegelijkertijd ook bijzonder lekker van smaak gemaakt.
Beetje opwarmen in de magnetron, zodat geur goed loskomt en.... smullen maar!

Denk dat the key is: blijven afwisselen.
Succes ermee trouwens, erg lastig, zo'n lastige eter!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:05

Ohhhh ik heb er ook zo één en elke keer als ik denk JA dit is hét voer en ik sla er veel van in, denkt Elmo neeee hier heb ik geen trek meer in.

Het stomme is dat als ik denk barst je eet t maar gewoon dat ie dus gewoon over zijn nek gaat!!! ik ga er dus maar in mee en voer op dit moment whiskas zakjes maar dan alleen de vissmaak en dan alleen de gelei voor zolang het duurt....

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:16

Die van mij lust ook al niet veel...Op het moment eet ze alleen kippemaagjes en van die luxe ronde kuipjes van sheba, maar daar is het einde ook al van in zicht, geloof ik. Daarvoor lustte ze nog zakjes van Whiskas en Felix, daarna de kuipjes van Felix en nu die ronde dingetjes van Sheba, oja, en dan alleen de kip en gevogelte smaakjes, natuurlijk. Rolleyes
Van het asiel, waar ik ze vandaan heb, was me al verteld dat het een moeilijke eetster was. Toen dacht ik nog dat dat misschien lag aan dat ze zich daar niet thuis voelde, nu weet ik wel beter; ze heb smaak...zucht.
Wat ik dan weer wel grappig vind is dat ze van haar brokjes steevast alles wat groen is weigert te eten. We zijn net zusjes; ik hou ook het meest van kip en het minst van groente.

Fielychi schreef:
Er is voer van de DA waarvan ik tot nu toe niet heb gehoord dat een hond of kat het niet eet (hoewel die er ongewtijfeld wel zijn! Knipoog):
Hill's A/D voer.

Yep! Dat was Muts. Toen hij ziek was heb ik dat ook meegekregen. "Dat eet hij echt wel!" werd me nog toegezegd. Yeah, wright, niet dus. Hij keek naar zijn voer en toen naar mij met een blik die zei: 'dát kun je niet menen, ben ik al niet lekker en dan krijg ik die, die....drab!?!'

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:21

Volgens Midas Dekkers houden katten juist niet van afwisseling, maar dat gaat dus voor die van jou niet op.
Die van mij eten iedere dag hetzelfde, en ze vinden het nog steeds heerlijk.
Mijn oude kat wilde op een gegeven moment ook niet meer zo lekker eten. Die kon ik vaak nog wel verleiden met vis. (gewoon zo'n pakje witvis uit de diepvries) Er komt alleen wel een verschrikkelijke lucht vanaf.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:50

Bij oude katten en ook honden werkt de neus niet meer zo goed.
Vooral katten moeten eerst hun voedsel ruiken voordat zij eten.
Als je blikvoer opwarmt in de magnetron dan komen er meer geurstoffen vrij en kan de kat het beter ruiken en zal dan dus eten.
Je kan van de Royal Canin de senior brokjes proberen, het fijne van een premiumbrok is dat ze niet zo heel veel hoeven te eten om toch alle voedingsstoffen binnen te krijgen.

Verder kan je als ze echt niet meer goed eten de DA om Nutrigel vragen. Dit is een gel die je (eventueel met water kan verdunnen en met een spuitje) kan geven. Over het voer of gewoon een beetje in het bakje.

Ik heb er een zo goed als dode magere kat in Singapore helemaal mee bovenop gekregen.

Mijn ervaring met katten die niet willen eten is dat zij erg snel verzwakken, vooral bij oudere katten kan dit gevolgen hebben.

Zo lang ze willen eten, willen ze ook leven en blijven ze vrolijk.
Als ze niet meer eten (ook al is het maar omdat ze het niet meer ruiken) krijg je een lusteloze en verzwakte kat die vatbaarder voor ziekten is.

Succes ermee!

Groetjes Henrike

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 11:22

beetje nutrigel kan wonderen doen inderdaad, stinkt een uur in de wind maar blijkbaar erg lekker voor een kat. Ik heb er eentje die het zo uit de tube lebbert Lachen

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 11:27

Onze kat begint ook al wat van die kuren te vertonen. Ze eet al wat moeilijker omdat ze niks meer in haar bovengebit heeft. Daarnaast vind ze het ene soort brok veel lekkerder dan het andere, terwijl ze wel regelmatig voer tegen haarballen moet hebben, anders stikt ze er in. Soms blijft ze gewoon zitten mauwen terwijl je haar net gevoerd hebt, omdat ze ander voer wil hebben.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:30

Fielychi schreef:
Hill's A/D voer. Is aansterkend en tegelijkertijd ook bijzonder lekker van smaak gemaakt.
Beetje opwarmen in de magnetron, zodat geur goed loskomt en.... smullen maar!

De mijne hoeft dat dus echt niet Haha!

Elke dag wat anders is volgens mij de enige oplossing. Haha!
Nou ja, elke dag is overdreven, maar het is duidelijk dat ze afwisseling wil. Maar dan niet alleen zakjes met natvoer, maar bijvoorbeeld ook eens vers voer. Dus gekookte kip of tartaar zoals je al gaf. Vis (kabeljauw, tonijn en zalm) doet het bij de mijne ook altijd goed.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:36

ik heb die van mij kunnen foppen met gewone brokjes en daar steeds iets anders overheen. De ene dag een beetje brinta, de volgende dag roer ik er een klein beetje tomatenketchup door, de andere dag strooi ik er wat zwitserse strooikaas over. Zo denken ze dat ze steeds iets anders hebben en hou je ze happy.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 15:56

Bedankt voor het meedenken allemaal Lachen
AD-voer gaat er ook niet meer zo lekker in. Ook dat went, denk ik Scheve mond Ik ga wel gewoon verder met zoveel mogelijk varieren, dat lijkt toch het beste te werken. Vanavond maar eens een kipfileetje koken Haha!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 16:24

zowiezo warm maken van het voer helpt voor de geurpappillen, alle voedsel ruikt dan lekkerder.... succes met de muts in dr nee-fase ! Knipoog