Tips voor het houden van dwergkonijn(en)?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Evel_Knievel

Tips voor het houden van dwergkonijn(en)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 14:24

hey!
nou ik zal even bij het begin beginnen. Ik was vanochtend bij de dierenwinkel om een nieuw flesje te kopen voor mijn hamster. Kijk ik stiekem even naar de beestjes die daar nog zitten om verkocht te worden, word ik opslag verliefd op 2 bijna helemaal zwarte dwergkonijntjes ( uit het zelfde nest dus en allebei vrouwtjes) nu had ik een paar vraagjes (ik ga begin volgende week namelijk even kijken met mn moeder) want ik wil niet ondoordacht even 2 beestjes in huis nemen.

Ik vraag me dus af of deze 2 vrouwtjes wel bij elkaar zouden kunnen.
En ze zeggen dat dwergkonijntjes prima buiten kunnen staan, maar geld dat voor het hele jaar door?
Overige tips over het houden van (dwerg)konijntjes zijn absoluut welkom! Wat voor bodembedekking zou ik kunnen gebruiken (ben allergisch voor stof heb No-Smell voor mijn hamster is dat ook voor hun geschikt?)
Dus kom maar op Haha!
alvast bedankt!!

Evel_Knievel

Re: Tips voor het houden van dwergkonijn(en)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 16:40

hmm nogsteeds niemand aanwezig die mij verder kan helpen? Lachen

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 16:43

Ik heb zelf ook dwergkonijnen(ook altijd gehad trouwens).Ik heb de mijne buitenzitten.Samen in 1 groot hok met 2 verdiepingen.Ligt eraan hoe oud de konijntjes zijn die je op het oog hebt.Als ze nog jong zijn zou ik ze nu niet meer naar buiten doen.Dan moet je wachten tot na ijsheiligen(joost mag weten wanneer dat is...)En dan buiten met een flinke laag stro.De mijne zitten op zaagsel met stro en hebben inmiddels een heerlijke bontjas

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 16:46

ze zijn nog vrij jong, in ieder geval nog niet uitgegroeit. Ik zou ze dus binnen moeten houden tot de winter voorbij is?

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 16:52

Dat is waarschijnlijk wel het beste.Ze hoeven niet persee binnenhuis in een schuur ofzo zal ook nog wel gaan denk ik, als je dan zorgt voor een lekker dik en warm bedje en zorgt dat ze niet op de trek/tocht staan.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 16:55

En dan nog iets..ik ken mezelf nu wel een beetje Tong uitsteken ze zijn nu nog met zn 3-en (in de dierenwinkel) en als ik er 2 meeneem ga ik dat zielig vinden voor die 3de..(mijn moeder ook Tong uitsteken ) het zijn allemaal vrouwtjes uit hetzelfde nest..kunnen ze wel met zn 3-en bijelkaar? (ik zorg natuurlijk voor genoeg ruimte)

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 16:58

Ze kunnen prima bij elkaar hoor! ik heb 2 vrouwtjes uit 2 verschillende nesten bij elkaar zitten..ze zijn beste maatjes!Vrouwtjes kunnen prima bij elkaar.Maar als je ze aanschaft moet je ze wel bij elkaar laten zitten.Haal ze eerst een tijdje uit elkaar en zet je ze dan weer bij elkaar..dan heb je kans dat het knokken wordt.Maar als je ze gewoon samen laat zitten kan er weinig fout gaan

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 17:00

gelukkig maar! ik ben echt smoor geworden op die kleine zwarte dropjes Haha! mega lief.
hoe zit het trouwens met inentingen?

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 17:01

Dit zijn mijn dwergjes overigens.
Afbeelding

Afbeelding

Ik blijf ze schattig vinden Haha!

Als je slim bent laat je ze enten tegen Myxomatose.

Myxomatose is een gevreesde konijnenziekte. Deze ziekte is een virus welke de slijmvliezen aantast bij het konijn. Deze aantasting veroorzaakt ontstekingen. De ziekte wordt overgedragen door mugjes, die nu op dit moment nog erg actief zijn.

Symptomen
De konijnen zijn traag, ze vermageren en zijn niet levendig. Vaak hebben zij een opgezwollen kop en er komt een etterige vloeistof uit de ogen en neus.

Behandeling
Helaas is er nog geen behandeling voor dieren die besmet zijn met dit virus.
Laatst bijgewerkt door marlies85 op 24-11-07 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 17:04

ohw wat lief Haha! die ik op het oog heb zijn bijna helemaal zwart, klein streepje tussen de ogen en een befje en wat wit op de voorste pootjes Haha! (2 zijn in ieder geval zo) de andere die heeft alleen een wit befje meende ik Lachen

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 17:06

Als ik in een dierenwinkel ben moet ik niet naar de konijnen kijken...zo zijn er al 2x konijntjes aan mijn vingens blijven plakken Haha!

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 17:07

haha Tong uitsteken ik hoop wel dat mijn moeder net zo verliefd wordt als ik Tong uitsteken maar weet jij dus toevallig ook iets over inentingen?

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 17:09

Als je slim bent laat je ze enten tegen Myxomatose.

Myxomatose is een gevreesde konijnenziekte. Deze ziekte is een virus welke de slijmvliezen aantast bij het konijn. Deze aantasting veroorzaakt ontstekingen. De ziekte wordt overgedragen door mugjes, die nu op dit moment nog erg actief zijn.

Symptomen
De konijnen zijn traag, ze vermageren en zijn niet levendig. Vaak hebben zij een opgezwollen kop en er komt een etterige vloeistof uit de ogen en neus.

Behandeling
Helaas is er nog geen behandeling voor dieren die besmet zijn met dit virus.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 17:12

en toevallig ook een idee wat zo'n inenting moet kosten? (niet dat de prijs mij gaat weerhouden van het inenten hoor Knipoog , maar dan heb ik een idee van het kostenplaatje Lachen )

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 17:15

Eerlijk gezegt? geen idee heb mijn konijnen nog nooit laten enten, maar las vanmiddag dat die ziekte zo heerst..denk dat het ongeveer zo'n 15 euro kost denk ik

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 17:18

ik heb mijn konijn ook altijd buiten gehad, gaat prima hoor, ze kunnen beter tegen kou als tegen warmte. Als het erg hard vroor snachts dan gooide ik wel een deken over het hok.
ik had in het nachthok ( zat ie overigens nooit in, alleen om te poepen en piesen Knipoog ) daar deed ik zaagsel, de rest van t hok met stro.
ik gaf haar elke ochtend een klein handje voer, en een bultje hooi Lachen.

vrouwtjes gaan idd prima samen hoor Lachen.

Er is voor konijnen ook een andere enting die ieder jaar geloof ik gegeven word,, ik heb dat eerlijk gezegd nooit gedaan Tong uitsteken opzich is zon basis enting wel verstandig om te doen, maar die is wel aan de dure kant, maar hoeft maar 1x. hoeveel precies weet ik niet. ( ovrerigens was mijn konijn ook niet geent )

helaas is mn konijntje vorig jaar dood gegaan, maarja die was inmiddels ook al 12-13 jaar oud. dus mag niet mopperen Knipoog.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 17:19

Heeey
Twee vrouwtjes zijn toch altijd wel een riskante combinatie. Het kan heel lang goed gaan, maar ook in een keer helemaal fout gaan. Het hangt een beetje van het karakter af van de konijntjes, als ze een rustig karakter en niet al te dominant zijn, zou het kunnen. Maar aangezien ze nog jong zijn, valt het karakter bijna niet te bepalen, dus ik zou het risiko niet nemen. Bovendien weet je ook nooit of je ook echt het geslacht in huis haalt wat ze jou verkopen. Het is heel vaak het geval dat het gewoon niet goed te zien is bij kleintjes en is het personeel ook niet echt geschoold wat dat betreft.
Ook zijn de meeste konijntjes die ze in de dierenwinkel verkopen niet oud genoeg om bij de moeder weg te halen, waardoor ze niks over sociaal gedrag geleerd hebben en ook kwa weerstand vaak een stuk zwakker zijn.

Als ik jou was zou ik er nog een keer goed over nadenken of je ook echt deze konijntjes zilt. Ik denk dat het om in te stappen makkelijker is om een koppeltje bij een dierenasiel te halen die eventueel buiten kan, maar waarvan je ook alle kwaaltjes weet, het geslacht goed bepaald is, etc. Bovendien heb je geen last van het koppelgedoe.

Sorry als ik je uit je dromen haal, maar ik denk toch dat dat het verstandigste is om te doen. Die kleintjes zijn nog te kwetsbaar en kunnen nog zo erg veranderen kwa karakter ... Dalijk zitten ze onwijs te vechten en moet je ze uit elkaar halen, ik denk niet dat jij dat zo leuk vindt ...

Het beste is dus een gecastreerd rammetje met een voedster, evtl. twee voedsters (let wel dat er ook bij konijnen groepsvorming kan ontstaan, het ene konijn dan buiten gesloten kan worden).

Succes ermee!
Gr.
Naatje

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 17:22

en hoe vaak en hoelang halen jullie je konijntjes eruit?

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 17:24

Mijn konijnen lopen 24 uur per dag los, ze kennen geen hok ...

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 17:42

IK haal ze er dagelijks uit en laat ze loslopen.En ze komen ook vanzelf naar me toe, mijn konijntjes vinden aandacht erg fijn.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 16:00

tips, handigheidjes en weetjes zijn ook welkom he Haha! wil graag goed geinformeerd zijn al vorens ik een dier in huis haal Knipoog

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 19:37

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 19:55

bedankt Lachen ik ga meteen even een kijkje nemen Knipoog

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 23:00

Los van alle tips die Nathachou geeft, is 90% van de konijntjes die als dwergkonijn verkocht worden niet echt als dwergkonijn te classificeren. Dan zit je dus binnen 2 maanden met een flink konijn in een mini-hokje.

Een échte dwerg heeft mini-oortjes.
Zo dus:
Afbeelding
Konijntjes die in de dierenwinkel worden verkocht zien er meer zo uit:
Afbeelding
En worden een stuk groter.

Let dus op de oren als je een dwergje gaat kopen.

Verder ben ik het met Nathachou eens, konijnen ( en eigenlijk alle dieren) kun je beter niet in de dierenwinkel kopen. Er zijn weinig dierenwinkels waar het personeel écht kennis van zaken heeft, écht goede adressen heeft waar ze hun dieren vandaan toveren en écht goede voorlichting geven.

Ga naar een goede fokker of een opvang.

Konijnen kunnen best buiten, míts het niet te hard vriest. Stro isoleert namelijk niet zo goed als aarde/grond, waar wilde konijnen als het heel goed is vertoeven. Als het langdurig erg hard vriest zou ik dus het konijn in een minder koude ruimte zetten, een kelder of garage bijvoorbeeld. Niet ineens van het hele koude buiten naar binnen, dan is de overgang te groot.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 00:13

ik had inderdaad al op de oortjes gelet van deze hupsels, en dat ziet er behoorlijk dwerg uit Lachen maar in iedergeval bedankt voor de opmerking! Mocht ik toch besluiten ze te kopen komen ze in ieder geval eerst binnen te staan tot dat het weer weer zachter is en het verantwoord is om de overstap naar buiten te maken.
Wat valt bij jou onder hard vriezen? (3 a 4 graden onder nul of...)