Cavia aanschaffen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dickie8

Cavia aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 14:26

Hoi,

Mijn vriend en ik wouden eerst een poesje kopen, maar dit is gewoon niet te doen omdat we 40 uur per week werken...Nu zitten we te denken over een cavia..
Iemand ervaring?? Hebben ze heel veel aandacht nodig? Je kunt ze in huis houden??

Groetjes,
Gerriette

Auks

Re: Cavia aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 14:30

Wij hebben sinds een jaar 2 cavia's. Hebben een grote kooi en die maak ik 2 keer per week schoon. Verder moet je ze dagelijks voeren en vers water geven. Als je er twee hebt vermaken ze zich wel met elkaar. Maar ze vinden het ook leuk om op schoot te zitten. Wij hebben 2 langharige cavia's. Als je er niet altijd genoeg tijd voor hebt zou ik als ik jou was kortharige of borstelcavia's kiezen.
Langharige moeten namelijk zeer regelmatig gekamt worden anders krijgen ze klitten in het haar en gaat het vervilten.
(Ik knip ze dus regelmatig kort)
Wij hebben ze trouwens in huis staan inderdaad.
Als je meer wilt weten hoor ik het wel.

_Sas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 14:41

Mijn vriend en ik werken beiden 40 uur per week en hebben 2 katten, Noorse boskatten. Waarom zou dat niet te doen zijn?

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 14:48

Als je een cavia neemt moet je er wel 2 nemen. Cavia's zijn sociale dieren. Zorg voor een hok dat ruim genoeg is. Cavia's hebben dagelijks groente nodig.
Als ze met z'n 2-en zijn vermaken ze zich wel met elkaar. Maar ze vinden het natuurlijk ook erg leuk om op schoot te zitten of zich lekker uit te leven in een ren.
Wij werken trouwens ook 40 uur en hebben ook 2 katten, dat gaat prima hoor Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 14:54

Katten slapen toch 3/4 van de dag, dus dat kan idd prima.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 15:00

ik zou ook niet voor een kat alleen kiezen als je 40 u werkt, en aangezien ik het vrij aso vind om je kat maar naar buiten te gooien waar anderen er misschien last van hebben of ze overreden worden, en 2 katten niet passen in ons niet zo grote appartement hebben wij ook 2 cavia's. En echt, het zijn zo'n leuke huisdiertjes, had ik niet verwacht.

Je moet er idd echt 2 nemen, en wij hebben ze direct uit het nest gekregen dus ze zijn echt megatam. beginnen vrolijk te piepen en te springen als je thuiskomt, vreselijk knuffelig en altijd vrolijk. Verder heb je er niet veel onderhoud aan afgezien van op tijd eten geven en het hok schoonmaken. Aandacht geven is leuk, maar als je er 2 hebt amuseren ze zich ook prima samen. Hoe meer tijd je eraan besteed, hoe tammer ze natuurlijk worden, zeker de eerste tijd. Ik zou wel een zo groot mogelijke kooi kopen, minimaal 1 meter maar liever nog 1.20m bij 50 ongeveer. Wij hebben nog een rennetje eraan vast, en het is zo leuk om ze te zien spelen.

Het is ook gewoon praktisch, want als je bv met vakantie gaat breng je cavia's makkelijker naar een vriendin dan 2 katten bv. En als wij bv een weekendje weg gaan zorgen we gewoon voor een schone kooi, genoeg te eten en kun je gewoon gaan, hoef je verder niets te regelen.

Op deze site: http://www.degrotecavia.nl vind je echt alle informatie die je nodig hebt.
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 23-11-07 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 15:02

Wat leuk dat jullie antwoorden Haha!
Ik ga er nog even goed over nadenken en misschien schaf ik er van het weekend wel 1,2 aan!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 15:05

1,2?? Dat zal een aparte cavia zijn Tong uitsteken Maar bereid je wel goed voor hoor, site goed lezen, en doe jezelf een plezier en koop een cavia niet bij de dierenwinkel, die zijn zover doorgefokt dat ze vaak problemen hebben. Kijk eens bij een caviaopvang of hobbyfokker. En neem er echt 2, dat is echt fijner voor ze Lachen . Je caafjes zullen je dankbaar zijn voor een vriendje, en als je dan eens wat minder tijd hebt dan is dat geen ramp Lachen

Heel veel plezier in ieder geval met je caafjes als je ze zou aanschaffen, en wel foto's plaatsen he? Haha!

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 15:19

Zal ik doen!! Knipoog Haha!

Goed weekend.

Groetjes,
Gerriëtte

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 17:03

kjoetie schreef:
1,2?? Dat zal een aparte cavia zijn Tong uitsteken Maar bereid je wel goed voor hoor, site goed lezen, en doe jezelf een plezier en koop een cavia niet bij de dierenwinkel, die zijn zover doorgefokt dat ze vaak problemen hebben. Kijk eens bij een caviaopvang of hobbyfokker. En neem er echt 2, dat is echt fijner voor ze Lachen . Je caafjes zullen je dankbaar zijn voor een vriendje, en als je dan eens wat minder tijd hebt dan is dat geen ramp Lachen

Heel veel plezier in ieder geval met je caafjes als je ze zou aanschaffen, en wel foto's plaatsen he? Haha!

Idd niet kopen bij een dierenwinkel!
En neem er minstens 2, het zijn groepsdieren en de meeste cavia's kwijnen weg als ze alleen zitten.

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 17:07

Dus het is niet handig om een cavia bij de Welkoop te kopen??

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 17:11

Katten kan inderdaad heel goed hoor als je werkt... als je er 2 neemt kunnen ze elkaar gezelschap houden (dit geld ook voor cavias)
Als je zorgt dat ze eten en drinken en een schone bak hebben vermaken ze zich wel...
En ik zou als je cavia's neemt gewoon is bij een fokker gaan kijken...

Fennaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 17:18

Ik heb ook een cavia gehad (ook bij de dierenwinkel gehaald en was niks mee aan de hand Knipoog ) en ze hebben dagelijks groente nodig, een ruim hok en ze kunnen zowel binnen als buiten
Denk er wel om dat cavia's niet makkelijk tam te krijgen zijn en vaak wel bangig om opgepakt te worden..

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 17:34

Jetje1985 schreef:
Dus het is niet handig om een cavia bij de Welkoop te kopen??

Cavia's in dierenwinkels en/of tuincentra zijn vaak doorgefokt of inteeltcavia's.
Maar desalniettemin heb ik alle cavia's (op 1 na) die ik tot nu toe heb gehad uit de dierenwinkel/tuincentrum. Ik werd altijd op slag verliefd als ik ze zag zitten en dan is er geen houden meer aan Huilen van het lachen
Maar het is slimmer om ze bijvoorbeeld bij een fokker te halen. Je kan de ouders van de cavia's bekijken en weet dat er als het goed is een kleinere kans is op erfelijke ziektes/aandoeningen.
Of ga eens bij een cavia opvang kijken. Hier zitten heel veel cavia's die om wat voor reden dan ook gedumpt zijn of waar afstand van is gedaan te wachten op een nieuw huisje. Lachen

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 17:35

fenna, dat laatste klopt niet cavia's zijn heel makkelijk tam te krijgen zelfs, zeker als je ze jong bij de fokker haalt en als je er tijd in stopt. Een cavia alleen kan vaak wat bangiger zijn ja, een vriendje verhelpt dat, samen durven ze meer. Oppakken vinden ze idd vaak wat engig, maar dat is niet onoverkomelijk, je wordt er vanzelf handig in, het caviavissen Haha! En tuurlijk kan je geluk hebben bij een dierenwinkel, maar de kans is gewoon kleiner. En het is toch zonde dat je diertjes dan veel minder oud worden omdat ze te ver doorgefokt zijn? Bovendien hou je daarmee het doorfokken in stand.

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 17:37

Misschien ook handig om te weten wat betreft het tam maken:
Cavia's zijn erg bang voor alles wat van boven komt (hun vijanden in het wild zijn roofvogels). Dus als je het hok op een verhoging zet, zullen ze minder snel weg duiken elke keer dat je er langs loopt.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 22:31

idd altijd 2 nemen (heb nu inmiddels 4 haha) want het zijn goepsdieren.. en minimaal in een kooi van 1 meter. omdat z wel beweging moeten hebben Knipoog en doordat jullie 40 uur in de week aan het werk zijn is het idd leuker om een soortgenootje er bij te hebben zodat ze zich niet vervelen Haha!

kijk eens bij een opvang, die zoeken nieuwe baasjes voor de caafs Lachen
veel succes Tong uitsteken

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 23:45

Inderdaad, en als je ze oppakt, van voren komen met je hand en laag blijven, dan schrikken ze het minst.
Het zijn hartstikke leuke beestjes, heb er zelf 4 Lachen Moet bekennen dat ik er daar ook 2 van uit een dierenwinkel heb gehaald, ook al wordt dat vaak afgeraden. Merk vooral het verschil in tamheid, de 2 die thuis zijn geboren zijn veel tammer en komen veel sneller naar je toe dan die uit de dierenwinkel.

Een aantal jaar terug heb ik ook 2 cavia's uit een dierenwinkel gehad en die zijn 7-8 jaar geworden, dus je moet maar net geluk hebben. Ik zou er eentje uit een opvangcentrum halen als ik jou was Lachen

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 10:33

_Scarlet_ schreef:
Inderdaad, en als je ze oppakt, van voren komen met je hand en laag blijven, dan schrikken ze het minst.
Het zijn hartstikke leuke beestjes, heb er zelf 4 Lachen Moet bekennen dat ik er daar ook 2 van uit een dierenwinkel heb gehaald, ook al wordt dat vaak afgeraden. Merk vooral het verschil in tamheid, de 2 die thuis zijn geboren zijn veel tammer en komen veel sneller naar je toe dan die uit de dierenwinkel.

Een aantal jaar terug heb ik ook 2 cavia's uit een dierenwinkel gehad en die zijn 7-8 jaar geworden, dus je moet maar net geluk hebben. Ik zou er eentje uit een opvangcentrum halen als ik jou was Lachen

ik heb 1 uit een dieren winkel ooit gehaalt die is ook 9 geworden.. het is idd of je 'mazzel' hebt en dat je niet zo'n inteeltje hebt.

tuurlijk kun je bij de opvang ook wel zo een krijgen maar daar is al zoveel dan mee heen en weer 'gegooit' dat hij dat niet zal vergeten.. maar ik heb van deze 4, 1 uit een kinderboerderij mee genomen en die is banger dan mijn andere caafs uit de opvang Knipoog
maar ja de keuze is voor jou Knipoog Haha!

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 20:38

Cavia's moet je samen houden als je in ieder geval rekening met hun sociale welzijn wilt houden.
Daarnaast hebben ze, vanzelfsprekend, een ruim hok nodig. De Ferplast traliekooi voor konijnen van 99 x 50 x 45 bijvoorbeeld is een goed hok voor 2 cavia's.
Hebben ze veel aandacht nodig? In principe heeft elk dier aandacht nodig, vind ik. Je moet in ieder geval de tijd hebben voor hun dagelijkse verzorging en ze elke dag de gelegenheid geven om los te kunnen lopen. In hoeverre je ze op schoot houdt e.d. ligt er maar aan wat je wilt. Wil je aanhankelijke, tamme cavia's dan zul je bij de meeste cavia's wel tijd moeten investeren wil je dat bereiken.