Hond is kreupel (HD?)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Salsa

Hond is kreupel (HD?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 12:23

Hallo Allemaal,

Ik heb een hond van bijna 5 jaar oud en het is een kruising border collie x ?. Hij ziet eruit als een kleinere kortharige border collie dus het zit er niet ver vandaan.

Ik heb hem al van pup af aan en hij is altijd heel vrolijk en speels geweest. Vooral heeeel hard achter balletjes aanrennen vind hij geweldig maar springt daarbij soms wel heel lomp en hoog de lucht in. Dit is altijd goed gegaan en hij heeft zich nooit bezeerd (tenminsten niet dat wij weten of gezien hebben)

Nu loop hij sinds een week op de achterhand kreupel. Ik heb het idee dat het vanuit zijn heup komt maar daar kan ik me in vergissen. Nu dachten wij dat hij misschien een verkeerde beweging heeft gemaaktmaar dat had toch inmiddels al wel over moeten zijn lijkt mij. Nu gaan we volgende week naar de dierenarts om het na te laten kijken. Maar zou graag jullie mening en advies willen over wat dit kan zijn.

Nu wonen we sinds drie maanden vier hoog in een Maisionette en hij moet dus regelmatig de trappen naar beneden. Daarvoor heeft hij nooit echt trappen gelopen.

Hij heeft er ook geen pijn aan en rent nog wel gewoon buiten. Nou weet ik dat border collies zich dood kunnen lopen dus dat hoeft niks te zeggen.

Wie heeft er advies of een ziektebeeld die hieraan voldoet???

CM_

Re: Hond is kreupel (HD?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 12:25

mm klinkt eerder als een beschadiging dan als HD
HD geeft echt veel pijn, en dan staan ze piepend onderaan de trap of halverwege, omdat ze echt niet meer voor of achteruit kunnen.
ik zou wel het traplopen proberen te vermijden voorlopig.
en ik was vandaag nog naar de dierenarts gegaan

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 12:27

Hmm, HD komt idd wel uit de heupen. Mocht je het zeker willen weten, dan maken de meeste dierenartsen een foto. Hierop kunnen ze zien hoe de heup in de kom ligt.

Ik zou het zo niet kunnen zeggen of dat het het is. Hoor weinig over collies die HD hebben, maar dit is een kruising begrijp ik?
Dan is HD nog niet iets waar je je ernorm zorgen over moet maken. Onze vorige hond, ruim 70 cm had ook HD en die is nog 14 geworden. Toen was hij ook wel erg op. Maar hij is wel erg oud geworden voor zo'n hond.

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 12:28

Ik zou ook t traplopen vermijden (ook de reden dat ik mijn hond de trap op til, en mijn vriend haar er af) dat is zowiezo niet echt goed voor een hond heb ik me laten vertellen.
Met echt HD inderdaad, Willen ze ook niet eens meer traplopen, omdat t echt niet meer gaat, ook ik ben voor een retourtje dierenarts eigenlijk, die kan je meer zekerheid geven dan wij hier achter ons pc'tje

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 12:29

Ik ga ook nog proberen er vandaag naar toe te gaan maar met werk en file weet ik niet of we dat gaan redden omdat het spreekuur altijd redelijk vroeg is. Het is wel goed te horen dat Hd er wel iets anders uitziet bij een hond. Hij si verder ook nog vrolijk, speels en loopt nog redelijk soepel de trap of en af en rent gewoon buiten. Dus lijkt mij niet dat hij echt pijn heeft.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 12:31

ik denk dan eerder aan opgerekte kniebanden oid.
wel iets om snel naar te laten kijken in elk geval

wij hebben ook een HD hond gehad, die is niet oud geworden maar dat kwam door blaasgruis.
wij hielden m op de been met homeopathie en lichte pijnstillers in geval van pijn

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 12:33

Ik zal hem igg wel de trap op en af dragen (tenminsten mijn vriend anders liggen we heeel snel beneden Haha! ) Het is idd een kruising Collie en heb daar ook niet echt gehoord over HD gevoeligheid.

Natuurlijk kan de DA mij uitsluitsel geven maar wil gewoon eens weten wat jullie ervaringen zijn.

Wat door mijn hoofd spookt is dat mijn hond in zijn hoofd geen hondje is die zonder spelen en rennen zou kunnen . Wanneer het zo erg zou zijn dat hij alleen maar rustig kan lopen en daar last van heeft. Ben ik bang dat dit niet eerlijk voor hem is. Maar dit is pas voor het ergste senario.....

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 12:38

Border collies zijn redelijk gevoelig voor HD.
Het kan net zo goed een gewone blessure zijn, zoiets is ook niet meteen over.